utgave nr 10 1995

Den første Risør-terna, Tyrihans på Mjøsa

Publisert Sist oppdatert

Den første Risør-terna

Tyrihans på Mjøsa


Tekst og foto: Atle Knutsen

Trebåtentusiast Jon Hallås fra Elverum ville ha en tradisjonell plattgatter bygget etter moderne prinsipper. Leif Nilsen i LN-yachts fikk jobben og resultatet ble vist på trebåtfestivalen i Risør, en krysning mellom Bjarne Aas' gamle konstruksjoner, Amble & Stokkes nytenkning og Leif Nilsens båtbyggerkunst - en trailbar landstedbåt med usedvanlig lav vekt. Den første Risør-terna er et faktum.

Våren 1994 begynte Jon Hallås (55) letingen etter ny båt til hytta ved Mjøsa. Grimstadsnekken på 22 fot, som Jon har pleiet med kjærlig hånd i mange år, var ikke helt egnet for Mjøsa, blottet for skjærgård som innsjøen er. Nå ville elektroingeniøren ha en særpreget trebåt som kunne gjøre litt fart, uten at "snekkefølelsen" forsvant. Etter lengre tids grubling, fant Jon noen tegninger av en Aas-terne på Sjøfartsmuseet i Oslo. Tegningene viste en båt som ikke helt passet dagens linjer og Jons krav. Hallås satte seg til tegnebordet og forandret vindskjerm og innredning. Blant annet flyttet han styreposisjonen fram, for bedre oversikt i forhold til den gamle løsningen, der man satt midtskips.
Da tilretteleggingen var gjort, meldte neste spørsmål seg: Hvem skulle bygge 23-foteren? Valget falt på Leif Nilsen og LN-yatchs i Risør, som er en av gründerne bak Risør Trebåtfestival og Risør Trebåtbyggeri og en anerkjent båtbygger i trebåtsammenheng.

Moderne konstruksjon

Til tross for at det er Aas-terna som er lagt til grunn for nyskapningen, er det lite som minner om Bjarne Aas' konstruksjon. Den opprinnelige Aas-terna har et skarpere forskip som hiver mer vann over dekk enn nyere konstruksjoner. De modifiserte tegningene fra Jon Hallås ble derfor gjennomgått av konstruktørene Amble & Stokke AS, som konstruerte en helt ny bunn på båten med et bredere forskip. Videre konstruerte man en "tunnell" i skroget over propellen. Dette er en fordypning i akterenden som gjør det mulig å utstyre båten med en forholdsmessig stor propell uten at det får noen betydning for båtens dypgående.
I tillegg til å endre baugen, la man også inn en chine-list i vannlinjen som kaster vannet ut til siden og gir en tørrere båt. Selve bunnen er bygget etter den såkalte West-metoden, eller kaldbaking, noe Leif Nilsen har lang erfaring med.
-Båter bygget etter West-metoden tåler blant annet å stå på land i solsteiken uten å sprekke, samtidig som de blir helt vanntette. Kaldbaking gir en sjelden kombinasjon av stor styrke og lav vekt. I Risør-terna har vi laget en innerkjøl i furu. I spantene er det felt inn stringers - furulister - på langs, som igjen er felt inn i finérbunnstokken. Så har vi limt et lag 6 mm finér 35° på kjølen, og et 90° utenpå der igjen. Til slutt har vi lagt to lag med 300 gram glassfiberduk som er mettet med epoksy, sier Leif Nilsen.
-Resten av skroget ser ut til å være klinkbygd?
-Så enkelt er det faktisk ikke. Også fribordet er i en viss forstand Westbygd. Vi har nemlig limt og skrudd furubordene istendenfor å klinke på tradisjonelt vis.

Selvlensende dørk

Leif snakker seg varm om treets fortreffelighet som byggemateriale og presiserer at klassiske linjer og treverk nødvendigvis ikke betyr konservativ byggeteknikk. Det er Risør-terna "Tyrihans" et flytende bevis på. Men "moderne" trebåtbyggere er opptatt av forseggjorte detaljer. Bordet er, i tråd med resten av innredningen, nydelig utført i afrikansk mahogni, og kan plasseres både for og akter. Det er blitt kartbord og spisebord i ett. Rorkult ville Jon ha til sine mange fisketurer, og som motorkassen, er den omhyggelig avrundet og behandlet etter alle kunstens regler.
Men fremfor alt er det skroget som er unikt ved denne båten. En viktig detalj er den selvlensende dørken i teak som ligger ca 10 cm over vannet, og lar vannet renne i kanaler mot akterenden. -Som en helgardering er det likevel installert en lensepumpe, forteller reder'n sjøl, som er i Risør i under trebåtfestivalen.
Materialvalget forøvrig er ganske tradisjonelt. -Dekket er oregon pine-staver på finér bunn, med dollbord i mahogni. I akterspeilet har vi også valgt mahogni, samt til øverste bordgang og ytterstevn. Vinderskjermen er naturligvis også i mahogni, sier Leif Nilsen. Han presiserer at båten i hovedsak er en landstedbåt, men at den kan utrustes for overnatting og suppleres med toalett i forpiggen, alt etter hva kunden ønsker.

Overraskende fartsresultater

Motorinstallasjonen i "Tyrihans" er meget fornuftig, ifølge båtbygger Nilsen. -Vi har installert en fire sylindret Yanmar turbo-diesel som yter 63 hk ved 3800 omdreininger. Med en fire-bladet 18" propell gir det noe å sparke fra med. Importøren Universal Diesel har vært konsulent, og der i gården har man gode erfaringer med denne typen installasjoner bl.a. fra Hankø-terna.
Den lille dieselmotoren gir båten overraskende fartsegenskaper. Med to mann ombord gjør "Tyrihans" 22 knop. -På en prøvetur i juni var vi fem personer pluss en god del oppakning ombord, og da logget jeg båten til 19 mil, smiler båtbygger Leif fornøyd. Han understreker at de gode fartsegenskapene først og fremst skyldes at man har maktet å gi båten meget lav vekt.
-Risør-terna veier 1300 kg, eller rundt 350 kg mindre enn tilsvarende båter bygget i plast. En slik vektreduksjon tilsvarer fem mennesker som man kan ta med på tur istedenfor 350 kg furu, sier han. Motoren er også lett, den veier faktisk bare 235 kg. Som et alternativ til 63-hesteren kan Risør-terna utstyres med en større motor som yter 95 hk, men det er det maksimale av hva båten er konstruert for. 95 hk vil gi en fart opp i mot 28 knop, og vektforskjellen mellom de to motorene er bare 10 kg.
Det er ingen tvil om at motorvalget er vellykket. Den lille turbo-dieselen er nøysom på drivstoffet - man kjører langt for en hundrelapp. Dessuten er vibrasjonene fra motoren knapt merkbare, noe som delvis kan tilskrives Aquadrive-leddet man har montert mellom motor og aksling. -Aquadrive-leddet er et universalledd som skal ta opp trusten eller vibrasjonene fra motoren, forteller Leif. -I tillegg kan man bøye det inntil 16° dersom motor og aksling ikke står rett i forhold til hverandre.

Bra sjøegenskaper

Filosofien bak Risør-terna var å bygge en båt som skulle være behagelig å være ombord i, selv i 17-20 knop. Båten skulle være effektiv og ha gode sjøegenskaper. Leif Nilsen er svært fornøyd med sluttproduktet. -Det er blitt en halvplaner med de fordeler det innebærer. Trebåter som denne har dessuten kvaliteter utover plastbåten. De er penere å se på og har detaljer som plastbåter ofte ikke har, sier båtbyggeren i Risør.

DATA:
Lengde: 7 meter
Bredde: 2,25 meter
Dyptg.: 0,65 meter
Vekt: 1300 kg
Tankkapasitet: 2 x 44 liter diesel
Motoralternativer: Yanmar 63 eller 95 HK.
Fart: 22 eller 28 knop
Skrogkonstruktør: Amble & Stokke AS
Dekkslayout/interiør: Jon Hallås
Dimensjonering og bygging: LN-yatchs, Risør
Pris standard båt m/60 HK Yanmar diesel kr 420 000,.- ex. mva.