Nr 5 2013
Frykter oljesøl
Mer synlig politi på Sørlandet, frykter fremtiden mm
Frykter oljesøl
OSLOFJORDEN: Oslofjorden friluftsråd og Naturvernforbundet frykter nye oljeutslipp fra skip i nød. Med ”Full City” og ”Godafoss” i friskt minne maner organisasjonene til forsiktighet foran årets båtsesong.
- Våren er tiden for at aktiviteten langs kysten tar seg opp igjen etter vinterens dvale. Lystbåter skal pusses og settes på vannet. Samtidig er fuglene i gang med kurtise og forbereder seg på sitt neste steg i livet, nemlig rede og unger, skriver Naturvernforbundet i en pressemelding.
Bare en liten olje- eller dieselflekk på vannet, kan få helt katastrofale følger for fuglen som er uheldig og svømmer.
- Det er dessverre også personer som ikke bryr seg om slikt og heller kjemikalier, olje, diesel, bensin mm i vann, avløp og sluk, fordi de ikke gidder å ta jobben med å avhende dette på forsvarlig vis.
Oslofjorden Friluftsråd forfattet en resolusjon på sitt årsmøte i Moss nylig:
«I Ytre Oslofjord ligger Ytre Hvaler nasjonalpark og kommende Færder nasjonalpark med sårbare natur- og friluftsområder. Disse er av nasjonal interesse. For å redusere faren for fremtidige grunnstøtinger, kollisjoner og andre ulykker med blant annet fare for oljeforurensninger, må myndighetene vurdere følgende: 1.) Beholde losbordingsfeltene i Ytre Oslofjord, disse må ikke flyttes lenger inn i fjorden. 2.) Losstasjonene på Hvasser i Tjøme og Hvaler må beholdes. 3.) Senke tonnasjegrensen for los i nasjonalparkene slik at tyngre skipstrafikk går utenom”.
Bildet:
FULL CITY: Friluftsorganisasjonene frykter nye oljekatastrofer. Foto: Atle Knutsen.
Frykter fremtiden
RØDØY: Marlin Arntsen og Alf Hagen ved Klokkergården på Rødøy frykter fremtiden, selv etter å ha blitt kåret til ”Årets Gjestehavn 2012” av Båtmagasinet.
- Nordland fylke gjør hva de kan for å ødelegge for reiselivsbedriften vår, sier de to til avisa Nordland. Årsaken til frustrasjonen er den elendige fergeforbindelsen ut til Rødøy. Selv om fylkeskommunen lover bot og bedring, skjer det ingen verdens ting med ferga ”Fykan”.
For noen uker siden ble fergepassasjerene dirigert om bord i en skyssbåt, siden «Fykan» var ute av drift, og reserveferge var utenfor rekkevidde. Og med sommeren 2012 ferskt i minnet, med stadige fergeavbrudd både på øyferga og på fylkesveiferga «Rødøy», frykter Arntsen nå for en ny sesong der hun må kansellere avtaler og tape store inntekter på at infrastrukturen ikke fungerer, skriver avisen.
Og ikke nok med det ”Fykan” er en ombygd lekter og saltvann ødelegger bilene om bord.
- Det er helt hårreisende at vi skal måtte betale fergebillett for å få ødelagt bilene våre. Her snakker fylket så varmt om reiselivssatsing på Helgeland, også gjør de ingenting for å legge til rette for dem som ønsker å satse, sier Alf til avisen.
Nå frykter paret at de må legge videre utbyggingsplaner på is, om ikke fylket snarest får på plass bedre kommunikasjoner.
Ny byggestrid i Lyngør
LYNGØR: Tvedestrand kommune har møtt massiv motstand mot en offentlig brygge som skal bygges ved Holmsbrygga. Naboene ønsker ikke landfast brygge for allmennheten i Sandbukta, skiver Tvedestrandsposten.
Kommunen vil ha brygga på plass før sommersesongen. Miljøvernrådgiver Asbjørn Aanonsen er saksbehandler. Han sier i følge Tvedestrandsposten at hensikten med en landfast brygge på rundt 35 meter er å gjøre det enklere for fritidsbåter å kunne legge til og oppleve den flotte skjærgården i Lyngør.
- Sandbukta er noe utsatt for vær og vind, men dette er det beste alternativet vi har funnet. Nå ønsker vi å komme i gang med byggingen, sier Aanonsen.
Sameiet Sandbukta kan ikke akseptere adkomst til den planlagte brygge for allmennheten via Sameiets private bryggeanlegg, skriver sameiet i en klage.
Advokat Arne Os representerer en nabo. På vegne av sin klient skriver han at den omstendighet at kommunen har fått løfte om penger fra statlig etat, er intet argument for å bygge ned et naturskjønt område med et meget omfattende og sjenerende bryggeanlegg og hvor vernehensyn, som i alle andre sammenhenger har første prioritet i et vernet område, settes helt til side fordi man har offentlige midler til bruk.
Mer synlig politi på Sørlandet
I år blir det mer politi på sjøen enn på lenge. På Sørlandet er det Kristiansand og Arendal som har hatt fast sjøtjeneste. I år blir det bemannet politibåt også i Mandal og Risør.
- Kraftig forbedring, sier en fornøyd koordinator for sjøtjenesten i Agder politidistrikt, Ove Austenaa til Fædrelandsvennen. I fjor var det lite synlig politi vest for Søgne og øst for Arendal. En av årsakene skal i følge avisen ha vært et drap og et stygt hundeoverfall i Mandal. I år skal ikke planlagt sjøtjeneste rammes av hendelser på land, over politiet.
Bildet:
SYNLIG: I år blir det fast sjøtjeneste for politiet også i Mandal og Risør.
Nytt liv for Deccahytta
JOMFRULAND: Gamle forsvarsbygg er populære utleiehytter i skjærgården. Direktoratet for naturforvaltning har overtatt flere hytter fra Forsvaret, blant annet Deccahytta på Jomfruland. Og direktoratet har leid hytta videre til Kragerø kommune som igjen har stilt den til disposisjon som kystledshytte for Kragerø Kystlag.
Deccastasjonen på Jomfruland var en av fem slike stasjoner i Norge. Decca var et navigasjonssystem som ble satt i gang etter krigen og som var i drift helt frem til 2000, helt til satelittnavigasjon kom for fullt.
Egentlig skulle hytta rives, men da Kragerø kommune ville overta driften ble den i stedet tatt i bruk igjen som feriested. Nå ønsker Kragerø kommune å bygge om hytta og legge den enda bedre til rette for de mange besøkende på jomfruland. Det er økt etterspørsel etter hytter som har så fin beliggenhet som denne. Foto: Roar Thorsen.
Kanskje en realitet
STADHAVET: ”En måler ikke behovet bare ved å telle trailerlass”, skriver redaktøren i avisen Firda i en leder, som svar på Trafikkøkonomisk Institutts syn om at fergefritt veisamband på Vestlandet overflødiggjør den planlagte skipstunnelen rundt Stad.
- Vi må ikke glemme utgangspunktet for prosjektet, å trygge de sjøfarende på den kanskje mest værharde delen av norskekysten. Skipstunnelen er spennende med tanke på reiselivet, og den vil fjerne en livsfarlig flaskehals for trafikk med fritidsbåter og mindre fartøy, skriver han. Det er visjonsløst av TØI å avfeie skipstunnel som irrelevant.
Regjeringen vil gi en milliard til prosjektet. Pengene skal inn i Nasjonal Transportplan og byggingen kan teoretisk starte i 2018.