Nr 11 2012

Test: Småbåtpropeller

Aluminium klarer seg bra: Tidligere har det vært lite å velge mellom av propeller til mindre båter. Nå utvikles det stadig flere spesialpropeller, og Mercury har utviklet en serie i aluminium og rustfritt stål fra 25-hester og oppover. Vi har testet hele 25 forskjellige varianter til en skjærgårdsjeep.

Publisert Sist oppdatert

 

 

Tekst og foto: Lars H. Lindén

Fokuset hos propellprodusentene har i stor grad vært propeller for de store motorene. For høy fart, for tung last og for rask akselerasjon. Alle er produsert i rustfritt stål. For de mindre motorene har utvalget vært adskillig mindre, men nå kommer det stadig nye varianter her også, både i aluminium og rustfritt stål.

     Det er amerikanske Brunswick/ Mercury som har utviklet en serie med 3-bladede og 4-bladede propeller til motorer fra 25 hk og opp til 125 hk. Standardpropellene i aluminium heter Black Max og den er komplettert med en firebladet modell som heter Spitfire. Den rustfrie trebladede heter Vengeance og den firebladede heter Trophy. Begge finnes nå med stigning fra 13 tommer og oppover.

25 hester

Alle disse fire modellene, og i alt 25 varianter av dem har vi testet i vår testbenk som for anledningen var aluminiumsbåten Drive Open 50 med en 60-hesters Mercury. Båten er en 16 graders V-bunnet skjærgårdsjeep på 16,5 fot. Ytre mål er 5,08 X 2,08 meter og vekt uten motor er ca 500 kg. Båten er godkjent for motorer fra 50 – 75 hk. Testmotoren Mercury F60 EFI er en firesylindret firetakter med elektronisk innsprøyting og sylindervolum på ca en liter. Det er i utgangspunktet samme motor som 50-hesteren. Vekten er 112 kg som da gir båt og motor en samlet vekt på 620 kg uten drivstoff og utstyr om bord.

     Vi startet testen med å finne ut hvilken høyde motoren bør monteres på akterspeilet og den beste propellstørrelsen for denne høyden. Etter noe måling kom vi fram til at en 13-tommer passet best når motoren var montert på hull 3 og en 14-tommer på hull 5. Det ga turtall på mellom 5700 og 6000 omdreininger pr minutt, noe som er perfekt for denne 60-hesteren. Vi kjørte så båten med to og fire personers besetning og ved fem forskjellige turtall der vi målte fart i knop og forbruk i liter pr nautisk mil. I tillegg målte vi akselerasjon i sekunder fra stilleligge til 25 knop. I tabellen vår har vi bare vist de tre beste målingene for hver propelltype.

Beste mellomfart

Den høyeste toppfarten får man med en trebladet rustfri propell og beste mellomfart med en firebladet rustfri propell. Å heise motoren høyere på akterspeilet gir litt større toppfart, men dårligere akselerasjon. Det er en viktig opplysning for de som driver med vannski- og wakeboardkjøring. De bør også velge en firebladet propell i stål eller aluminium.

     To eller fire personers belastning gir nesten samme fart med denne motorstyrken, men det er viktig å plassere tyngden riktig i båten. Om tyngden plasseres langt fremme, senkes farten, men sitter alle aktenfor midtskips, får man baugen opp og mer av skroget ut av vannet og dermed høyere hastighet. Båten går lettere i vannet, og drivstofforbruket synker. Noen båter har en tendens til å overplane. Det vil si at baugen blir presset ned med økende fart. Da kan en rustfri propell hjelpe. På grunn av formen på propellbladene, tåler stålpropell mer trim enn en aluminiumspropell, og kan man trimme ut et per grader ekstra uten at propellen slipper taket i vannet, løfter man baugen noe mer og får bedre sjøegenskaper.

     Den største forskjellen mellom to og fire personers belastning er akselerasjonen opp til planingsfart. Med fire personer klarte den firebladede propellen seg best og med trebladet propell kan det ta opp til dobbelt så lang tid å få båten i plan.

     Drivstofforbruket følger stort sett turtallet og også her er det små forskjeller mellom to og fire personers belastning. På toppfart ligger man på ca 0,6 liter pr nautisk mil og ved 25 knops fart på ca 0,5 liter pr nautisk.

Aluminium overrasker

På motorer opp til 100 hk klarer de trebladede standardpropellene i aluminium seg godt med både to og fire personers belastning hvis man kan akseptere at det tar litt lengre å komme opp i plan med fire personer om bord. Den firebladede Spitfirepropellen er et meget godt alternativ hvis man skal trekke opp noen på vannski eller wakeboard.

     Begge stålpropellene har sin styrke i materialet som klarer en lett grunnstøting eller møte med en flytende gjenstand. De har også en bladform som gir et bedre grep i vannet, noe som gjør at man kan heise motoren mer på akterspeilet og trimme ut noe mer uten at propellen mister grepet i vannet. Det er to egenskaper som gir bedre styreegenskaper og fremfor alt kan få baugen mer opp på båter som har en tendens til å overplane.

Fire propeller i test

Black Max

3-bladet aluminiumspropell som normalt er standard på motorer opp til ca 100 hk. Et bra alternativ for middels hastigheter. Ca pris: 1468 kroner

Spitfire

4-bladet aluminiumspropell som nå kan fås til motorer fra 25 hk og opp til 125 hk. Et billig og bra alternativ for de som driver med vannskikjøring og wakeboard. Ca pris: 1761 kroner

 

Vengeance

3-bladet rustfri stålpropell med tynnere og mer effektive blader som gir bedre akselerasjon sammenlignet med tilsvarende aluminiumspropell. Den er også fem ganger sterkere, noe som betyr at den kan tåle noen smeller uten å skades. Den klarer også større trimvinkel og kan løfte baugen mer på båter som har en tendens til å overplane. Ca pris: 3523 kroner

 

Trophy Plus

4-bladet rustfri stålpropell som gir rask planingsfart og kan løfte baugen på båter som har en tendens til å overplane. Perfekt til vannskikjøring og wakeboard. Ca pris: 3523 kroner

 Fakta om propeller

 

Turtallsområdet

på vår testmotor ligger mellom 5500 og 6000 omdreininger pr minutt. Innenfor dette turtallsområdet bør motoren arbeide med full belastning. Det betyr at turtallet ikke må gå under 5500 omdreininger på full gass når båten er maksimalt belastet. Generelt bør man velge en propell som gir et så høyt turtall som mulig innenfor det anbefalte området, altså 6000 omdreininger på vår motor. De fleste motorer har en turtallssperre som slår inn allerede ved et par hundre omdreininger over det anbefalte for at ikke motoren skal skades.

 

Materialet

som benyttes til propeller til påhengsmotorer lages hovedsakelig enten i aluminium og rustfritt stål (kan også finnes i kompositt fra andre leverandører). Aluminium er standard på de fleste påhengere opp til ca 100 hk. De er av meget høy klasse hva utforming angår, men er noe utsatt ved landkjenning eller om de treffer skrap som flyter i vannet som lett kan bøye bladene. Det er ikke enkelt å få rettet ut aluminium uten at det brekker. Store påkjenninger over tid kan også deformere propellen (gjennom for eksempel kavitasjon) og resultatet kan bli en dårligere virkningsgrad.

Rustfrie stålpropeller er ca fem ganger sterkere enn aluminiumspropeller, noe som gjør at propellbladene kan lages mye tynnere og formes bedre. Bladene kan også kuppes, noe som gir et bedre grep i vannet. En annen fordel med stål er at det tåler mindre smeller fra bunnkjenning eller skrap som flyter i vannet uten at propellvingene skades.

 

Propellens størrelse

står preget inn enten i et av propellbladene eller i propellnavet. Merkingen kan være forskjellig. Står det for eksempel 3 X 11 ½ X 13” betyr det første tallet at det er en trebladet propell. Den andre er diameteren på 11 ½  tommer, og det siste at stigningen er 13 tommer. Når man snakker om en 13-tommer er det alltid stigningen man refererer til.

 

Diameteren

er to ganger avstanden fra midten av navet til spissen på propellbladet. Diameteren styres av blant annet motorens effekt og båtens vekt. Man har større diameter ved lave motoreffekter i forhold til båtens vekt, og en mindre diameter ved høyere motoreffekter. En rask og lett båt har således en propell med relativt liten diameter.

 

Stigningen

er tallet som angir den distanse propellen teoretisk beveger seg framover i gjennom et fast materiale i løpet av en omdreining. Når man vil forandre toppturtallet på motoren ved hjelp av propellstørrelsen er det i første rekke stigningen man forandrer. En forandring av stigningen med to tommer gjør at turtallet forandrer seg 300-400 omdreininger. Forskjellen mellom en kuppet propell og en vanlig propell med samme stigning utgjør også ca 200 omdreiningers forskjell. Det vil si at den kuppede propellen senker turtallet med ca 200 omdreininger.

 

Dette skjer om man øker stigningen:

  • Lavere turtall
  • Lavere drivstofforbruk
  • Bra for en lett båt
  • Dårligere akselerasjon

 

Dette skjer om man minker stigningen:

  • Høyere turtall
  • Høyere drivstofforbruk
  • Bra for tung båt
  • Bedre akselerasjon

 

Flere blad

gir en bedre akselerasjon, bedre grep i vannet i svinger og mindre vibrasjoner men flere blad går også tyngre i vannet da det er større våt flate. Det resulterer i noe dårligere toppfart. De fleste påhengere leveres med trebladede propeller som standard. Det er den beste allround-propellen, men vil man forbedre grepet i vannet kan man velge en kuppet propell eller en firebladet.

 

Kupp klarer mer trim.

De fleste moderne propeller har en slags brett ytterst på propellbladet, noe man på fagspråket kaller en kuppet propell. Aluminium tåler kun en liten kupping, mens stål kan kuppes mye mer. Resultatet blir bedre grep i sjøen, bedre akselerasjon og som regel også en høyere toppfart i og med at motoren kan monteres høyere og trimmes mer ut på akterspeilet uten at propellen mister grepet i vannet.

 

Kavitasjon

kan gi skader på propellen. Den store forskjellen i trykk mellom forside og bakside av propellbladet gjør at vannet kan begynne å ”koke” på baksiden av propellbladet. Vannet nærmest eksploderer i små bobler og kan rive av ørsmå fragmenter som etter hvert danner små groper i propellbladet. Da blir virkningsgraden på propellen dårligere. Kavitasjon kan skyldes flere forhold, for eksempel feil stigning eller skader på propellbladenes kanter.

 

TESTRESULTAT MED MERCURY F60EFI

Totalt gjennomførte vi 25 tester med fire forskjellige propelltyper, men vi har bare tatt med de 12 beste med to og fire personers belastning i tabellen. De beste resultatene er markert med grønt og de dårligste med rødt. Alle testene er gjennomført i mai i år. Vanntemperatur var 12 grader, lufttemperatur 25 grader.

 

Anmerkning: Forbruket angis i liter pr/ nautisk mil

Grønt: Beste verdi

Rødt: Dårligst verdi (det er seøvfølgelig litt vanskelig å se dette på nett når alt er i sort - så bruk dine øyne og les deg frem)

Propell

Størrelse

Materiale

Personer

Mont.hull

Toppturtall

Toppfart

Fart- 5500

Fart-5000

Fart-4500

Fart-4000

Forbruk, topp

Forbruk -5500

Forbruk -5000

Forbruk -4500

Forbruk -4000

Akselerasjon 0-25 knop

                 

Black Max

3 x 13"

Alu

2

3

6000

29,8

27,5

24,8

21,3

18,1

0,67

0,6

0,54

0,53

0,5

11,1

Black Max

3 x 14"

Alu

2

5

5800

30,5

28,4

25,3

22,8

20,1

0,6

0,56

0,54

0,46

0,45

13,2

Black Max

3 x 13"

Alu

4

3

6000

29,5

26,3

24

20,9

16,8

0,67

0,62

0,56

0,55

0,56

21,5

                 

Spitfire

4 x 14"

Alu

2

3

5900

29,4

28,3

23,7

20,3

17,3

0,65

0,59

0,56

0,53

0,51

10,8

Spitfire

4 x 14"

Alu

2

5

6000

29,6

27

24,7

21

18,4

0,7

0,58

0,53

0,52

0,47

11,3

Spitfire

4 x 14"

Alu

4

3

6000

29,7

27,1

24,7

21,6

18,5

0,66

0,55

0,53

0,47

0,48

18,9

                 

Vengeance

3 x 13"

SS

2

3

6000

30,2

27,4

24,4

21,4

17,3

0,66

0,58

0,52

0,5

0,47

10,6

Vengeance

3 x 14"

SS

2

5

5700

31,1

29,3

25,8

22,5

19,5

0,59

0,58

0,52

0,49

0,44

13,2

Vengeance

3 x 13"

SS

4

3

6000

30,6

27,5

24,3

21,5

17,6

0,65

0,6

0,57

0,51

0,5

20,5

                 

Trophy Plus

4 x 13"

SS

2

3

5900

29,6

28,1

25,1

21,5

19

0,67

0,6

0,58

0,53

0,47

10

Trophy Plus

4 x 14"

SS

2

5

5800

30,1

29

27,1

24

20,8

0,61

0,59

0,52

0,5

0,48

12,8

Trophy Plus

4 x 14"

SS

4

3

5800

29,5

28,2

25,1

22

18,4

0,63

0,62

0,54

0,53

0,52

19,3