utgave nr 9 1988

Saga 25 Turbo

Publisert Sist oppdatert
SAGA 25 TURBO

ALLVÆRSBÅT FOR HOBBYFISKEREN

Av Hans Due

Det er på Vestlandet de lager de fleste allværsbåtene, eller combi-båtene om man vil. Saga 25 Turbo er en variant i den mest produserte størrelsen. Bedriften på Selje helt oppunder Stad-landet har ingenting å skamme seg over med denne båten. Noen få detaljer bør etter vår mening forandres for at alt skal bli perfekt.

Saga 25 Turbo er nok en båt i rekken av combi-båter, eller såkalte allværsbåter. 25 Turbo kan du få både i lukket og åpen versjon. Bortsett fra noen uheldige detaljer ved førerplass ute og inne, har vi svært lite å utsette på denne båten.

SALONG

Salongen som er trukket med stoff i moderne farger, er helt forut. I den buede sofaen rundt bordet er det plass til seks personer, men da sitter man ganske trangt. For en familie på fire er det imidlertid rikelig plass. Det er god sikt ut gjennom vinduene når man sitter.
Med et enkelt håndgrep kan buen i ryggstøet vippes opp og legges ned i bakkant av sofaen. Senker man bordet og legger i en ekstra pute, har man en stor dobbeltkøye. Under benkene i borde er det stor stueplass.
Tak og skuteside er kledd med "pusestoff" innvendig. Vi har sagt det før, og hevder nok en gang at dette materialet er uheldig i båt. Det er vanskelig å holde rent, og det holder godt på fuktighet.
Det er en stikk-køye inn under passasjerplass i styrhuset. Som skille mellom denne køyen og dobbeltkøyen er det plassert et lite garderobeskap med plass til å henge fra seg et par jakker. Noen flere soveplasser enn de tre vi har nevnt er det ikke mulig å få til.

TOALETT

Toalettet er greit innredet. Det er på motsatt side av stikk-køya. Toalettskålen er plassert litt for nærme skottet, slik at man ikke har særlig armslag når man sitter.
Vaskeservanten er støpt inn i innerlineren, og det er et lite skap under. Speil og tannglassholder er standard.

STYRHUS

I førerkabinen som er lys og romslig, er også byssa. Førersetet er enkelt, og det er montert et passasjersete på motsatt side. Instrumenteringen på førerplass er grei og oversiktlig. Verd å merke seg er at båten leveres med kun en elektrisk og en manuell vindusvisker som standard. Vi savner logg/sumlogg og kompass, men dette kan leveres som ekstrautstyr.
Vipper man opp førerstolen, får man arbeidsbenk i tilknytning til kokeapparatet som i den lukkede versjonen har Safe-flame som standard. Under benk og kokeapparat er det skuffer og gryteskap. Bak arbeidsbenken er det et stuerom for glass/asjetter med skyve-dør i plexiglass.
Kjøleboks er standard. Den er plassert under fotplaten på førerplassen. Det er litt trangt å komme til kjøleboksen når førersetet er vippet opp.
På motsatt side og under passasjersetet er oppvaskkummen. Passasjersetet klappes helt sammen og vippes 180 grader. Undersiden av setet blir da arbeidsbenk hvor man kan sette fra seg oppvasken. Ved siden av oppvaskbenken er det sitte-benk for tredjemann ombord.
Styrhuset er adskilt fra salongen med leddet dør og luke.Sikten fra førersetet er meget bra sideveis. Imidlertid er frontrutene litt for små, slik at stolpen som skiller styrbord vindu fra midtvinduet reduserer sikten forover.
Over førersetet er det luke i plexiglass. Denne kunne gjerne vært noe større, og låsen til luken er lite smart. Den er tung å få opp og igjen, og den er skummel hvis du skulle stange opp i den i sjø fordi den er for skarp.

UTEPLASSEN

Uteplassen er skilt fra styrhuset med plexiglassdør. Cockpiten er selvlensende, og egner seg godt for montering av fiskeutstyr. Rundt cockpiten er montert en solid håndrekke i rustfritt stål. Akterut er det et lite manntau som kan hektes av for å komme ned badeleideren. I akterspeilet er det dessuten støpt inn en liten ankerboks.
Det er kun en stor luke ned til lasterommet. Her ligger eksosanlegget og den hydrauliske sylinderen til styringen. I en egen plastkasse under dørken i borde står de to batteriene som er standard.
Den ene av de to styreposisjonene er plassert ute på skottet mot styrhuset. Ved kjøring er det vanskelig å holde utkikk forover fordi styrhustaket er akkurat i øyehøyde på en person av vanlig størrelse. Skal man stå ute og kjøre, må man enten strekke seg på tærne, eller huke seg ned og se gjennom styrhuset. Her burde produsenten ha støpt inn et forhøyet platå i cockpitdørken.
Det er godt med håndrekker rundt hele båten. Fortøyningsbeslag er av vanlig god kvalitet. Båten er utstyrt med separate akter-,topp- og sidelanterner. Kabler er greit oppklamret, både fra batteriene og inn til sikringspanelet under rattet i styrhuset.

KJØREEGENSKAPER

Skroget som er konstruert av Eivind Amble, er halvplanende med dyp kjølfinne akterut. Produsenten oppgir det ideelle fartsområde til 10- 20 knop. Vi vil si at båten oppførte seg best rundt 16 knop. Det er ingenting å utsette på sjøegenskapene. Båten lystrer roret greit i alle fartsområder uten ubehagelige
overraskelser.
Produsenten opererer med tre motoralternativer, Yanmar 4JHªDTE på 77 HK., Yanmar 4LH-TE på 110 HK. og Volvo Penta TMD 31 på 94 HK. Til Yanmar-motorene kan sluregear leveres som ekstrautstyr.

KONKLUSJON

Saga 25 Turbo i lukket versjon er et bra alternativ for hobbyfiskeren som gjerne vil ha med seg sin familie på ferietur i et par uker om sommeren. Familien bør da helst ikke telle mer enn tre personer.
Til å være en 25 fots båt, har produsenten fått plass til mye. Bortsett fra de uheldige detaljene vi har påpekt, får resten av båten så avgjort godkjent karakter.

DATA
Skrogtype:Halvplanende m/dyp kjølfinne akterut.
Dimensjoner: Total lengde , målt på fenderlist: 740 cm.
Total lengde, inklusive utstyr:760 cm.
Bredde, målt på fenderlist:267 cm.
Høyde:295 cm.
Dyptgående:87 cm.
Vekt:2200 - 2350 kg.
Pris:m/ Yanmar 4JH-DTE Kr. 295.600,-
m/ Yanmar 4LH-TE Kr. 310.000,-
m/ Volvo Penta TMD 31 Kr. 302.000,-Produsent:Saga Boats A/S, 6740 Selje. Tlf. 057-56303.