Trender i båtbransjen: Calle Olsson

Mercury satser på elmotorer

Marine Power-sjefen i Norge, Calle Olsson, melder om fortsatt godt motorsalg, På «Båter i sjøen» lanserte Mercury ny 25 hk og 30 hk, og til neste år kommer små elmotorer.

Publisert Sist oppdatert

–Vi opplevde en vanvittig etterspørsel under pandemien, og klarte ikke å levere nok motorer. Neste år er usikkert, men fortsatt går salget bra. Vi ligger over volumet i 2019, sier sjefen for Marine Power Internationals drift i Norge, Calle Olsson i dette videointervjuet med Båtmagasinet.

Han mener det er lurt å kjøpe båt nå. Inflasjonen slår inn i hele varekjeden i båtbransjen, og motorprisene stiger videre neste år. Frykten i bransjen er at folk vil bruke båten mindre, slik vi har sett i Norge sommer, angivelig på grunn av dårlig vær og høye drivstoffpriser.

Også Olsson tror på vekst i elbåtmarkedet, men sier at trenden i dag er stadig større utenbordsmotorer på større båter. Nå er det ikke uvanlig med flere utenbordsmotorer på båter over 30 fot. Overgangen til utenbordsmotorer for daycruisere og weekendcruisere har vært en klar trend de senere årene.

–Mercury har lansert mindre elmotorer til neste år, som blir tilgjengelige i markedet neste år, men i første omgang har vi nå lansert nye bensinmotorer nå i høst . Elmotorene er dyrere enn forbrenningsmotorene. Volumet må opp før vi får ned prisene her. På lang sikt tror jeg på et stillere og saktere båtliv, sier Olsson.

*Artikkelen er endret 25.9 til lansering av elmotorer neste år, og 30 hk bensinmotor i år.