

STEST: Buster X, Husky R5, Yamarin 54 BR Cross, AMT 175 BR, Falcon BR5
Fem finske på fem komma fem
Vi har testet fem populære bowridere i aluminium fra de ledende finske produsentene. Alle fem er skreddersydd for Norden, dagsturer, skjærgård og landsteder. Prismessig havner de ganske likt, men design, funksjonalitet og bruksegenskaper skiller dem fra hverandre.
Bowridere på litt over fem meters lengde er bra såkalte innstegsbåter for førstegangskjøpere som har en liten familie. De har et variert bruksområde, og denne allsidigheten gjør båtene egnet til å dekke mange forskjellige behov, fra transport og landstedbruk, til dagsturer i skjærgården, fiske og vannaktiviteter.
Tre av fem båter i vår test har betegnelsen bowrider (BR), altså båter med åpen planløsning også foran vindskjermen. I praksis har de alle den samme layouten, og de minner derfor mye om hverandre. Buster er unntaket fordi den er den eneste båten som ikke har faste benker i avdelingen forut. Denne båten kan imidlertid utrustes med rotasjonsstøpte benker med puter som tilleggsutstyr.
Disse benkene gjør Buster enklere å tilpasse ulike formål sammenlignet med de fire andre båtene i testen. De fire andre har faste sitteplasser forut, noe som gir et mer begrenset dørkareal ved fiske og ved transport av større gjenstander.
Noen av båtene har vært på markedet lenge, andre er lansert i senere tid. Buster X er den modellen i testgruppen som har vært på markedet lengst. Den ble lansert i 2006 i sin nåværende utforming.

Tallenes tale
Med tanke på størrelse er båtene svært like, altså rett over fem meters lengde. I denne testgruppen er Husky den lengste med sine 5,46 meter, og AMT den korteste med sine 5,15 meter. Forskjellen på den lengste og korteste er 31 centimeter, noe som er relativt mye, men likevel ikke avgjørende med tanke på båtenes egenskaper.
Derimot er AMT, som er den korteste båten, hele 45 kg tyngre enn den lengste, som er Husky. Den tyngste båten i testgruppen er Falcon med sine 630 kg. Mellom den letteste og tyngste båten skiller det hele 95 kg.
Forskjellen i lengde mellom Buster og Falcon er bare 8 centimeter. Den store forskjellen i vekten kan forklares med at Buster er bygd helt i aluminium med innredning i rotasjonsstøpt plast, mens Falcon har et tyngre glassfiberdekk, komponenter i syrefast stål og vindskjerm av herdet glass.
Noen forskjeller er det også med tanke på tillatt motoreffekt. Minste anbefalte motoreffekt på Buster og Falcon er 60 hk, mens den er 50 hk for de øvrige båtene. Den øvre grensen for Buster og Cross er 70 hk, og for AMT og Falcon er den 80 hk. Husky skiller seg fra mengden med 100 hk som største tillatte effekt.

Fornøyelse eller nytte?
Buster er en båt med mange variasjonsmuligheter som kan tilpasses den enkelte brukers behov takket være små og store benker og bokser som kan festes i dørken og som utgjør innredningen.
Buster er en enkel og nesten spartansk båt. Som fiskebåt får den ros for åpen dekkslayout og relativt lave fribord. Åpningen mellom konsollene er imidlertid unødvendig trang, og båten føles litt gammelmodig sammenlignet med de andre.
Cross 54 BR er en mer rendyrket fritidsbåt enn Buster. Forut har den tre faste sitteplasser i tillegg til et bra dørkareal. Den er en anelse trangere i den aktre seksjonen siden det er litt lite plass til beina mellom akterbenken og stolene. Under stolene og akterbenken er det stuerom. Cross får plusspoeng for et rent og ryddig inntrykk og for praktiske løsninger. Den får derimot minuspoeng for at lokket på dreggkassen forut løsnet på grunn av korte skruer i hengslene.
AMT 175BRF er veldig lik Cross. Også den har tre sitteplasser forut, men betydelig mindre plass på dørken. Derimot har den bedre plass i området bak vindskjermen, blant annet foran akterbenken. Layouten forøvrig er også mer åpen.


Vi likte AMTs enkle linjer, og fremfor alt døren mellom konsollene. Den var stabil og holdt seg åpen selv under kjøring. De høye fribordene gir en trygg følelse. Fenderholderne får også plusspoeng, i likhet med stuerommet under den lange akterbenken.
Falcon har et trangt fordekk. Det har knapt sitteplass for to personer, og dekket er for trangt til å ha noen egentlig funksjon rent praktisk.


I Falcon er det plassen aktenfor vindskjermen som er prioritert. Førerplassen er romslig og det er god plass på dørken foran akterbenken. Bak akterbenken har man imidlertid vært vel generøs med plassen, på bekostning av seksjonen forut. Forøvrig fremstår Falcon som en moderne og stilig båt.
Husky er romslig. Den har stort dørkareal i begge seksjonene, både foran og bak vindskjermen. Den har riktignok bare to sitteplasser forut, men under gange trenger man heller ikke flere. På akterbenken er det sitteplass til to personer, samt to i de separate stolene.
Lavt forbruk
Alle våre testbåter var utstyrt med største tillatte motoreffekt. En forskjell på 30 hk ga naturligvis utslag i topphastighet, der Husky var 6,5 knop raskere enn den tregeste, som var Buster.
I følge forbruksmålingene har Husky også den mest økonomiske marsjfarten blant testbåtene. Det kommer av at båten går på lavere turtall i samme hastighet enn båtene med mindre motorer. Motorene på Husky, Buster og Cross skiller seg vesentlig fra hverandre siden 100-hesteren på Huskyen har et sylindervolum på1,832 cm3, mens 70-hesteren bare har 996 cm3 slagvolum.
Husky går i økonomifart mellom 17 og 27 knop med et forbruk på under 0,6 liter per nautisk mil. Tilsvarende område for Buster er 16–23 knop, og 13-23 knop for Cross, som også ble kjørt med en 70 hk Yamaha.
En interessant forskjell er at en 100 kg lettere Cross planer økonomisk i tre knop lavere hastighet enn Buster. Forskjellen skyldes delvis at Cross går opp i plan klart raskere enn Buster.
AMT hadde en 80 hk motor fra Honda. Denne båten ligger i økonomifart under 0,6 liter per nautisk mil i fartsområdet 17 til 22 knop.
Med tanke på forbruk skiller Falcon seg klart ut fra mengden, i negativ forstand. Den er den tyngste båten i testgruppen, med en 80 hk Mercury på hekken. Den kommer ikke engang nær økonomihastigheten på 0,6 liter per nautisk mil, heller ikke under 0,7 liter. Det laveste forbruket vi målte var 0,75 liter per nautisk mil ved 4500 omdreininger i minuttet. Intervallet med best drivstofføkonomi for denne båten er mellom 15 og 29 knop, og da ligger forbruket på 0,8 liter per nautisk mil.
Siden fire av fem båter bruker under 0,6 liter per nautisk mil, setter dette en standard i denne testen. Målingene er utført med to personer om bord. Alle båtene oppnådde da en hastighet over 30 knop. Øker man passasjertallet til fire, havner Buster, Cross og Falcon under 30 knop, mens Husky og AMT fortsatt klarer 30 knop.
Fart, forbruk og støy
AMT 175 BR
Turtall | Fart i knop | Forbruk per nautisk mil | Støy i DB(A) |
3000 | 12,3 | 0,76 | 74 |
3500 | 18,1 | 0,58 | 76 |
4000 | 22,5 | 0,61 | 79 |
4500 | 26,5 | 0,71 | 84 |
5000 | 29,1 | 0,77 | 85 |
5500 | 32,1 | 0,92 | 85 |
5800 | 33,9 | 0,99 | 86 |
Buster X
Turtall | Fart i knop | Forbruk per nautisk mil | Støy i DB(A) |
3500 | 12,8 | 0,68 | 77 |
4000 | 16,9 | 0,57 | 78 |
4500 | 20,6 | 0,56 | 80 |
5000 | 24,2 | 0,61 | 82 |
5500 | 26,5 | 0,68 | 84 |
6000 | 29,6 | 0,76 | 91 |
6300 | 30,3 | 0,77 | 91 |
Yamarin Cross 54 BR
Turtall | Fart i knop | Forbruk per nautisk mil | Støy i DB(A) |
3500 | 13,2 | 0,61 | 77 |
4000 | 17 | 0,58 | 78 |
4500 | 20,6 | 0,57 | 78 |
5000 | 23,9 | 0,61 | 82 |
5500 | 26,8 | 0,69 | 86 |
6000 | 29,2 | 0,76 | 87 |
6300 | 31,5 | 0,77 | 92 |
Falcon BR5
Turtall | Fart i knop | Forbruk per nautisk mil | Støy i DB(A) |
3000 | 9,6 | 1,08 | 78 |
3500 | 14,8 | 0,80 | 79 |
4000 | 21 | 0,78 | 80 |
4500 | 25,3 | 0,75 | 80 |
5000 | 28,6 | 0,78 | 81 |
5500 | 31,6 | 0,86 | 84 |
5650 | 31,9 | 0,88 | 86 |
Finnmaster Husky R5
Turtall | Fart i knop | Forbruk per nautisk mil | Støy i DB(A) |
3500 | 20 | 0,56 | 78 |
4000 | 24,6 | 0,56 | 77 |
4500 | 28,6 | 0,63 | 78 |
5000 | 31,7 | 0,71 | 81 |
5500 | 35,2 | 1,03 | 83 |
5700 | 36,8 | 1,04 | 85 |
Dekkslayout
Den enkleste måten å ta seg om bord i Buster på, er via forskipet. Langs sidene er det ingen separate step-flater siden båten har få benker. De øvrige båtene har gode løsninger for ombordstigning. Buster har derimot bra badeplattform. Båten skjemmes imidlertid av at kryssholtene på fordekket er lette å sparke i, og magnetlåsen på døren mellom konsollene er for svak til å holde døren stengt. Den spinkle rammen rundt vindskjermen er også et minus. Stueplassen i Buster kan i stor grad velges av kjøperen ut i fra behov, siden innredningen består av rotasjonsstøpte bokser som festes i dørken.


AMT får minuspoeng for terskelen ved døren mellom konsollene. Formålet, foruten å stive av dekket, er uklar, og den er lett å snuble i. Mellom konsollene er det en hel dør, men denne må lukkes under kjøring. Det er enkelt å komme i land og om bord i AMT.
Derimot fortjener AMT mye skryt for stuerommene i konsollene og i akterbenken. Båten har en bra vindskjerm som gir god beskyttelse, selv om den gir fra seg en del lyd i sjøgang. I akterbenken har AMT en reservekanne som standard. Som i Buster virker innfestingen av stolfundamentene svak, og i AMT savnet vi også oppvippbare lårputer. Låsbeslagene til lukene om bord er skarpe og kantete.
Cross får skryt blant annet for en god dørk som ikke blir glatt, selv ikke når den er våt. Det er lett å stige om bord i båten. Også de solide stolene får plusspoeng. De er imidlertid litt vel nette for større personer. Døren mellom konsollene er litt skramlete, men rammen rundt vindskjermen er solid.
Det er enkelt å ta seg om bord i Falcon. Den har step-flater på hver side av puten på akterbenken. Oppbevaringsplassen i denne båten befinner seg i første rekke under sitteplassene. I konsollene er det også mindre stuerom, og som eneste båt har den et stort stuerom under dekk. Døren er solid og har gode låsebeslag, og alle luker til stuerommene har effektive gassløftere.


Innfestingen av putene er imidlertid ikke bra nok. Puten på akterbenken løsnet og blåste på sjøen, og måtte bindes fast.
Stueplassen i Husky er overraskende beskjeden, selv om den har et langt stuerom under akterbenken med plass til for eksempel fiskeredskap. Forut er det et lite rom til fortøyninger. Foran vindskjermen på babord side har den et betydelig større rom. På styrbord side er det en praktisk step-flate for ombordstigning. Også via sidene akter er det enkelt å stige om bord.
Stolene er solide og godt festet, og har tilstrekkelig med justeringsmuligheter.
Førerplassen
Føreren avgjør hvor komfortabelt de øvrige har det om bord i båten under fart. Derfor legger produsentene stor vekt på førerplassens utforming. Sitter man stødig og komfortabelt? Har man god plass og støtte til beina? Er motorspaken og øvrige funksjoner praktisk plassert? Er plotteren tilstrekkelig stor og lett å betjene?
De separate stolene i Falcon er tilstrekkelig romslige også for store førere og har god sidestøtte. Fothvileren er bra. Flere innstillingsmuligheter gjør det enklere å finne en god kjørestilling, men man må bøye seg for nå motorspaken når man står og kjører. Plotteren og instrumentene er enkle å lese. Motorspaken er velplassert og armstøet er en bra komfortdetalj. Vindusvisker er standard.


Konsollen i Husky er liten, men har nok plass for all utrustning. Plotteren på syv tommer er den minste blant testbåtene, og er i dag unødvendig liten. Konsollen har da også plass til en større skjerm. Det er ikke stuerom i selve konsollen, men et i skrogsiden. Førerstolen er bra og gir relativt god sidestøtte. Også fothvileren er tilstrekkelig stor. I Husky kan man også stå og kjøre uten problemer.
Q-skjermen i Cross fikk plusspoeng for sin størrelse og gode lesbarhet. Konsollen er relativt lav og ganske liten sammenlignet med de øvrige. For store førere kan førerplassen være litt trang. Motorspaken er bra plassert og man har et godt anlegg for underarmen. Plassering av øvrige funksjoner er tilfredsstillende.

I AMT er det lett å finne en god kjørestilling. Stolene gir imidlertid ikke særlig sidestøtte. Den har ikke oppvippbar lårpute, men kan skyves bakover slik at man likevel kan stå og kjøre. Konsollen har relativt god plass. Man når lett alle brytere med venstre hånd, men plotteren kommer litt i skyggen av rattet. Den kurvede vindskjermen forvrenger også sikten litt i ytterkant. Pluss for bra armstøtte bak motorspaken.


Stolen i Buster er komfortabel, men heller ikke denne gir spesielt god sidestøtte. Justeringsspaken i stolsøylen kommer i veien når man står og kjører med lårputen vippet opp. Fothvileren er god og riktig vinklet.
Den største ulempen ved førerplassen i Buster er imidlertid at motorspaken er plassert for langt bak. Det gjør at man lett blir sliten i armen, spesielt i sjøgang når man må justere pådraget regelmessig. Q-plotteren, som er identisk med den i Cross, ligger litt i skyggen av rattet. Også motordata presenteres i plotteren. Buster har derfor ingen egne motorinstrument. Vi savnet plass til trimplanpanel på høyre side av rattet. Også denne båten trenger trimplan.
Ulike sjøegenskaper
Sjøegenskapene er kanskje ikke det man først og fremst prioriterer i en dagsturbåt i denne klassen. En faktor som påvirker sjøegenskapene er trimflapsene, som anbefales på alle båtene i testen, spesielt om man kjører mye med lett last. Behovet blir spesielt stort når man er alene om bord med skjev vektfordeling og vind inn fra siden.
Forskipet på Buster er relativt butt, mens Cross og Husky er spissere. De andre testbåtene havner midt imellom. Sjøegenskapene påvirkes i en viss utstrekning av lengde- og breddeforholdet: Jo lengre båt, desto bedre går den i bølgene. Jo bredere båten er i forhold til lengden, desto mer stabil er den, men går hardere.
Størrelsen gir utslag
Som tyngste båt hadde Falcon et bra utgangspunkt da det ble litt tøffere forhold. Falcon oppfører seg bra i sjøen, men båten har begrensede trimmuligheter og den går derfor med relativt mye våt flate. I lav hastighet er stabiliteten god. Forholdet mellom båtens lengde og bredde er den største i testgruppen.
AMT, som er den minste med tanke på vannlinje og totallengde, går overraskende bra i sjøen. Den har et relativt butt forskip. Båten er kompakt og går mykt til tross for brede chine.
Bunnvinkel ikke nok
Skroget påCross 54 skiller seg fra de andre båtene med en klart skarpere V-bunn. På båter av denne typen ser man sjelden over 20 graders bunnvinkel. I medsjø føles det som om båten har litt lite bæring i forskipet. Derimot er båten svært kursstabil både i deplasementsfart og når man kjører fort.
Cross støyer en del, hvilket er overraskende. Steglistene gir fra seg mye lyd allerede i moderat sjø. Båten er også litt rank. Den relativt korte vannlinjen får båten til å virke kortere enn den er. I litt større sjø går den svært komfortabelt i hastigheter rundt 10-15 knop.
At Husky er lengre enn de andre, merkes raskt. Den store motoren gjør dessuten Husky mer responsvillig i sjøgang. Også denne båten har en del skrogstøy, men den går mykt og stabilt. Husky er den mest stabile båten å kjøre når det blir litt sjø. Samtidig har den en litt våt gange i høy sjø.
Buster er stabil og balansert, og har overraskende gode egenskaper selv om den er minst i testgruppen. Den tretten år gamle modellen klarte seg utmerket mot de yngre konkurrentene. Majoriteten av testpanelet mente at båten klarte seg bra selv i litt sjøgang, men på grunn av det lave fribordet er den relativt våt.
Buster er den klart letteste båten i testen, og den har også den letteste motoren på 70 hk. Sammenlignet med for eksempel Hondas 80-hester, er Yamaha-motoren cirka 45 kg lettere.

Og vinneren er...
Alle båtene i denne sammenligningen er gode og oppfyller kravene. Men de er ikke identiske. Med ulike egenskaper henvender de seg til litt forskjellige grupper. På ett område er en båt bedre enn den andre, og tvert om. Prismessig er de temmelig like.
Sammenlagt er Husky R5 testvinner. Husky R5 er en båt uten store svakheter. Den går bra i sjøen og har funksjonelle løsninger. Det er kun et lite minus, og det er at den er CE-merket kun for fem personer.
På andreplass havner Cross 54 BR og Buster X kommer på tredjeplass. Cross har et utmerket skrog og flere praktiske detaljer. Buster er et konsept som tilbyr kunden mange valgmuligheter med tanke på utforming og dekkslayout. Den er også god i grov sjø.
TESTFAKTA
Spesifikasjon | AMT 175 BRF | BUSTER X | CROSS 54 BR | FALCON BR5 | HUSKY R5 |
Lengde i meter: | 5,15 | 5,35 | 5,28 | 5,43 | 5,46 |
Bredde i meter: | 2,08 | 2,01 | 2,09 | 2,05 | 2,1 |
Vekt, tørr båt i kg: | 580 | 480 | 585 | 630 | 53 |
Maks antall personer: | 7 | 7 | 6 | 6 | 5 |
Maks belastning i kg: | 525 | 535 | 450 | 450 | – |
Motoreffekt fra–til i hk: | 60–80 | 60–70 | 50–70 | 60–80 | 50–100 |
Bensintank i liter: | 60 | 100 | 62 | 73 | 64 |
CE-kategori: | C | C | C | C | C |
Pris fra i kr: | 285 000 | 311 000 | 290 000 | 315 200 | 339 000 |
Pris testbåt i kr: | 307 000 | 319 000 | 299 900 | 324 000 | 363 000 |