

Slik setter du hekkanker
For å ligge mest mulig trygt til anker, er det avgjørende at ankeret får mulighet til å «etablere seg». Det høres komplisert ut, men er egentlig ganske enkelt.
Dersom et anker skal yte sitt beste, må det få skikkelig feste. Nøkkelen er tid, distanse og belastning. Selv en paraplydregg får god holdekraft når den får satt seg skikkelig.
Når vi slipper ut ankeret så synker det mot bunnen og blir liggende oppå den. For å få skikkelig feste, må det trekkes av gårde langs bunnen. Formen og tyngden på ankeret sørger for at det «etablerer seg», eller graver seg ned.
Dersom ankeret bare slippes, eller man kaster paraplydreggen over bord og strammer opp når baugen er i passe avstand til til land, så skal det ikke mye til for å få inntrykk av at ankeret sitter når man trekker i ankertauet for hånd. Og på en stille dag så kan vekten av ankeret i seg selv være nok til å holde båten, men når det får litt belastning – for eksempel ved mer vind eller sjø – så begynner det å «dregge», eller flytte seg på bunnen. Da kan båten ha beveget seg nærmere land, og den eneste løsningen er å kaste anker på nytt og få etablert det seg skikkelig.
Ankeret må med andre ord etableres, det må sette seg godt til rette i bunnen. Til det bruker vi siget i båten til å tilføre ankeret kraft til å sette seg:
- Finn ut hvor du vil inntil. Studer de andre ankertauene slik at du ikke legger ut i kryss over dem, men parallelt.
- Start med utlegget litt lenger ut enn du tror er nødvendig. Ikke kast ut anker og kjetting, men la det gli kontrollert mot bunnen mens båten siger forover.
- Hold igjen på tauet etter hvert som båten nærmer seg brygga eller land.
- Til slutt setter du fast og lar ankertauet bremse båten til full stopp nært land. Så slår du forsiktig forover for å belaste ankertauet ytterligere.
- Beveger båten seg fortsatt forover? I så fall er ankeret ikke skikkelig etablert ennå. Ta inn litt, og fortsett til det virkelig sitter.
- Gjenta eventuelt hele manøveren dersom du ikke får ankeret til å sitte skikkelig. Til slutt vil du bli overbevist over at ankeret er godt etablert i bunnen. Det må til, og det er en god følelse.
ANBEFALT ANKERVEKT OG DIMENSJON ANKERLINE
Båtvekt | Båtlengde | Ankervekt | Ankerline |
2,0 tonn | 7,0 meter | 5,0 kg | 10 mm |
3,5 tonn | 9,0 meter | 7,5 kg | 12 mm |
6,0 tonn | 11,0 meter | 10,0 kg | 14 mm |
10,0 tonn | 12,5 meter | 15,0 kg | 16 mm |
TIPS!
Når du går til ro for natten, slipper du ut en meter eller helst to på baugfortøyningene og trekker båten tilsvarende ut fra land. Nå har båten litt å dregge på, og ankeret har enda litt mer vei å etablere seg på, dersom det skulle være nødvendig.

Dregg og anker
Begrepene dregg og anker brukes gjerne om hverandre i dagligtale. Det finnes en rekke ankere på markedet, og de fire hovedtypene er stokkanker, patentanker, Danforthanker og ploganker. I tillegg brukes også skål- eller tallerkenanker. Alle disse typene heter anker. Og så har vi patent- eller paraplydreggen.


.