Nr. 8 2013

Draco tilbake

Slik ser den ut, gamle, gode Draco – etter gjenoppstandelsen.

Publisert Sist oppdatert

AV AMUND RICH. LØKEN

 

 

Det vil si, det er bare et av norsk båthistories best bevarte og mest klingende båtnavn som er vekket opp fra de døde. Draco var steindød, etter den siste konkursen. Like fullt har båtfolket dyrket sine brukte Dracobåter og opprettholdt interessen for den eventyrlige merkevaren fra Flekkefjord. På den store oversikten over de mest søkte båtmerker på Finn.no havner Draco selv i år på en oppsiktsvekkende 8. plass. Så populær er den.

 

 

   Allerede i 1984 kjøpte Trygve Hegnar 44 prosent av aksjene, men Draco Boats AS gikk over ende i 1993. Etter det har Windy-eieren latt Draco-navnet få hvile i fred. Frem til nå.

- Vi måtte jo bare få Draco-navnet tilbake der det hører hjemme; på skrogsiden av en båt, sier en entusiastisk Knut Heiberg-Andersen. Men altså, vi snakker om navnet. Det er ikke mulig engang med lupe å finne genetiske arvestoffer mellom gamle Draco og de båtene som neste år sjøsettes.

Helt ny fremtid

Kåre Drangsholts ideer og Jan Herman Linges strek tilhører fortiden. Fremtiden er blitt til gjennom et tett samarbeid mellom Windy og det velrenommerte Dubois Naval Architects i Hampshre i England. Og da klinger det kanskje en bjelle. Båten har jo litt av linjene og formene som Windys 52 Xanthos, uten sammenligning for øvrig. Det er Dubois, i tett samarbeid med husdesigner Hans Jørgen Johnsen, som utviklet den ultramoderne kjempen som raskt fikk tilnavnet ”Røkke-jolla” fordi den skulle tjene som lettbåt til Røkkes yacht.

Vises i Düsseldorf

Den nye 25-foteren skal første gang vises på Boote i Düsseldorf i januar neste år. Båtmagasinet kan likevel lette på sløret med de første tegningene. Dette blir en bowrider, og den sikter inn mot hyttefolket i skjærgården som vil ha en bruksbåt over middels. Den skal bli praktisk, med plass til mange mennesker og vil bli dyp og trygg i forskipet.

-Rett og slett en moderne båt som skal ha appell både til yngre og eldre. Den skal ha et tydelige formspråk og vil være markant med sine freshe og moderne linjer. Vi gleder oss til å få sjøsatt denne her, sier Heiberg Andersen.

22, 25 og 28 fot  

I tillegg til denne på 25 fot, kommer det også en Draco på henholdsvis 22 og 28 fot. Alle skal leveres med utenbordsmotorer. Windy har etablert et samarbeid med Yamaha både i Norge og internasjonalt. Med en 200 hester vil den første av nykomlingene ha en prislapp på litt i overkant av en halv million.

-Vi viser med dette konseptet at vi er innstilt på å gå nye veier. Draco skal i sin helhet produseres i Polen, og det velger vi å gjøre etter nøye overveielser. Hva de er i stand til å utføre der, det overstiger våre forventninger, både i forhold til kvalitet og kostnader. Vårt mål nå er å utnytte den totale kostnadseffektiviteten og nyte godt av den høye anerkjennelsen som varemerket Draco har både i Norge og ute i Europa, sier en optimistisk Knut Heiberg Andersen.