
Brukttest: Tresfjord 29 Nordic

Bruktbåttest av Tresfjord 29 Nordic
«Fiskebåt som også egner seg godt til ferietur for familien. Familiebåt som også egner seg godt til fisking.» Det var Båtmagasinets konklusjon da vi testet Tresfjord 29 Nordic i 1988. Konklusjonen står fortsatt fjellstøtt.
Allerede i 1988 var 29 Nordic en modell som hadde noen år på kjølen. Den var en videreutvikling fra Tresfjord 28 Combi. Og begge var basert på skroget fra Tresfjord 9000.
Den nesten ikoniske båten stammer fra Tresfjord Boats AS på Vestnes som ble etablert som trebåtbyggeri allerede i 1914. De var også blant pionerene i plastbåtalderen og tok steget fra tre til glassfiber med modellen Tresfjord 26. I 1974 lanserte de Tresfjord 28, som senere ble videreutviklet til Tresfjord 28 Combi og Tresfjord 29 Nordic og 29 AC. Rettighetene til Tresfjord 29 ble senere solgt til svenske Carlanders Båtvarv Ab som fortsatte produksjonen under navnet Westfjord.
FAKTA | |
PRODUSENT: | Tresfjord Boats AS |
KONSTRUKTØR: | Jan Bjerke |
BYGGEPERIODE: | 1983-1989 |
MODELLHISTORIE: | |
1990-2012: | Westfjord 29 Fiske/Nordic |
VANLIGE MOTORALTERNATIVER | |
- ALTERNATIV 1: | Volvo TMD 31, 94 hk |
- ALTERNATIV 2: | Volvo TAMD 31, 124 hk |
GANGTID MOTOR: | 4 800 timer |
PRIS SOM NY I 1985: | Cirka 450 000 kroner |
TESTBÅT SIST OMSATT FOR: | 350 000 kroner |
SPESIFIKASJONER | |
STØRSTE LENGDE: | 8,81 meter |
STØRSTE BREDDE: | 2,85 meter |
VEKT TØRR BÅT: | Cirka 3 000 kg |
KAPASITETER | |
- FERSKVANN: | 140 liter |
- DRIVSTOFF: | 285 liter |
- VARMTVANN: | 25 liter |

Hva får du for pengene?
Når dette skrives i april 2022, så er det seks Tresfjord 29 til salgs på finn.no. To av disse er 29 Nordic og fire av dem er versjonen med akterlugar, nemlig 29 AC. Prisene på AC-versjonene varierer mer, og de ligger vesentlig lavere i pris enn Nordic-utgavene. Fortsatt forlanges det mellom 400 000 og 600 000 kroner for nesten 40 år gamle Nordic-modeller. Den nominelle prisen i 1988 var omlag 500 000 kroner. Det forteller en hel del om båtenes popularitet og hvordan konseptet fortsatt står seg med tanke på bruksverdi.
Tresfjord 29 Nordic inngår i den eksklusive gruppen av norske klassikere som bare «tok av» og var i salg gjennom tiår. Og den fellesnevneren er den samme: En halvplanende hytte på sjøen med strak aksel og mye innvendig volum. Tresfjord 29 Nordic var dessuten definerende for det som skulle bli den typiske norske bakveggbåten, i likhet med Nord West 740.
Vår testbåt fra 1985 ble sist omsatt for 350 000 kroner for to år siden. Nåværende eier har oppgradert båten noe, blant annet byttet dieseltank og vanntank, og dessuten hevet dørken i salongdelen slik at også passasjerene får utsyn gjennom vinduene. Båten er utstyrt med eldre Icom VHF, PC-basert kartsystem og har i tillegg ny Raymarine kartplotter og autopilot. Den har dieselvarmer, kjøleskap og kokeapparat. Båten er fullt utrustet for turbruk.

MOTOR OG FREMDRIFT | |
MOTORFABRIKAT: | Volvo Penta |
MODELLBETEGNELSE: | TAMD 31 |
ÅRSMODELL: | 1985 |
DRIVSTOFFTYPE: | Diesel |
YTELSE HK: | 130 |
ANTALL SYLINDERE: | 4 |
MAX TURTALL IHHT PRODUSENT: | 3 800 omdr./min. |
MAX TURTALL I TEST: - | |
TYPE FREMDRIFT: Strak aksel |
ELEKTRISK ANLEGG | |
BATTERIBANK: | |
- TYPE, ANTALL OG STØRRELSE | |
(FORBRUK): | 1x115 Ah |
- TYPE, ANTALL OG STØRRELSE | |
(START): | 1x115 Ah |
Bruksegenskaper
Tresfjord 29 Nordic er hva vi i Båtmagasinet i en periode på 1980-tallet betegnende omtalte som en «kombisjark»: Båten har et stort, selvlensende akterdekk som kan brukes til både fiske og transport, men som også egner seg godt til turbruk. I grove trekk er layouten den samme som samtlige produsenter av denne typen av båter har benyttet seg av gjennom tiår. I likhet med Nord West 740 har Tresfjord 29 Nordic et romslig toalettrom – med inngang fra akterdekket. Båten er relativt lav, og man går ned ett trinn fra akterdekket i salongen. Likevel har man full ståhøyde under dekk.
29 Nordic kom i to versjoner. Standardversjonen ble levert uten kalesje og uten vindskjerm i bakkant av styrhustaket. Båten vi testet hadde den sistnevnte løsningen, men uten kalesje. Det selvlensende akterdekket utgjør en vesentlig del av båtens egenskaper, med luker ned til motorrom og stuerom som gjør båten utmerket til fiske.

Skal man bruke den som turbåt ville vi ha satset på versjonen med kalesje siden salongen under dekk i praksis kun byr på to komfortable sitteplasser rundt bordet. På styrbord side aktenfor førerplassen er det en bra bysse med god avsettingsplass, kokeapparat, godt med skapplass og en stålvask.

Sovefasilitetene er enkle og greie, med et køyearrangement under fordekket. Båten ble levert med ulike køyeversjoner, og vår testbåt hadde en V-køye uten overkøyer, som trolig er den mest hensiktsmessige varianten. Originalt ble båten levert med mulighet til å konvertere sittegruppen til en soveplass.

Det store selvlensende akterdekket gjør 29 Nordic til en meget praktisk bruksbåt. Her er det utvendig styreposisjon på styrbord side og praktisk adkomst til stuerom, motorrom og batterier via store dekksluker.
Takket være en vindskjerm i akterkant av hardtopen er det full ståhøyde under kalesjen. Dollbordenes bredde på 22 cm og høy og kraftig håndrekke på overbygg og hardtop gjør det meget enkelt å bevege seg frem på fordekket.
Båten har et lettdrevet, halvplanende skrog med mye utfall i den høyreiste baugen og den regnes for å være en svært god sjøbåt. Motoriseringen, med Volvo Penta TMD 31 på 94 hester og TAMD 31 på 130 hester, var moderat nettopp fordi båten er en «ekte» halvplaner som trives best opp til 12-15 knop. Allerede ved 16 knop viser den antydning til legge seg utover i svingen.

NOEN MÅL I CM | |
DOLLBORD, BREDDE: | 22 |
AKTERDEKK: | 250x306 |
STÅHØYDE | |
- SALONG: | 195 |
- TOALETT: | 200 |
- UNDER KALESJE: | 200 |
KØYEMÅL | |
- HOVEDKØYE: | 190x200 |
FART OG STØY | |
MAX TURTALL: | 3.800 omdr./min. |
MAX FART: | 14 knop |
MARSJFART: | 11 knop |
MAX STØY¹): | 82 dBA |
STØY VED MARSJFART: | 78 dBA |
Båtmagasinets vurdering
Prisnivået på nesten 40 år gamle Tresfjord 29 Nordic er imponerende, og holder seg stabilt år etter år. Det skyldes først og fremst at dette er en funksjonell bruksbåt med mye lasteplass og gode sjøegenskaper. Godt, tradisjonsbasert design går rett og slett ikke ut på dato. Båten har mye uteplass og god bokomfort for to personer som vil på weekendturer, men den vil også være en ypperlig langturbåt med god driftsøkonomi. Dette en meget kurant investering.
TEKNISK SJEKKLISTE | TRESFJORD 29 NORDIC |
KONTROLLPUNKT | Tilstand i testbåt |
CE-MERKING: | Bygget før kravet. |
MOTOR/FREMDRIFT | |
- SERVICER FULGT: | OK. |
- STARTER LETT: | Ligg tregstartet. |
- LYTT ETTER ULYDER: | Ingen. |
- STYRING: | Presis og smidig. |
- MOTORSPAK: | Presis og smidig. |
FUKTSKADER: | Ingen synlige. |
LEKKASJER: | Ingen synlige. |
SKROGGJENNOMFØRINGER: | Meget bra. |
ELEKTRISK ANLEGG: | |
LADESPENNING: | Ikke kontrollert. |
ELEKTRONIKK: | Delvis fornyet. |
PUTER OG POLSTRING: | I god bruksstand. |
Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.