Test Nordkapp RS 800 C

NYHET: Nordkapp RS 800 C er den første styrhusbåten med aluminiumskrog fra Nordkapp.
NYHET: Nordkapp RS 800 C er den første styrhusbåten med aluminiumskrog fra Nordkapp.

Nordkapp RS 800 C - En forbilledlig praktisk helårsbåt

Styrhusbåten Nordkapp RS 800 C oppleves som gjennomtenkt ned i minste detalj og skreddersydd for helårsbruk i nordisk skjærgård. Vi fant lite å sette fingeren i denne nyheten fra Nordkapp.

Publisert Sist oppdatert

Nordkapp er en offensiv produsent som hele tiden går nye veier, og som ikke er fremmed for å snuse på nye markedssegmenter. For få år siden utvidet de sortimentet med en egen produktlinje under betegnelsen RS. Denne modellserien har aluminium skrog og glassfiber dekk, og havner dermed i konkurranse med flere finske merker som Silver, Bella Falcon, Buster og Cross fra Yamarin som har vært ledende på denne typen konstruksjoner. Når Nordkapp denne sesongen lanserer sin første styrhusbåt med aluminiumskrog, nemlig Nordkapp RS 800 C, så er det ikke bare materialbruken som har slektskap til båtnasjonen Finland. Også konseptet er basert på en velprøvd layout som har vært utbredt i landene rundt Østersjøen gjennom flere tiår: Styrhus på midten med dører i forkant og akterkant og nedsenkede dekk (bowrider). Konseptet har mange av de samme fordelene som styrhusbåter med nedsenkede sidedekk og sidedører (walkaround), men i tillegg gir dette konseptet full utnyttelse av båtens bredde i form av innvendig volum i hytta. Da Evinrude nærmest over natta la ned sin motorproduksjon for et år siden, inngikk Nordkapp en ny samarbeidsavtale med Mercury. Båten vi har testet var derfor utstyrt med en Mercury Mercury SeaPro 300.

DOLLBORD: I tillegg til gjennomgang via styrhuset, har båten gode dollbord på hver side.
DOLLBORD: I tillegg til gjennomgang via styrhuset, har båten gode dollbord på hver side.

Sjøegenskaper

Det er Nordkapps mangeårige designer Espen Thorup som har designet den nye Nordkapp-modellen. Thorup har også bak seg et designsamarbeid med det finske Bella-konsernet. Designerens dype forståelse for båtbruk i nordisk skjærgårdsmiljø kommer også til uttrykk i RS 800 C. Båten vi testet hadde en litt uvanlig motorkonfigurasjon. Mercury SeaPro-motoren som satt på testbåten er basert på Mercurys nye V8-plattform med et 4,6 liters sylindervolum. Forskjellen på standard V8 og SeaPro-versjonen er blant annet et større undervannshus, utveksling og propell. Det gir blant annet et vesentlig lavere toppturtall, som i vår test landet på 4 800 omdreininger. En standard Mercury V8 300 vil sannsynligvis gi båten høyere toppfart, og en litt mer sportslig karakter med mindre løft i hekken. Takket være det lave turtallet får båten en behagelig marsjfart på rundt 30 knop, og et veldig lavt støynivå.

Nordkapp RS 800 C har et konvensjonelt planende V-bunnskrog med en marginal planingsterskel. Den har, i likhet med mange andre av Thourps konstruksjoner, et bredt fartsregister, noe som passer godt i skjærgårdsmiljø og fjordsjø. Det velbalanserte skroget byr ikke på noen overraskelser, men går som et tog helt opp til toppfart på 42 knop. Skroget fremstår som tørt og sitter svært godt i svingene, noe som iblant kan være en plussegenskap ved aluminiumskrog. Konstruksjonen er kompakt og stille.

Vi har tidligere skrevet om aluminium som skrogmateriale, og noen åpenbare fordeler i forhold til glassfiber er det etter vår oppfatning vanskelig å argumentere for.

Uteplassen

RS 800 C har nedsenkede dekk foran og aktenfor styrhuset, basert på bowrider-konseptet. Det store mangfoldet av gjennomtenkte detaljer kommer til uttrykk allerede på fordekket, med integrerte benker som kan felles ned, gode stepflater som gjør det svært enkelt å entre båten både over baugen og fra sidene, faste fenderholdere felt inn i skroget, en lett tilgjengelig, solid badestige under stepet i fordekket og høye, solide rekker med en bra pulpit. Sidelanterne er også montert slik at de ikke kaster sjenerende strølys inn på fordekket. I dørken er det beslag for montering av et bord slik at man får en sosial uteplass.

INTEGRERT: Mange funksjoner er integrert og har faste plasser, som sittebenker og fendere.
INTEGRERT: Mange funksjoner er integrert og har faste plasser, som sittebenker og fendere.

Selv om bredden i styrhuset er utnyttet fullt ut, er det likevel spart litt plass til dollbord på hver side. Kombinasjonen av sømløs gjennomgang fra fordekk til akterdekk via styrhuset og brede dollbord og solide rekker på styrhustaket, er et fortrinn ved RS 800 C. Også akterdekket er svært funksjonelt. I akterkant av styrhuset er det en skyvedør som gir enkel adkomst. På begge sider mot bakveggen er det innfelte trinn, og i likhet med fordekket har også akterdekket integrerte sidebenker som kan felles ned. Via store luker i dørken får man enkel adkomst til tekniske installasjoner. Her er det også tilpasset lagringsplass for bord og bordsøyle. I hver skrogside er det også på akterdekket recesser med plass til fendere.

Det er enkelt å ta seg ut på badeplattformene på hver side av. Dørken i hele båten er belagt med et mykt og behagelig skummateriale (EVA) med veldig bra friksjon.

FUNKSJONELT: RS800 C har en sømløs gjennomgang via styrhuset og ergonomisk løsninger, blant annet på førerplassen.
FUNKSJONELT: RS800 C har en sømløs gjennomgang via styrhuset og ergonomisk løsninger, blant annet på førerplassen.

Styrhus

Også layouten i styrhuset følger den samme, funksjonelle grunntanken som den øvrige båten. En båt er alltid et kompromiss, og mange produsenter blir for ambisiøse i trangen etter å fylle mange funksjoner inn på begrenset plass. I RS 800 C er dette dilemmaet balansert på en utmerket måte. Gjennomgående for båten er at alle funksjoner og komponenter, så som ifyllingsputer, enten de er integrert eller har en fast plass. I mange båter i denne klassen er det et mareritt hver gang man skal flytte på puter og deler som det egentlig ikke er plass til når de ikke er i bruk. I RS 800 C er dette løst på en forbilledlig måte.

BYSSE: Under førerplassen er det en enkel byssemodul med vask og et lite kokeapparat.
BYSSE: Under førerplassen er det en enkel byssemodul med vask og et lite kokeapparat.

I styrhuset er samtlige sittebenker i fartsretningen, med mulighet til å vende ryggstøet på den fremre benken slik at man får en sittegruppe på babord side. Denne salongen kan også konverteres til en køye ved hjelp av en ifyllingspute som er plassert under dollbordet når den ikke er i bruk. Under den fremre sittebenken er det plass til en kjøleskuff, og under førerstolen på motstående side er det en funksjonell byssemodul. I trinnet ut til akterdekket er det mulighet til å plassere et tørrtoalett. For å få elektrisk soltak, hvilket vi mener er en vesentlig kvalitet ved båten, må man velge en såkalt Highline + utstyrspakke. Da inngår også blant annet kjøleskuff og baugpropell. Stoltaket åpner praktisk talt hele styrhustaket og gjør RS 800 C til en utmerket året rundt båt.

Alternativene

Ockelbo B21 CAB

Lengde: 6,46 meter

Bredde: 2,23 meter

Bella Falcon C7

Lengde: 6,55 meter

Bredde: 2,34 meter

Buster Phantom Cabin

Lengde: 9,47 meter

Bredde: 2,84 meter

Førerposisjon

RS 800 C er en båt som henvender seg til en kundegruppe som bruker båten store deler av året. Førermiljøet er tilpasset erfarne båtbrukere med mørkegrå konsoll som gir lite gjenskinn og reflekser i vinduene, armlene på skottet og god plass til montering av utstyr også i en egen takkonsoll. Plasseringen av ulike betjeningshendler for baugpropell, trimplan og så videre er ergonomisk plassert. Ratt og spak faller rett i hendene, og plotteren er plassert godt synlig og i bra betjeningsavstand. Ved passasjerplassen vis-á-vis er det et stort oppbevaringsrom under et pleksilokk. Det er rikelig med 12 volts ladepunkter ved fører- og passasjerplass.

Konklusjon

Når man går kommer ombord i Nordkapp RS 800 C så kjenner vi at designet er på lag med brukeren. Det er ikke brukeren som må tilpasse seg designet. Tvert imot er løsninger, disponeringer og utforming harmonisk tilrettelagt slik at man føler at man nesten tar på seg en skreddersydd skjorte. I Nordkapp RS 800 C er det vanskelig å finne noe å kritisere. Foruten at de utmerkede 5Watts lyskasterne burde vært innfelt i forskipet og ikke montert på taket hvor de lyser opp fordekket. Forøvrig: En fulltreffer av en styrhusbåt for nordiske forhold.

SpesifikasjonerNordkapp RS 800 C

Største lengde: 7,73 meter

Skroglengde: 7,49 meter

Største bredde: 2,52 meter

Vekt tørr båt: 1800 kg uten motor

Vekt fullastet båt: 2876 kg


Kapasiteter i liter

Ferskvann: 39

Drivstoff: 200

Septik: 39


Motorfabrikat: Mercury

Modellbetegnelse: ProXS

Årsmodell: 2021

Drivstofftype: Bensin

Ytelse hk: 300

Antall sylindere: V8

Max turtall ihht. produsent: 4800 o./min.

Max turtall i test: 4800 o./min.


Motoralternativer

Alternativ 1: Mercury Verado 200-300 hk

Alternativ 2: Mercury ProXS 200-300 hk


Type fremdrift: Utenbords


Propeller: Enertia

Materiale: Stål

Stigning i tommer: 20

Antall blad: 3


Batteribank

Forbruk: 100 Ah AGM

Start: 100 Ah AGM

Ekstra: -

Ladespenning forbruk i volt: 14,4

Ladespenning start i volt: 14,4


Mål i cm

Dollbord, bredde: 14

Ståhøyde:

- I styrhus: 200

- Ved førerplass: 196

Køyemål i cm

Hovedkøye: 110x192


Designkategori: C


Max antall personer: 8

Max antall pers. og last i kg: 730

Max motorstyrke: 300 hk

Max turtall: 4800 o./min.

Max fart: 42 knop

Max støy: 75 dBA

Støy ved marsjfart: 73 dBA


Turtall Fart Støy

4 800 42 75

4 300 37 74

3 800 33 74

3 300 27 73

2 800 21 72


Temperatur

Luft: 20°C

Sjø: 14°C

Vindstyrke: 2-5 m/sek

Tankinnhold ved test

Bensin: 180 liter

Ferskvann: 0

Septik: 0

Antall personer om bord: 1


Pris fra (inkl. avg.): 1 182 500 kroner

Pris testet båt (inkl. avg.): 1 483 000 kroner

Konstruktør: Espen Thorup

Produsent: Mirage

Produksjonsland: Polen

Powered by Labrador CMS