Testguiden

EL: Søsterbåtene: Delphia 11 leveres inntil videre også med inntil 150 hk dieselmotor, men fra neste år blir Delphia-båtene helelektriske.

Båtmagasinet har testet 19 elbåter

Elektriske båter får du nå i mange størrelser og varianter, men daycruiserne dominerer. Båtmagasinet har testet 19 elbåter, som du finner i vår nye testguide.

Elbåter har ikke fått samme utbredelse som elbiler, men stadig flere store aktører satser nå på elektriske drivlinjer for båter, og markedsledende produsenter som Axopar, Nimbus, Goldfish og Delphia har nå elbåter i sitt sortiment.

I 2023 er salget av elbåter i Norge fortsatt svært beskjedent. Markedene for elbåter er foreløpig mest på innsjøer i Europa og USA med strenge utslippskrav, og til dels innen oppdrett og arktisk turisme, men privatmarkedet kommer.

Candela er en svensk produsent som hevder å ha solgt over 150 eksemplarer av nye Candela C-8. Dette er avanserte båter på foiler som nok appellerer til bemidlede hipstere, men som foreløpig ikke har solgt en eneste båt i Norge.

Elbåtenes rekkevidde

Det er flere årsaker til at elbåtsalget ikke går like raskt som for elbiler. I Norge er naturligvis avgiftspolitikken avgjørende. Mens avgiftsfrie elbiler ligger under sammenlignbare biler med forbrenningsmotor i pris, koster elbåter i Norge nesten det dobbelte av en tradisjonell båt, litt avhengig av båttype og motorstørrelse. Den andre viktige årsaken er at rekkevidden ikke holder mål på sjøen. Raske båter møter stor vannmotstand. Det blir som å kjøre bil i konstant oppoverbakke, og batteriene går fort tomme.

Candela har løst dette med foiler som løfter båten ut av vannet og minker motstanden. Andre har satset på langsomme båter. Delphia er en stor europeisk produsent som fra neste år kun vil produsere elektriske båter, og da primært saktegående bobåter for markedene på sjøer og kanaler i hele Europa. Bella, Polar og Nimbus er Nordiske produsenter som bygger saktegående elbåter.

Nylig sa sjefen for Delphia, Martin Schemkes, til Båtmagasinet at utbyggingen av hurtigladere går for langsomt i Europa. En saktegående Delphia trenger normalt ikke mer strøm enn det som kan lades gjennom ordinær strømkabel over natten, men tidvis vil det selvsagt være behov for hurtigere oppladning av batteriene.

Elbåtenes fart

Mange vil si at fraværet av støy og eksos er den store fordelen med elbåter. Det gir unektelig en annerledes båtopplevelse å høre bølgene klukke mot skroget, og å puste inn frisk sjøluft, når man er ute og kjører båt. De som ikke har det travelt, og som ønsker å nyte naturen, vil ha glede av denne typen båtliv. Her er det et marked, også for ombygging av gamle trekogger til elbåter for lydløs ferdsel i skjærgården.

I den andre enden av skalaen finner vi hurtige båter som Goldfish, X-Shore og Axopar. CEO Jan-Erik Viitala i Axopar sa nylig til Båtmagasinet at målgruppen er yachteiere som vil ha en tender til å kjøre inn og ut fra havn, noe han tror vil utgjøre fem prosent av salget av Axopar 25 Cross.

Testguiden

Båtmagasinet har samlet tusen tester i Testguiden, hvorav 19 altså er elbåter. Testguiden blir stadig utvidet med nye tester hver gang redaksjonen tester en ny båt. I Testguiden finner du båter sortert på båttype, størrelse, pris, motortype og bruksområde.

Søk blant tusen båttester i Testguiden her