Test - Brukt Saga 25 Turbo

KLASSIKER: 16-åringen Theo Berge fikk en strøken Saga 25 Turbo fra 1986 for 120 000 kroner.
KLASSIKER: 16-åringen Theo Berge fikk en strøken Saga 25 Turbo fra 1986 for 120 000 kroner.

Theo (16) valgte Saga 25 fremfor vannscooter

Hos Saga Boats i Selje merker de at ungdommene velger gamle klassikere som Saga 20 og Saga 25. Da Theo Berge fra Fosnavåg på Sunnmøre skulle sjøsette konformasjonspengene, valgte han en Saga 25 Turbo fra 1986 i stedet for vannscooter.

Publisert Sist oppdatert

Saga 25 kom på markedet i 1984, produsert i Selje mellom Stadt og Måløy. Totalt ble det levert mellom 500 og 700 Saga 25 i ulike versjoner: En halvplanende med strak aksel og en planende med hekkaggregat. Disse igjen ble levert i hardtopversjon med sittegruppe bak, eller styrhus med selvlensende akterdekk. Den planende versjonen ble også levert åpen med vindskjerm og targabøyle. Da Saga 25 gikk ut av produksjon i 1998 ble den erstattet av Saga 26. Vi testet den hardtopversjonen med halvplanende skrog designet av konstruktør Eivind Amble.

- Vi merker at også Saga 20 har blitt en ungdomsbåt nå, sier Idar Martin Refsnes hos Saga Boats i Selje.

- Det virker som om ungdommene bruker konfirmasjonspengene og kjøper seg båt. Og prisene på Saga 25 ser vi at er på full fart oppover, forteller Refsnes.

FAKTA
Produsent:Saga 25 Turbo
Konstruktør:Eivind Amble
Byggeperiode:1984-1998
Modellhistorie:
1984-1998:Saga 25
Vanlige motoralternativer
- alternativ 1:Yanmar 4JH-DTE på 77 hk
- alternativ 2:Yanmar 4LH-TE på 110 hk
- alternativ 3:Volvo Penta TMD 31 på 94 hk
Gangtid motor:3000 timer
Pris som ny i 1986:Cirka 300 000 kroner
Testbåt sist omsatt for:120 000 kroner
Nyttige linker:www.sagaboats.no
Bruktbåtkontrakt:www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER
Største lengde:7,60 meter
Største bredde:2,67 meter
Vekt tørr båt:2 300 kg
Kapasiteter
- Drivstoff:200 liter
- Ferskvann:65 liter
- Septik:55 liter
- Varmtvann:30 liter

VALGTE SAGA: Theo Berge.
VALGTE SAGA: Theo Berge.

Hva får du for pengene?

I slutten av april ligger det fire Saga 25 til salgs på finn.no. Theo Berge forteller at han vurderte flere Saga 25 i fjor da han jaktet på båt. Allerede da ble båtene solgt raskt, og det ble budrunde på båten han til slutt endte opp med å betale 120 000 kroner for. I år hadde han utvilsomt fått pengene tilbake, kanskje enda mer. Prisen på tilsvarende båter som ligger ute på finn.no varierer fra 95 000 kroner til 155 000 kroner. Den lukkede versjonen med selvlensende akterdekk ligger rundt 50 000 kroner høyere i pris på bruktmarkedet. Den aktuelle testbåten hadde drøyt 3 000 motortimer, mens andre båter med tilsvarende alder som ligger ute for salg har mellom 2 000 og 3 000 timer på telleren.

At Theo har fått en svært velholdt båt til riktig pris er det neppe tvil om. Båten er svært velholdt. Den har ny kalesje. Puter og interiør har normal bruksslitasje og krever ikke fornyelse på flere år. Båten er tilnærmet luktfri, og motorrommet er helt tørt og rent. Skroggjennomføringene fremstår i god stand, og motoren starter lett og går uten ulyder. Plast i skrog, dekk og overbygg er hel og pen uten skader. Luker, vinduer og rekker er i førsteklasses stand. Båten har to ekkolodd, en VHF og noe annen elektronikk av eldre årgang som er klar for modernisering.

ROMSLIG: Båten har rikelig med plass under dekk i salongen som kan konverteres til en stor dobbeltkøye.
ROMSLIG: Båten har rikelig med plass under dekk i salongen som kan konverteres til en stor dobbeltkøye.

MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat:Yanmar
Modellbetegnelse:4JH-DTE
Årsmodell:1986
Drivstofftype:Diesel
Ytelse hk:77
Antall sylindere:4
Max turtall ihht produsent:3 600 omdr./min.
Max turtall i test:3 200 omdr./min.
Type fremdrift:Aksel

ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:1x100 Ah (forbruk)
1x100 Ah (start)
Ladespenning i volt forbruk:-
Ladespenning i volt start:-
Hvilespenning i volt forbruk:-
Hvilespenning volt start:-

NOEN MÅL I CM
Ståhøyde
- styrhus:192
- toalett:163
- lugar:163
Køyemål
- hovedkøye:150x190

Bruksegenskaper

Det er ikke bare som innstegsbåt for en ungdom at denne klassiske halvplaneren er aktuell. Den som tenker litt utenfor boksen og leter etter et alternativ til en daycruiser, får en velholdt Saga 25 for en brøkdel av hva en ny dagsturbåt mellom seks og syv meter koster. Uteplassen er ikke fullt så sosial som på moderne daycruiser og farten mer beskjeden. Men, for samme pris som for en ny utenbordsmotor får man en fullverdig turbåt for to personer med separat toalettrom, romslig lugar, fullverdig bysse og en trivelig sittegruppe akter. Båten er dessuten halvt innelukket med hardtop, noe som gjør den enkel å varme opp og velegnet for bruk gjennom en lang sesong. Testbåten hadde en eldre Webasto dieselvarmer som fungerte. Båten egner seg fint for inntil tre mennesker på tur, og to personer har god komfort ombord i Saga 25. Adkomsten ut og inn av båten er enkel til tross for høyt fribord uten port i akterspeilet. Rekke på hardtopen og en innvendig rekke rundt dollbordet gjør det enklere å ta seg frem på fordekket på denne båten enn mange tilsvarende båter.

Da båten var i produksjon oppga produsenten det ideelle fartsområdet til 10-20 knop. Theo har konstatert at maksfarten ligger på rundt 17 knop, mens behagelig marsjfart er 12 – noe vi fikk bekreftet under testen. En halvplaner med kraftig kjøl som Saga 25 kan lett bli vinglete i de øvre deler av fartsregistret. Saga 25 ble levert med tre motoralternativer, nemlig Yanmar 4JH-DTE på 77 hk (som satt i testbåten, Yanmar 4LH-TE på 110 hk, og Volvo Penta TMD 31 på 94 hk. 77-hesteren er absolutt et tilstrekkelig motoralternativ i båten, som går stille og behagelig med et støynivå på 77 dBA ved marsjfart.

STÅHØYDE: Det er nesten ståhøyde på det romslige toalettrommet på styrbord side med adkomst fra lugaren.
STÅHØYDE: Det er nesten ståhøyde på det romslige toalettrommet på styrbord side med adkomst fra lugaren.

FART OG STØY
Testet
Max turtall:3200
Max fart:17,0 knop
Marsjfart:12,0 knop
Max støy:83 dBA
Støy ved marsjfart:77 dBA

Teknisk tilstand

• Plast

Overbygg og skrog er fint i plasten. Trenger kun en lett rubbing og polering etter vinteren.

• Motor og fremdriftssystem

Motoren er meget godt vedlikeholdt og i god stand.

• Skroggjennomføring/drenering

Skroggjennomføringer er i god stand.

• Lekkasjer/vannskader

Helt tørt i motorrom. Ingen lukt.

• Elektronikk/elektrisk

Eldre elektronikk. To ekkolodd, autopilot og VHF. Navigasjonselektronikken bør oppgraderes.

• Interiør

Polstring, puter og treverk i god stand.

VELHOLDT: Båten fra 1986 er godt utstyrt og svært velholdt. Et kupp for 120 000 kroner.
VELHOLDT: Båten fra 1986 er godt utstyrt og svært velholdt. Et kupp for 120 000 kroner.
OPPGRADERING: Interiøret er særdeles velholdt, men navigasjonselektronikken kan etter hvert fornyes.
OPPGRADERING: Interiøret er særdeles velholdt, men navigasjonselektronikken kan etter hvert fornyes.

Båtmagasinets vurdering

Er man på jakt etter en turbåt for sesongen 2021 og ønsker overnattingsmulighet for en liten familie på tre personer, er Saga 25 et veldig godt alternativ. Lugaren under fordekket er romslig, sittegruppen på uteplassen byr på god plass til tre personer og to personer sitter godt ved førerplassen. Byssa er komplett og duger for lengre overnattingsturer. Båtene ble hovedsakelig levert med driftsikre Yanmar-motorer. En velholdt båt som denne vil ha en svært stabil bruktverdi og kostnadene forbundet med båtholdet vil være lave.

TEKNISK SJEKKLISTE – SAGA 25 TURBO

CE-merking: Bygget før kravet

Motor/fremdrift

- servicer fulgt: Ja

- starter lett: Umiddelbart.

- lytt etter ulyder: Ingen.

- styring: Presis og fin.

- motorspak: Presis og smidig.

Gear: Veksler fint.

Fuktskader: Ingen.

Lekkasjer: Ingen.

Skroggjennomføringer: I orden.

Elektrisk anlegg: I orden.

Ladespenning: Ikke kontrollert.

Elektronikk: Av eldre årgang.

Puter og polstring: I god stand.

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.