Elektriske båter

- Farten må ned skal el-båtene lykkes

Vi må akseptere lavere fart dersom el-båtene skal bli kommersielt interessante, mener ledende nordiske båtprodusenter og konstruktører.

Publisert

Det er delte meninger blant ulike aktører i båtbransjen om utviklingstakt og potensiale for elektrifisering av fritidsbåter. Medieoppmerksomheten rundt el-båter er stor, men salgsvolumene er små, og selv om man lett kan få inntrykk av at vi står overfor en elektrisk revolusjon, mener de fleste ekspertene og bransjeaktørene vi har snakket med at det er langt igjen til at batterier og el-motorer kan erstatte dagens fossile fremdriftssystemer. Enkelte mener at det aldri vil skje, og den kjente svenske konstruktøren Ocke Mannerfelt er entydig i sin oppfatning: Vi må begynne med blanke ark og båtbrukerne må være villige til å akseptere lavere fart om el-båtene skal lykkes.


Satser elektrisk i Telemark

Selskapet Canal Boats AS i Porsgrunn i Telemark er blant dem som vil ligge i forkant av den elektriske utviklingen og satser på utleie av seks helelektriske, saktegående Greenline-båter. Båtforhandleren Triex i samme by satser like friskt, og har bestilt hele fem hurtiggående xShore-båter for salg neste år.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS