
Førsteinntrykket Axopar 25

Livlig daycruiser fra Axopar med elmotor fra Evoy
SE VIDEO: Axopar 25 Cross er en livlig daycruiser til rundt en million kroner, som fås i mange varianter. Vi prøvekjørte den med elmotor fra Evoy på hekken. Det var gøy!
Axopar har hatt stor suksess med sine nokså enkle, lette og moderne båter med utenbordsmotor. I løpet av få år har finske Axopar blitt Nordens største båtprodusent, og den nye 25-foteren vil nok treffe godt i det tøffe markedet for daycruisere. Den er både leken og lettstyrt.
Axopar 25 Cross fås i en versjon med tak, som kalles Top, og en versjon uten tak, som kalles Bow.
Begge har en asymmetrisk løsning med tilgang til fordekket på babord side. Litt uvanlig er det at også førerposisjonen er plassert på babord side. På styrbord side er nedgangen til kabinen under fordekket.
Top er dyrest av de to versjonene. Det ligger to nye Axopar 25 Cross Bow avertert på Finn til rundt en million kroner med Yamaha på hekken, og Top-versjonen vil ligge rundt ti prosent høyere i pris. Med 250 hk motor oppgis toppfart til 48 knop, altså rett under grensen for høyhastighetssertifikatet som innføres neste år.
Vannskibøyle
Man kan diskutere om dette er en skjærgårdsjeep eller daycruiser. Båten har en stor dobbelkøye under fordekket, samt en vask og et lite toalett som er smart plassert under et sete ved siden av køya. Vask og kjøleskuff er plassert under førersetene, som kan vippes forover for tilgang, men båten har ingen bysse med kokemuligheter.
Til gjengjeld har båten vannskibøyle, musikkanlegg og stor solseng forut. Her blir det altså vannski, solbading, salat og kaldt drikke fremfor varme gourmetretter om bord. Denne båten lever helhjertet opp til Axopars slagord om å leve ut eventyret med aktiv fritid.
Med sitt slanke og steppede skrog er dette en liten kjøremaskin som sitter som klistret i vannet.

AXOPAR 25 CROSS | |
CE-kategori | C |
Produksjonsland | Polen |
Lengde i meter | 8,00 |
Bredde i meter | 2,23 |
Vekt tørr båt u/motor i kg: | 1 750 |
Drivstoff i liter | 230 (med bensinmotor) |
Max antall personer | 8 |
Motoreffekt fra-til i hk | 200-300 |
Motor testbåt | Evoy Storm |
Toppfart i test i knop | 50 + knop |
Batterikapasitet | 126 kWh |
Pris fra i kroner | Cirka 1 000 000 |
Pris testbåt i kroner | Cirka 2 000 000 |
Lekende lett
Vi fikk en svingom ut fra Vieux Port i Cannes med en 300 hk elektrisk motor fra Evoy på hekken. Det blåste frisk bris, og sjøen var nokså ruglete etter hekksjøene fra de mange båtene som sirkulerte utenfor havnen, men 25-foteren behersket forholdene lekende lett. Båten gikk trinnløst i plan. Marsjfart er 26 knop. Den skarpe baugen og de markante chinene kløvde sjøen og tok oss mykt over bølgene. Det sporty rattet ga god kontroll. Girspaken er på høyre side av rattet, slik vi er vant med på de fleste båter. Vi la båten over i sving og den krengte passe over på siden og holdt uten problemer taket i vannet.
Ekstra gøy var det å kjøre prototypen med elektrisk motor fra norske Evoy. 300-hesteren med modellnavnet Storm kan yte 450 hestekrefter over kortere perioder. Dreiemomentet gir en kraftig akselerasjon. Vi ble fortalt at kraftoverføringen til propellen er noe av det Evoy har lykkes godt med i sine motorer, og det føltes helt riktig. Med denne motoren går båten i over 50 knop med fire personer om bord, forteller designer Antti Lipsanen, som var skipper på prøveturen.


Prisforskjell
Med elmotor blir båten tyngre og adskillig dyrere enn med bensinmotor. Selve motorvekten er omtrent det samme, men batteriene og de øvrige installasjonene gjør at båten kommer ut 400 kilo tyngre med elmotor. Den store forskjellen er likevel prisen. Evoy-installasjonen beløper seg til 140 000 euro, opplyser Lipsanen. Dermed dobles nesten prisen på båten til rundt to millioner kroner i utsalg.
Axopar 25 Cross Electric kan kjøre 25 nautiske mil i 25 knop, hevder produsenten. Vi kjørte ut fra Vieux Port med 64 prosent batterilading og returnerte etter 20 minutter med 47 prosent. Dashbordet gir god oversikt over batteristatus, kraftforbruk og andre nøkkeltall, slik vi er vant med fra elbilene.
Axopargründer Jan-Erik Viitala anslår at rundt fem prosent av kundene vil velge elektrisk drivlinje i nærmeste fremtid. Prisene må ned før elmotor blir et reelt alternativ i massemarkedet, mener han. Han kjenner nok atferden til kundene i dette segmentet bedre enn de fleste, men for egen regning vil vi fremheve godfølelsen med elmotor. Vi hører vindsuset og bølgene som klapper mot skroget når vi gir gass. Fraværet av eksoslukt og lite motorlyd gir båtlivet en ny dimensjon.
Prototype
Den elektriske prototypen som vi kjørte, var utstyrt med fire stoler, men båten kan fås med ulike løsninger i cockpiten. Vindskjermen er uten bøyle, og kan være skummel om du stuper forover i fart, og slår hodet mot den skarpe kanten. Positivt er at det er rikelig med gripetak rundt båten og i båten. Gripetakene kom godt med da vi akselererte opp i 30-40 knop i skvalpesjøen i Golfe de la Napoule. Da blir det bevegelser, selv om båten altså går upåklagelig i sjøen.
Axopar 25 Cross med bensinmotor er i salg allerede, men vi forsto det slik at den elektriske versjonen blir klar til levering først i 2024.
Se video av prøvekjøring:
.