Nr. 8 2013

Kysten rundt: Velkommen til Furøya

Kysten rundt og rundt og rundt....

Publisert Sist oppdatert

Velkommen til Furøya

TVEDESTRAND: Det er Mia Åbonde og Thomas S. Tangen som skal drive restaurant på Furøya i Tvedestrand i sommer. Dette er et resultat av en lengre prosess med Tvedestrand kommune. Etter planen skal restauranten ta i mot sine første gjester til St. hans. Da skal kokker og servitører sørge for at det blir muklig å nyte god mat i historiske omgivelser. Driverne sier til Tvedestrandsposten at det i første rekke vil bli satset på en meny med to, tre lunsjretter og to, tre middagsretter. I tillegg skal sommergjestene kunne nyte sin pils eller glass med vin. Det legges opp til servering både ute og i hovedhuset

 

Brannstasjon blir p-plasser

SKJÆRHASLDEN: Snakk om prioritering, sier gutta i Hvaler Motorvernforening. Kommunen har nemlig bestemt at deres klubbhus, den gamle lille brannstasjonen på Skjærhalden, må vike plass for to, tre parkeringsplasser!

– Det blir sagt at det er til fordel for flere parkeringsplasser at brannstasjonen skal rives. Men jeg vet ikke. Jeg kan ikke skjønne at man får så mange parkeringsplasser. De kan jo ikke stå etter hverandre, sier leder i foreningen, Egil Adolfsen. Saken er tatt opp i lokalavisen og NRK Østfold, men veteranforeningen er møtt med døve ører fra det politiske miljøet i kommunen, for Skjærhalden trenger ”sårt” er par parkeringsplasser til. Allerede i 2001 ble det besluttet å rive den historiske brannstasjonen.

– Det høres ganske lite ut. Men når man ser på det store behovet for parkeringsplasser på Skjærhalden, så er dette faktisk med på å bidra. Da vi var der nede så vi at vi kunne få fire plasser. Hvis vi legger godviljen til, sier varaordfører på Hvaler, Kim-Erik Ballovarre (H), til NRK.

I over 10 år har 15 medlemmer brukt den gamle brannstasjonen som et sosialt samlingspunkt, og til å restaurere eldre båtmotorer.

-Intensjonen er å ta vare på gammel kystkultur og spesielt motorer, samtidig som vi sitter her og løser verdensproblemer, sier en av ildsjelene i foreningen, Egil Adolfsen. Hvor klubben nå skal gjøre av seg, er et åpent spørsmål, men kommunen vil prøve å bidra til en løsning.

Hva gjør man ikke for å gi plass til et par, tre biler?

 

 

Dronningen seiler igjen

HALDEN: DS ”Turisten”, også kjent som Haldenkanalens dronning, er klar for ny sesong. Rutetrafikken starter 18. juni, men allerede nå er chartertrafikken i gang.

   DS ”Turisten” fikk et alvorlig motorhavari i 2011. Etter omfattende reparasjon og ombygging skal dampmaskinen være i orden igjen, og skipskontrollen har satt sitt stempel ”godkjent”. Båten vil trafikkere strekningen Ørje-Skulerud.

   I følge Halden Arbeiderblad er det i løpet av syv år tilført 33 millioner kroner både til oppgradering av båten og anlegg langs ruten, blant annet sluser, brygger og servicebygg. Satsingen har vært et spleiselag mellom Staten, Østfold fylkeskommune, Østfold Energi, Gjensidigestiftelsen og UNI-stiftelsen.

- Fra 2013 er Haldenkanalen inne i Riksantikvarens bevaringsprogram for teknisk og industrielle kulturminner. Dette vil i betydelig grad hjelpe oss med resterende opprusting av våre unike kulturminner, sier Steinar Fundingsrud i Haldenvassdragets Kanalselskap til lokalavisen.

   DS «Turisten» ble tatt ut av tjeneste i 1963 og senket i Femsjøen fire år senere. I 1997 ble båten hevet og et omfattende restaureringsprosjekt. I 2009 var dronningen tilbake i Haldenkanalen.

 

De båtene, de båtene

Mandag havn har tidvis hendene fulle med å samle inn forlatte, utrangerte og gjenglemte båter fra byens kommunale båthavner. De blir tatt på land og satt i opplag, enten til beskjemte eiere dukker opp og gjør krav på dem, eller de blir solgt. Ja, også var det disse to gjenglemte marinebåtene i Kleven da….

(minileder i avisen Linesnes 30.05.13)
 

MANDAL:De gjenglemte marinebåtene redaktøren sikter til er to utrangerte minesveipere som ligger tett inntil en av Sørlandets eldste trehusbebyggelser i Kleven, til stor forargelse for innbyggerne på det idylliske stedet. Skipene ligger der på tredje året. Fartøyene bygget ved daværende Kværner i Mandal på 1990-tallet. Hver av båtene hadde en prislapp på 400 millioner kroner. Men til ingen nytte.

   De to militære fartøyene ble solgt på auksjon, så å si ubrukte. De for tre år siden ute på Finn.no og hadde en minstepris på auksjon på 1.1. millioner kroner. De ble kjøpt av en privatperson som nå betaler Mandal Havn tett opptil 5000 kroner måneden for opplagsplassene.

 

Vant pris for trådløs dødmannsknapp

OSLO: Med en trådløs dødmannsknapp til bruk i fritidsbåter er ”bedriften” Sjøsikker SB fra BI i Oslo kåret til Norges beste studentbedrift i 2013. Kåringen fant sted under Norgesmesterskapet i studentbedrifter i regi av Ungt Entreprenørskap.

   Det er tre ivrige båtfolk som står bak ideen; Ove-Henrik Røine, Christian frost Røine og Fredrik Eriksen.

   Juryen sier i sin begrunnelse at dødmannsknappen er et nyttig produkt som øker tryggheten for mange mennesker. De mener også produktet har et potensiale til å bli både ”kult og tøft” til målgruppen, som er både foreldre, barn og unge.

Som vinnere har de mottatt en sjekk på 40.00 kroner og de skal representere Norge under EM i Belgia i sommer.

–Vi så at det var mange sterke konkurrenter på NM, og det er helt utrolig å vinne. Dette gir oss en rakettstart på bedriften. Vi gler oss veldig til å utvikle produktet videre, seier Christian Frost Røine, økonomi- og salgsansvarlig i Sjøsikker SB.