utgave nr 7 2004

Motortest: Volkswagen Marine TDI 150-5 mot Volvo Penta D3 - 160A

Publisert Sist oppdatert

Motortest: VW Tdi 150-5 vs Volvo Penta D3-160


VWs tøffe utfordring

Volkswagen er ferskingen på markedet for marine dieselmotorer. Vi lot VW Marines TDI 150 - 5 møte Volvo Pentas D3 -160 A. Kan den tyske jyplingen hamle opp med den solide svensken?

TEKST: LARS H. LINDÈNNorsk tilretteleggelse: Jan Harry Svendsen

Volkswagen Marine satser hardt på sine marinemotorer. En egen monteringshall er bygget på motorfabrikken i Salzgitter. Med fire- og femsylindrede motorer med ytelser fra 40 til 150 hestekrefter har Volkswagen Marine en bred motorpalett. Men Volkswagen møter sterk konkurranse, ikke minst fra Volvo Penta som har lansert en helt ny motorserie med avansert innsprøytningsteknikk.
Felles for både Volkswagens og Volvo Pentas motorserier er at de har samme fotavtrykk som eldre bensinmotorer. Dermed er det enkelt å konvertere båten fra bensin til dieseldrift.

Lettere og kraftigere D3

Testen er foretatt med motorer montert i to like båter: SeaMaster 210 Sports. Vekten med Vokswagen Marine sin TDI 150-5 ble 1 322 kilo, mens båten med Volvo Penta D3 160 - A om bord endte opp på 1 211 kilo. Vektforskjellen viser tydelig Volvo Pentas vektfordel sammenliknet med sin tyske rival. Men det er ikke bare på vekt Volvo Penta utmerker seg. Koblet sammen med Volvo sitt SX-drev har D3 også høyere ytelse enn VW motoren. Målt propelleffekt var 157 hk for D3, mens VW marine hadde 135 hk med et MerCruiser Bravo-1 drev.

Høye hastigheter, lavt forbruk

Testresultatene viser imponerende motorytelser. Høyest hastighet målte vi med D3-motoren fra Volvo Penta. Hele 40,3 knop viste GPSen med fullt pådrag. Fullt så rask var ikke motoren fra Volkswagen marine, men 38,1 knop er likevel en høyst respektabel hastighet. Likevel beviser målingen tydelig at D3 er en kraftigere motor enn VW Marines TDI-motor. Dette gir seg selvsagt utslag i forbruksmålingen. D3 har et noe høyere forbruk enn TDI-motoren fra VW på full gass. Forskjellene ved blandet kjøring er likevel marginale, ved flere motorhastigheter hadde D3-motoren et lavere forbruk enn TDIen fra Volkswagen. Begge motorene er imidlertid nøysomme. Ved 25 knop har motoren fra Volvo Penta et forbruk på 0,6 liter per nautisk mil. Til sammenlikning ville en V8 bensin med fem liters slagvolum og 260 hester havnet på om lag 1,2 liter per nautisk mil.

Støysvake

Nye dieselmotorer har blitt både støy- og vibrasjonssvake, noe også våre målinger bekrefter. På tomgang målte vi 62 desibel i båten med Volvo Penta. Volkswagen Marines TDI motor har noe høyere støynivå; vi målte 67 desibel. På maksimalt turtall utjevnes forskjellene noe, men fortsatt er det VW marine som bråker mest.

Oppsummering

Volvo Penta D3 minner på mange måter mer om en bensinmotor enn en dieselmotor i sin karakter. Den har en rask gassrespons, lite vibrasjon og et lavt støynivå. Med noe høyere støynivå, mer vibrasjoner og tregere gassrespons er Volkswagen Marine sin TDI motor mindre raffinert enn motoren fra Volvo Penta. Et bedre drev bidrar dessuten til at Volvo-motoren trekker det lengste strået i denne testen.

Volvo Penta D3-160 A

Volvo Pentas D3 motor finnes med tre ulike akseleffekter, 110, 130 og 160 hestekrefter. Alle utgavene har common-rail innsprøytning, fire ventiler per sylinder og doble overliggende kamaksler. Felles for de alle er at de, i likhet med motorene fra VW Marine, har sitt utspring i en bilmotor. Volvo Penta sine D3-motorer er hentet fra dieselmotorene som blant annet er brukt i Volvo S60, V70 og i XC90. I "bilversjon" har de navnet D5.
Fordi vekt er vesentlig i en personbil er både blokk og topplokk laget i aluminium. Testmotoren veier bare 310 kilo med drev. Common-Rail gir dessuten store fordeler sammenliknet med tradisjonelle dieselsystemer, fordi drivstoffet sprøytes direkte inn i sylinderen ved høyt trykk. Dette, sammen med en pilotinnsprøytning, før hovedinjeksjonen, gir svært høy ytelse og en meget kultivert gange. Forbruket går også ned, sammenliknet med en tradisjonell dieselmotor med samme ytelse.
Med sitt avanserte EVC-system (Electronic Vessel Control), har man også fordelen av å ha et avansert motorstyringssystem. Hele systemet kommuniserer ved hjelp av datakabler, noe som gjør montering enklere. Det avanserte alarmsystemet varsler ikke bare ved hjelp av lyd, men også ved at man i klartekst får opp hva som er feil i et tekstvindu i turtelleren. Dette er standard på D3-motoren.

Volkswagen Marine TDI 150-5

Med sine 150 hestekrefter er TDI 150-5 den hittil sterkeste motoren i Volkswagen Marine sitt program. Slagvolumet er 2,5 liter og motoren stammer opprinnelig i fra varebilen Volkswagen LT. Motoren har en overliggende kamaksel, to ventiler per sylinder og fordelerpumpe på drivstoffsiden.
Sammenliknet med Volvo Penta D3 er VW Marines TDI 150-5 en mindre avansert motor. Likevel har også motoren fra VW Marine sine fordeler, blant annet har den en vannkjølt turbolader som reduserer varmen i motorrommet og den har en egen oljepumpe som brukes ved oljeskift og som forenkler prosessen dramatisk.
På samme måte som i Volvo-motoren har Volkswagens motor et svært avansert feilvarslingssystem som viser feil i klartekst i et tekstvindu i turtelleren. Systemet har også et sjekksystem som varsler om lavt kjølevannsnivå eller om det er vann i drivstoffet. I tillegg får man opp gangtid og forbruk. Kobler man dette sammen med en plotter kan man få en svært avansert kjørecomputer.
Ulempen med motorene fra Volkswagen marine er at det foreløpig er et dårlig utbygd verkstedsnettverk her til lands, i og med at Volkswagen har besluttet å ikke benytte seg av sitt nett av bilforhandlere for å yte service til de sjøfarende.


Motorfakta
MotorVolkswagen TDI 150-5Volvo Penta D3 -160A
DrivstoffDieselDiesel
Effekt150 hk163 hk
Aksel hestekrefter135 hk157 hk
Maks. dreiemoment310 Nm340 Nm
Sylindervolum2.461 ccm2.400 ccm
Antall sylindre55
Maks. turtall 4000 o/min4000 o/min
Antall ventiler1020
VentilsystemOHCDOHC
LadeluftkjølerJaJa
TurboJa - vannkjøltJa - tørr
KjølesystemFerskvannFerskvann
Separat sjøvannsfilterNeiJa
DrivstoffskjølerJaNei
ServostyringJaJa
Generator120 A140 A
DrevMerCruiser Bravo OneVolvo Penta SX
Utveksling1,50:11,66:1
Vekt inkl. drev373 kg310 kg
Lengde724 mm713 mm
Bredde660 mm654 mm
Høyde494 mm478 mm
Pris m. drev206.900 kr204.370 kr
Importør Gumpens Auto Vest AS, tlf. 38123812 Volvo Norge AS, tlf: 66818500

Testresultat med SeaMaster 210 Sports

TestmotorVolkswagen TDI 150-5Volvo Penta D3-160A
Årsmodell i test20032004
Propeller i test14 ¾ x 17 tommer14 ¾ x 21 tommer
Maks. turtall i test3900 o/min4000 o/min
Belastning i test4 personer4 personer
Vikt testbåt og motor1322 kg1211 kg
Fart i knop:
- maks. turtall38,140,3
- 300 o/min34,036,0
- 600 o/min32,032,8
- 900 o/min29,129,5
- 1.200 o/min25,824,3
- 1.500 o/min19,518,0
Forbruk liter/time:
- maks. turtall32,837,0
- 300 o/min27,029,0
- 600 o/min24,823,8
- 900 o/min21,420,0
- 1.200 o/min17,414,8
- 1.500 o/min15,612,2
Forbruk liter/nautisk mil
- maks. turtall0,860,92
- 300 o/min0,790,81
- 600 o/min0,780,73
- 900 o/min0,740,68
- 1.200 o/min0,670,61
- 1.500 o/min0,800,68
Støynivå (dBA):
- maks. turtall8583
- 300 o/min8482
- 600 o/min8381
- 900 o/min8280
- 1.200 o/min8178
- 1.500 o/min8076
Tomgang6762

Slik testet vi

Både Volvo Penta og VW marine valgte en rustfri trebladet propell. Etter montering ble båtene prøvekjørt av servicepersonell fra fabrikken. De var også om bord når testverdiene ble logget. Vi logget verdier for fart, drivstofforbruk og støy ved seks ulike turtall fra maksimalt og ned til deplasementsfart. Under testene ble det benyttet ordinær diesel. Målingene ble kjørt med fulle tanker og fire voksne om bord.
Volvo Penta D3 var nyinstallert og hadde bare gått fem timer før testen, mens VW motoren hadde en sesong under beltet og således var godt innkjørt. Til gjengjeld hadde båten med VW Marines motor blitt bunnsmurt, noe som gir noe større motstand gjennom vannet enn den umalte bunnen på båten med Volvo Penta installasjon.