RANA: Rana-båter satt i markedet etter 2014 er tilbakekalt av Sjøfartsdirektoratet. (ILLUSTRASJONSFOTO: DANIEL STOREIDE).
RANA: Rana-båter satt i markedet etter 2014 er tilbakekalt av Sjøfartsdirektoratet. (ILLUSTRASJONSFOTO: DANIEL STOREIDE).

Veien ut av CE-knipa

Sjøfartsdirektoratet har agert mot flere produsenter og importører som har satt båter i markedet med manglende eller ulovlig CE-merking. Båteiere som har kjøpt slike båter har uforskyldt havnet i knipa, men det finnes løsninger for både bruk og videresalg.

Det er ingen grunn til å klandre folk som i god tro har gått til anskaffelse av en båt som viser seg å være fiktivt CE-merket eller som mangler reell CE-merking. Det seiler mange båter langs kysten som ikke oppfyller kravene, fordi de rett og slett er plassert ulovlig i markedet. Båtmagasinet har tidligere skrevet om flere eksempler fra produsenter som Skorgenes og Rana Plast.

- Ofte har slike båter vært omsatt i flere omganger før en eier oppdager at formalitetene eller den tekniske standarden, eller begge deler, ikke er i orden, sier Olaf Hjelmeland i det tekniske kontrollorganet IMCI. Han har mange eksempler på at eiere har henvendt seg til ham i forbindelse med videresalg eller etter å ha fått avslag om registrering i Skipsregisteret. Mange vil ha båtene inn i dette realregisteret for å kunne belåne båten. Andre vil ha papirene i orden fordi båten skal selges. Da er det om å gjøre å få CE-merkingen på plass så fort som mulig.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER