Leder Båtmagasinet 8

VELSTAND: Lagoon 55 til 30 millioner kroner var blant flere store båter som ble stilt ut på «Båter i sjøen» i september. Franske Jeanneau melder om salg av over 50 nye båter i Cannes.

Sola skinner på båtlivet

Aldri har det vært solgt flere luksusbåter enn nå som det er krig og dyrtid i Europa.

Publisert Sist oppdatert

For mange år siden seilte jeg til Karibia. Vi kastet loss en sommerlig augustkveld i rødmende solnedgang. En natt senere blåste vi nesten på land i Jammerbugt på vestkysten av Danmark. Liten storm og voldsomme strømsjøer hadde gitt oss stor avdrift der vi klatret opp og ned på bølger så store som berg i svarte natten.

Havet lærer deg hvor omskiftelig alt er. Nå har båtbransjen hatt to år i medvind og solskinn under pandemien. Båtene har gått unna som lopper i båtrace. Populære volummodeller har vært utsolgt lenge før sommeren. Bruktbåtprisene har steget til nybåtpriser. I storbåtmarkedet har det vært tegnet kontrakter for levering mange år fram i tid.

Rekordsalg

Med prisvekst, energikrise og stigende renter er det nok av mørke skyer på den økonomiske himmelen nå, men både på «Båter i sjøen» og på Cannes Yachting Festival sist uke skinte sola. Særlig i storbåtmarkedet er det solgangsbris. Ørjan Wollertsen i Nautic Norway fortalte oss at han aldri har opplevd større interesse for båt enn nå, og det er særlig båter over 40 fot som går unna, hevder han.

Windy har solgt chasebåter for 110 millioner kroner fra mai til september. Ferretti melder om en ordrereserve på 13 milliarder kroner, som er ny rekord for den italienske luksusbåtprodusenten. Engelske Princess planlegger nytt produksjonsanlegg for å holde tritt med etterspørselen. CEO Trevor Fenlon i Windy Scandinavia er litt overrasket over det gode markedet for luksusbåter, og tror kanskje nettopp de urolige tidene gjør at folk med mye penger nå vil bruke dem.

Ikke overraskende mener en unison båtbransje at det nå er gunstig å kjøpe båt. Prisene har steget kraftig de siste årene, og de er på vei opp videre. Jørgen Haga i Aaby Marine opplyser at båtprisene generelt har doblet seg de siste ti årene. Stein Harald Jørgensen hos Suzuki-importør Erling Sande anslår en prisstigning på fem til ti prosent i året som kommer.

Gevinst

Enkelte som bestilte båt under pandemien for levering i år eller neste år, kan innkassere en pen gevinst på papiret allerede før de har overtatt båten. Kjøperne svelger åpenbart stigende båtpriser så lenge bruktbåtprisene følger etter, og under pandemien har gapet mellom brukte og nye båter minket kraftig. I mange segmenter er det nå få kurante brukte båter å oppdrive.

Båtprisene generelt har doblet seg de siste ti årene.

Jørgen Haga

Økonomien er inne i et væromslag, men det er ikke så lett å se hvor dette fører båtbransjen, og fraværet av ordentlig bransjestatistikk gjør det ikke enklere. Ifølge Yachtworld, som formidler brukte båter på nett i en rekke land, har omsetningen av brukte båter gått ned med 17 prosent i sommer sammenlignet med i fjor sommer. Og prisene har gått ned 18 prosent. Det er lett å tenke seg en lignende utvikling i Norge, og da særlig i volummarkedet som allerede på forsommeren opplevde en sterkt dalende nybåtsalg.

Stigende nybåtpriser og fallende bruktbåtpriser er vanligvis ingen god oppskrift for nybåtsalget, men kanskje er det skifte i folks ferievaner i retning av kortreist ferie og båtliv. Kommersiell direktør Jonas Göthberg i Nimbus mener det. Han sier i denne utgaven av Båtmagasinet at båtliv-trenden startet før pandemien, og han tror den vil holde seg i tiden kom kommer, samtidig som en nye båttyper vil vokse fram i årene fremover. På horisonten ser han for seg et langsommere båtliv med stadig større innslag av elektriske drivlinjer.

Den som lever, får se. På himmelen er det mørke skyer, men ennå skinner sola på båtbransjen, og det er full fart i salget av luksusyachter.