Økonomien i båtbransjen

Med ny motor på hekken fosser Nordkapp fram under Frydenbø-paraplyen.
Med ny motor på hekken fosser Nordkapp fram under Frydenbø-paraplyen.

Fosser fram under Frydenbø-navnet

Nordkapp, Sting og Zodiak ble i fjor samlet under navnet Frydenbø Boats, og salget går så det suser.

Publisert Sist oppdatert

Frydenbø Boats er en ny kjempe i det norske båtmarkedet etter at Nordkapp Boats og Frydenbø Marine ble slått sammen i fjor. Fjoråret ble svært begivenhetsrik for bedriften: Kjøpet fant sted kort tid før koronasituasjonen satte inn, og like etter kunngjorde BRP nedlegge av Evinrude-produksjonen. Frydenbø måtte finne en ny motorleverandør til Nordkapp, Sting og Zodiak.

Frydenbø Boats omsetter for 230 millioner kroner, og styrer mot ti prosent resultatmargin. En av tre Nordkapp-båter i 2021-produksjonen er allerede solgt. Her forteller daglig leder Hans Petter Slang om det begivenhetsrike året.

Er dere fornøyde med resultat og omsetning i 2019?

–Ja, vi var rimelige fornøyde 2019. Vi har hadde en pen vekst og et resultat før skatt på godt over ti millioner kroner.

Hvordan blir 2020 sammenlignet med 2019, er det vekst i omsetning, er det bedring av driftsresultat?

–Det er litt vanskelig å sammenligne de to årene fordi forholdene ble veldig spesielle i 2020. Første del av året ble vi ganske sterkt påvirket av at vi ble kjøpt opp av Frydenbø. Det ble iverksatt mange effektiviseringstiltak i hele marinedivisjonen. Operasjonen i Gamle Frydenbø Marine og Nordkapp Boats ble sett i sammenheng, og som følge av dette ble organisasjonen spisset for det oppdraget vi skulle gjøre i fremtiden. Akkurat da den jobben var gjort, ble vi truffet av Covid-19. To måneder senere informerte BRP om at Evinrude produksjonen ble lagt ned og vi stod uten motorpartner.

Dette medførte en ny runde med permitteringer og oppsigelser. For andre gang på kort tid ble organisasjonene i selskapene satt hardt på prøve. Ny kompetanse ble hentet inn på de områdene hvor vi trengte forsterkninger, mens på andre områder nedbemannet vi. Resultatet ble bra. Nordkapp Boats, som nå heter Frydenbø Boats, har i løpet av året overtatt salget av Sting og Zodiac også, og omsetter for ca. 230 mill. og styrer mot et resultat på ca. 23 millioner før skatt. Vi har også gjort det bra med gamle Frydenbø Marine, som nå heter Outboard Service Nordic AS. Her har selvsagt omsetningen sunket etter at importen av Evinrude forsvant siste halvår, men vi havner nok på en omsetning på rundt 325 millioner kroner og et resultat før skatt på rundt 16 millioner her også.

Hvordan forventer dere at salget vil være i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra i år?

–Salget i 2021 blir godt. En tredjedel av Nordkapp-produksjonen er allerede kundesolgt fra forhandler og i antall er det en økning på ca. 18,5 prosent sammenlignet med fjoråret. Sting er litt tregere ut av startblokken, men tendensen er den samme. Godt over ti prosent flere kundesolgte Sting-båter sammenlignet med fjoråret. Jeg har ikke fjorårstallene for Zodiac foran meg, men også her er 15 prosent av hele neste års ordrereserve kundesolgt ut fra forhandler.

Klarer dere å opprettholde full produksjon i disse koronatider? Får dere delene og servicen dere trenger fra leverandørene?

–Vi kunne ønsket enda større produksjonskapasitet i slike tider, men skal være fornøyd om vi klarer å opprettholde dagens nivå. Det er selvsagt noen mørke skyer i forhold til at vi har underleverandører fra hele verden, men så langt har vi i hvert fall hodet over vannet.

Vi har 260 ansatte på fabrikken og frykter selvsagt nye utbrudd der også. Det kan påvirke neste sesong negativt. Men foreløpig velger vi å se positivt på utviklingen og håper at vaksinering skal løse utfordringene utover året.

Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?

–Det er veldig vanskelig å se trender ut fra statistikken vår. Vi selger alt vi produserer, og det vi selger mest av er det vi produserer mest av, sånn er det og sånn har det vært de siste årene. Det er jo likevel ikke til å komme fra at salget av det nye flaggskipet, Nordkapp GC 905 er helt fantastisk. Denne modellen vil nok komme høyt opp på listen over antall leverte båter denne sesongen. Vi har også ekstremt mye interesse for den nye RS 800 C. I tillegg kan jeg vel hinte om at vi lanserer en helt ny serie Nordkapp båter før sommeren. Her gjelder det å følge med, dette blir garantert en av de største nyhetene i bransjen og må betegnes som en storsatsning for selskapet, sier Slang.

Powered by Labrador CMS