utgave nr 6 1998
Smånyheter
Solbriller for båt
Hobie Alter er mannen bak seilkatamaranene Hobie Cat, det moderne seilbrettet og snøbrettet Duale. Siden 1983 har Hobie hatt en serie solbriller på markedet som er spesielt beregnet på båtbruk. Brillene er laget for å eliminere et av de største problemene som oppstår i sterkt sollys på sjøen, nemlig blending.
Fordelen med de polariserte brillene er at du kan se hva som foregår både i og under vannet. Hobie-brillene er laget med et polariserings filtersjikt mellom to linser som gir en aktiv blokkering av blendinsfenomener fra reflekser i nær sagt alle plane overflater - deriblant vann, is og glass. De fleste modellene fra Hobie er konstruert slik at du kan få slipte Hobie-linser hvis du har behov for det. Brillene finnes i de fleste varianter, de har nesebeskytter av silikon og fjærende hengsler. Brillene er til salgs hos optikere, båt- og fiskeutstyrsbutikker.
Opplysninger: Peter Helly-Hansen, tlf.: 69 26 76 80.
Havkajakk i polyetylen
"Capella Poly" er en engelskprodusert havkajakk som ble konstruert av kajakklegenden Peter Orton i 1996 og produsert i glassfiber, som til nå har vært så å si enerådende som byggemateriale for kajakker. I det siste har polyetylen-teknologoien kommet lenger og den engelske kajakkprodusenten P&H lanserer på det norske markedet den samme kajakken i rotasjonsstøpt polyetylen. Capella Poly har de samme finesser som andre kajakker i glassfiber, men er rimeligere i pris.
Senkekjølen kan reguleres fra sittebrønnen, det finnes to vanntette skott, samt dekks-og strikkfester. I cockpit har du justerbare fothvilere, knestøtter og andre komfortdetaljer. Kajakken er robust og har gode all-round-egenskaper. Lengden er 5 meter, bredden 56 cm, vekt 24 kg. Den leveres i lilla, gul og grå. pris: kr. 11.900.
Norsk importør: Eian Fritid. Tlf.: 32 87 69 22.
Fancy familiebåt
Bayliners nye 3055 Ciera Sunbridge skal være ankommet importøren i Larvik i disse dager. Dette er en sporty familiebåt på 31 fot med fire soveplasser, romslig bysse, bad/do og mye uteplass, en velutstyrt og komfortabel feriebåt for gjennomsnittsfamilien. Standardutstyrslisten er omfattende. Til og med en mikrobølgeovn er med. Motorpakken er basert på dobbelmontasje fra MerCruiser.
DATA:
Norsk importør: Båtfarmen A/S i Larvik. Tlf.: 33 13 51 50. Fax: 33 13 51 51.
Lengde o.a. | 9,60 m |
Bredde | 3,51 m |
Høyde | 2,39 m |
Vekt med motorer | 5 tonn |
Drivstoff | 561 liter |
Ferskvann | 133 liter |
Septik | 114 liter |
Ingen "sneip"
Hvis man skal snakke om en legende når det gjelder hurtiggående båter, er det Cigarette-navnet som gjelder. Den legendariske Don Aronow etablerte flere båtbyggerier, f. eks. Donzi og Magnum, som det fortsatt er god klang i, men Cigarette var, er og blir det store navnet. Aronow gjorde rent bord i offshoreracene i flere år med sin 38 fots Cigarette. Etter at Aronow startet bedriften, solgte den og noen år senere selv ble likvidert av narkomafiaen i Miami, har det gått opp og ned for dette båtmerket, men med veteranen Craig Barrie til rors, er man nå i full gang igjen.
Cigarette 42 "Tiger" er navnet på en nye modell. Like legendarisk som båten, er maskinene fra motorbyggeren Hawk, som har feiret mange offshoretriumfer sammen med Cigarette. Utgavene som sitter i "Tiger"-modellen, er 2 x 700 hk kompressormatede motorer med modellebetegnelsen Jungle! Toppfarten er 80 miles, mens marsjfarten ligger på 65 miles. Vil du over 100 miles i toppfart, preparerer Hawk gjerne et par åttere på 1000 hester hver, men det koster. Men 700-hesterne ligger prisen nemlig på rundt 2,6 millioner kroner i USA, men så var det momsen og HK-avgiften i Norge da. Bare den sistnevnte er ca. 170.000 kroner, så med frakt pluss pluss pluss, vil nok ikke norske fjorder få se så mange "Cigaretter. Dessverre eller heldigvis?
Opplysninger: Cigarette Racing Team, Inc, 3131 N.E. 188th street, Aventura, Fl 33180, Usa, tlf.: (305) 931-4564.
Dykk til kul musikk
Hvis man er litt oppi årene, sånn ca 40 pluss, så sitter Beatles-låtene spikret. "We all live in a yellow submarin, yellow submarin, yellow submarin". Musikk på havbunnen eller under overflaten er kult, og nå kan du ta med deg egen discman eller walkman i en spesialutviklet vanntett pose og ha glede av favorittene, om det er Beatles, Bach eller Bjørk. Ewa-Marine er en tysk produktserie med vanntette poser skreddersydd til fotografiapparater, mobiltelefoner, videokameraer og nå bærbare spillere for CD og kasetter. Posen er tett ned til ti meters dyp og leveres med øreplugger hvor ledningen er sveiset inn i posen.
Pris: Ca. 450,- kroner. Norsk importør: Marin Foto Norge A/S i Bergen. Tlf.: 56 38 74 77.
Italiensk og annerledes
De italienske Fiart-båtene ble første gang presentert i Norge under Sjøen for alle i våres. Bedriften har bygget glassfiberbåter i 40 år, men har i det vesentlige konsentrert seg om hjemmemarkedet. Vi snakker om båter i størrelsesorden 17 - 41 fot. Nå finnes båtene på det norske marked og på Sjølyst viste importøren to skjærgårdsjeeper på 17 og 20 fot og en cruiser på 30 fot, beregnet på motorpakker fra 2 x 150 til 2 x 205 hk.
Italienerne er spesielle, både når det gjelder design og funksjonalitet. De legger stor vekt på komfort og bruker annerledes materialer enn f.eks skandinaviske og engelske båtbyggere. Litt fancy frekke farger, lettstelte plastkvaliteter i innredningen og ofte foretrekker de åpne løsninger. Dette gir båter på denne størrelsen et spesielt og litt uvant preg. Enten liker man det, eller så gjør man det ikke.
Opplysninger: Italian Yachts A/S Billingstad. Tlf.: 66 98 18 53. Fax: 66 98 18 63.
Stor Gobbi 365
Under båtutstillingen i Tønsberg i mai ble italienskproduserte Gobbi 365 SC lansert for det norske marked. En elegant båt med smarte detaljer og løsninger i likhet med sine mindre søstermodeller. 36 foteren er trukket så pass ut i lengden at skroget fremtrer som harmonisk. Som bildet viser har 36 foteren mye boplass utendørs. Her er komfortabel sitteplass for minst ti personer, vask og kjøleskap, stort spisebord og bredt førersete.
Nede er det sovelugar forut med dobbeltkøye på skrå, sovelugar under førerplass og salong hvor man kan re opp til enda to. Byssa er til babord i salongen med gasskomfyr og kjøleskap. Båten har flere motoralternativer, men er beregnet for dobbelmontasje.
Norsk importør: Maritim Engros i Drammen. Tlf.: 32 89 59 69.
Halvorsens
nye 43 - foter
Båtbyggerfamilien Halvorsen begynte å bygge båter i Nidelven ved Arendal i 1870. Etter emigrering til Australia, etablerte Halvorsenfamilien seg som båtbyggere “down under” i 1925. Der ble det bygget alt fra seilskuter til taubåter. Etterhvert etablerte man en trawlerproduksjon under navnet Island Gipsy. Disse bygges nå i Kina hvor det også lages patruljebåter, ferger, politibåter o.s.v.
Nå har bedriften gått i kompaniskap med et nytt verft i Kina. Den første frukten av dette samarbeidet er en ny havgående langtursmotorbåt, Halvorsen “Solo 43”. Båten blir produsert ved et nytt verft som er bygget nettopp for denne modellen. Båten er 13,18 meter lang over alt, er 4,72 meter bred og veier 19,2 tonn. Interiørtegningene forteller om en båt som ikke er beregnet for mange gjester. Derfor modellbetegnelsen “Solo”. Beregnet pris i USA er i overkant av 2,6 millioner norske kroner.
Opplysninger: International Yacht Distributors Ltd. HK, tlf.: 825 24976298, fax 852 24321107.
Hylseror til
påhengeren
Påhengsmotorer er i hovedsak konstruert for lett last og høyt tempo. Det er likevel mange som bruker påhengere til jobbing med tyngre last der du må skifte propell for å få full utnyttelse av motorens krefter. Det amerikanske firmaet Port Kent Marine har utviklet et hylseror man hevder øker effekten i motorens lavere turtallsområder uten at det går vesentlig utover toppfarten.
“Handler” er navnet på hylsen som foreløpig bare er tilgjengelig for Hondas firetakts påhengere fra 35- til 50 hestekrefter. Det støpte hylseroret blir festet med bolter til kavitasjonsplaten og styrefinnen. Systemet er godkjent av Honda og går ikke utover motorens garanti.
Opplysninger: Port Kent Marine Inc. tlf.: 0015146372566. Fax: 0015146376954.
Båtutstilling i Kiel
9. - 13. september arrangeres Kiels første internasjonale flytende båtutstilling. Litt nord for sentrum av denne sjarmerende og maritme byen ligger Tirpitzhafen, en havn med plass til ca 250 båter i sjøen og med fasiliteter på land til mer jordnære utstillere. Mainen låner dessuten sine kontorer i havnen til møterom og konferansesenter. Utstillingen er en "filial" av Düsseldorfmessen og blir selvsagt ikke tilnærmelsesvis på samme størrelse, men sikkert mye hyggeligere!
Kiel er en vakker havneby med lange tradisjoner. Berømt for sin gigantiske seilregatta "Kielerwoche" i godt over 100 år og sin olympiahavn og en rekke gjestefasiliteter for internasjonalt båtmiljø, har Kiel alltid vært en vennlig og trygg havn å komme til sjøveien. Noe man på tysk vis sikkert klarer å ta vare på også i forbindelse med et flytende båtshow.
Opplysninger: 0049 211 4560 542
Ikke BOMBA, men Korat
I aprilutgaven i år hadde Båtmagasinet en test av sju bunnstoffjernere, bl.a. Chemi-Max 33. Produktene var plukket ut av fagfolk fra flere båtutstyrsforretninger. Det viste seg at det var god grunn til å kalle det nevnte stoffet for "Bomba" fordi lokket spratt av med skikkelig "trøkk" og bunnstoffet skled unna før en time var omme. Vi konkluderte med at dette ikke kunne anbefales for plastbåter.
-Helt riktig, sier produsenten av Chemimax. -Som det også advares om på etiketten av 33, er dette et middel som må behandles med forsiktighet. Dere har fått anbefalt feil produkt. Chemimax 33 egner seg ikke til å brukes på gelcoat/polyester. Vi fører derimot et miljøvennlig produkt beregnet til å fjerne bunnstoff på plastbåter, Korat maling- og lakkfjerner, et realtivt langsomtvirkende middel som ikke har bombastiske tendenser og heller ikke mister topplokket, sies det fra Chemimax Industrier i Sandefjord.
Båtmagasinet kommer tilbake med eventuell bekreftelse etter å ha prøvd Korat.
Væskebalansen...
Noen mener vi drikker for lite og andre mener vi drikker for mye. Uansett alkohol-og promilledebatt, er det helt klart at det er sunt å drikke mye. Helst burde vi drikke mer rent vann, og særlig under fysisk aktivitet er det viktig å få i seg nok væske for å yte maksimalt. Vi kan kjøpe spesialflasker i plast med sugetopp til å feste på sykkelen, ergometersykkelen og joggere og padlere kan få flasker til å feste på ryggen o.l.
Liquipak lager ulike modeller som kan festes på kroppen via rumpetaske eller ryggsekk og tilkoples slanger, slik at den aktive kan drikke uten å ta hele beholderen til munnen. De fleste båtfolk har stort sett tid og anledning til å hente seg et glass vann fra kran eller flaske, men hvis du seiler en jolle, kjører en racerbåt eller padler en kajakk, kan en slik drikkebeholder innebygget i sekk eller rumpetaske være praktisk. Rumpetasken er isolert og rommer foruten en drikkebeholder på en liter, småsaker som penger, sjokolade, nøkler osv. Drikkesekken tar sju liter og er vel mer beregnet for kajakk-og overnattingsturer. Modellene leveres med slange slik at du kan drikke uten å miste konsentrasjonen i det du holder på med.
Norsk importør: Eian Fritid. Tlf.: 32 87 69 22.
Marex med nytt flaggskip
Marex på Fevik har en 33 foter på tegnebrettet, en modell som dekker en båttype produsenten i dag ikke har i "stallen", nemlig en salongbåt med bakdør. Dermed henvender Marex seg også til markedet på Vestlandet og nordover, hvor vær og vind krever mer innelukkede båter. Meningen er at også denne modellen skal leveres som halvfabrikat.
Tegningene ser lovende ut. Det er bl. a. planlagt en løsning med to luker i salongtaket, som kan skyves oppå hverandre og man oppnår dermed en større åpning enn med bare en luke. En versjon av båten mangler bakdør og vil da sammen med taklukene bli en åpnere båt med en kalesjeløsning over akterdekker med kalesjestenger som er ført i rør i salongtoppen.
Sovelugaren forut er romslig og har en permanent dobbeltseng med adgang fra begge sider og vegg i vegg med toalettrommet på styrbord side. Det er i tillegg en minisovelugar under salongdørken med en takhøyde på 150 - 160 cm. Hovedsalongen rundt førerplassen er tegnet med u-sofa til babord og med bysse vis a vis. Når det gjelder fartspotensiale, skal topphastighet med en dieselmotor i størrelsen 250 - 300 hk ligge på 27 knop og med dobbelmontasje 2 x 150 hk eller 2 x 215 gå opp i 32 knop.
Prototypen skal være ferdig våren 1999 og meningen er å presentere den på Sjøen for alle.
Opplysninger: A/S Marex på Fevik. Tlf.: 37 04 77 77.
Kreativ kokebok
AV ANNE MARIT KLOKK
Under Sjøen for alle i mars lanserte svenske Carina Lernhagen Matz den norske utgaven av sin kokebok for båten. Norsk Maritimt Forlag kaller den for "Godt ombord". Tittelen er grei nok, men dette er i realiteten langt mer enn en samling gode oppskrifter for båtfolk. Her blir man nemlig tatt med på ekspedisjoner både i strandkanten, til urte-og krydderhagen, havets spiskammers, fremmede og eksotiske kjøkken, gamle norske og svenske mattradisjoner og den kjølefrie byssa.
Forfatteren Carina Lernhagen Matz er journalist og fotograf og har helt klart en lang fartstid som uteseiler. Boken har hun nemlig spekket raust med praktisk erfaring og morsomme oppskrifter fra langturseilere hun har møtt. Enkle matoppskrifter basert på litt annerledes råvarer som likevel ikke er vanskelige å få tak i. Vi nevner den spennende kombinasjonen av krabbe og strandkål, begge hentet fra naturen utenfor "hytteveggen". Eller eksotisk thailandsk kylling basert på holdbare råvarer tilgjengelig i alle dagligvarebutikker. Her er spennende forslag til supper, sauser og marinader med ingredienser både fra butikkhyller og skogholt over og under havoverflaten i en fin balanse. Vil man ikke ut i naturen og drive matauk, tar man heller en handlerunde på super'n.
"Godt ombord" er ingen samling av norske båtfolks favorittretter som kjøttkaker, pølser, biff og pizza. Der har jo de fleste sine egne "mors" eller "fars" beste. Det kokeboken presenterer er et kreativt og velvalgt reportoar av kjente råvarer tillaget med en enkel, men ny "vri" i tillegg til alle matnyttige tips om proviantering, bysseutrustning, oppbevaring og tilberedning.
Carina Lernhagen Matz er svensk. Veldig svensk. Derfor serveres sild og bøkling, sardiner og sardeller, abbor og andre svenske spesialiteter. Men hvorfor ikke? Er det noen som savner rakørret, lutefisk eller andre norske representanter når de er på sjøen?
Plagg for matchrace
Klesprodusenten Red//Green har denne sommeren en sporty kolleksjon for båtfolk som er basert på både å kunne brukes i havn og på havet. Deres filosofi går hele tiden ut på å spille på det funksjonelle, det komfortable og selvfølgelig det estetiske. Kolleksjonen Match Race omfatter varme og tette uværslagg med en rekke smarte detaljer, vendbare jakker, jakker med løse vester og tøffe kanvaspregede jakker, gensere og T-shirts, shorts og endelig en rekke tilleggsprodukter som seilerstøvler, sko, caps og båtbager.
Opplysninger: Red//Green Norge A/S i Oslo. Tlf.: 23 00 14 60. Fax: 23 00 14 62.
Hollandske Neptunus i Norge
Det hollandske verftet Neptunus driver stort. De bygger båter i glassfiber, stål og aluminium og har to fabrikker i Holland og en i Canada. Nå er de representert i Norge med sin 50 foter.
Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK
De siste par årene har verftet stadig vært nevnt i forbindelse med sitt prosjekt Elling som er frittstående, men likevel under Neptunus-paraplyen. I glassfiber produseres modeller i størrelsen 36 - 80 fot, med mindre det er snakk om en one-off. I påsketåka ble en Neptunus 141 AK kjørt fra Holland opp til Oslo, en demobåt som skal representerer det hollandske verftet i Norge. Båtmagasinet var på prøvetur noe senere i april da tåka hadde lettet og temperaturen steget litt.
Med 14,10 meter reell lengde og 4,40 bredde er dette mye båt, sett fra det mest naturlige oppholdsstedet ombord når ettermiddagssolen skinner og det er vår i Oslo, nemlig på flybridgen. Med 2 x 426 hk Caterpillar diesler gjør båten ca 32 knop, en maksfart man overhode ikke fornemmer på annen måte enn at Nesodden forsvant fort av syne.
Neptunus kvaliteten er internasjonalt anerkjent og vi har vært ombord i flere av modellene på utstillinger ute, men vi har aldri gått båtene så nøye etter i sømmene som vi fikk anledning til nå. For å starte med motorrommet og det tekniske, er det sjelden gjennomarbeidet og perfeksjonert. Her finnes ikke en løs kabel eller noe på strømpanelet som ikke er ordentlig merket. Du kommer til motorrommet enten via en velisolert dør fra akterlugaren eller gjennom salongdørken hvis det er snakk om større reparasjoner. Her er god plass og så ryddig at man kunne redd opp en ekstra køye på dørken.
Innredningen byr på alternative løsninger. Vil man ha tre sovelugarer, mister man dinetten til styrbord vis a vis byssa et nivå ned fra salong/førerplass og samtidig noe av romeffekten. Båten vi var ute med, var en to lugarsversjon med stor forlugar og ditto akterlugar, pluss salong opp til styrbord og førerplassen til babord. Ønsker man et motsatt arrangement, kan det leveres. Alt treverk var i gedigent helved kirsebærtre med nydelig lakkert finish. Dørkteppene er det eneste båtene har til felles med de engelske cruisers i samme "klasse". Ellers er preget stramt maritimt og minner aldri om en pyntet hotellsuite, noe enkelte engelske båter har tendenser til i blant.
En 5,7 kW dieselgenerator sørger for 220 volt. Byssa er virkelig eventyrlig. Med kjøleskap som "hjemme", fire kokeplater, kombinert mikrobølgeovn og stekeovn, vaskemaskin og to dype kummer, alt i lettstelt lakkert treverk og en marmorlignenede benkeplate. Effektiv avtrekksvifte og høyt under taket, samt ventil til friluft, sørger for luftig atmosfære under kokkelering. Sovelugarene har dobbeltsenger og tilstøtende dusj/toalett i delikate materialer og fargetoner. Uteplassen akter var bedekket med teak og sittebenker med stuerom. Førerplassen inne ga plass til to personer og var meget velutstyrt med Autohelms elektronikk.
DATA:
Opplysninger: Canacas Norge A/S. Tlf.: 22 55 18 81.
Lengde o.a. | 15 m |
Bredde | 4,40 m |
Dypg. | 1,20 m |
Drivstoff | 1600 liter |
Ferskvann | 500 liter |
Vekt | ca 15 tonn |
Måler propellstigning
Denne propellstigningsmåleren, eller "pitchometer" som den kalles på engelsk, er et hjelpemiddel for båteiere og båtereparatører når en propell er så smadret at den ikke lar seg reparere og båteieren ikke har peiling på hva slags propell han har hatt. Hvis det har vært gravert inn opplysninger om diameter og stigning, slites det gjerne vekk i løpet av noen år. Diamateren er stort sett grei å måle, men det er verrre med propellens stigning.
Vetus' "pitchometer" er en enkel stigningsmåler som gjør samme jobben som langt mer kostbart og avansert måleutstyr. Den måler også nøyaktig diameter. Disse målerne har allerede funnet veien til båtbyggere, instrallatører og verksteder på kontinentet, men det har også vist seg at private båteiere, båtforeninger og klubber har kjøpt måleren. Nå finnes den på det norske marked til ca. kr. 1.200,-.
Norsk importør: Nord West Marine A/S. Tlf.: 70 27 08 10.
Regnfrakk
til videoen
Ofte kan film og bilder i ruskevær bli langt mer spennende enn solskinnsbildene. Et vanlig videokamera er ikke særlig glad i vann - verken salt eller ferskt. Derfor er denne regnfrakken til videoen en smart løsning og en mulighet til å få de opptakene du ikke har for mange av fra før. “Regnfrakken” koster 950 kroner. For deg som i tillegg til uværsopptak vil prøve deg under vann, har Norsk Undervannsfoto AS flere versjoner både til video og vanlige fotoapparater med muligheter for undervannsopptak ned til 50 meter! Opplysninger: Tlf.: 56387477
Minisafe
til båten
Både i havnen, ferie- og langturen både i Norge og utlandet, blir båten ofte liggende lenge med verdifulle "dubbeditter", båtpapirer og kort og penger ombord. De færreste båter er utstyrt med skikkelig låsbart rom. Da kan denne elektroniske minisafen fra Jøli Safe A.S. løse problemet. Skikkelig montert vil denne med stor sikkerhet ta motet fra langfingrede gjester. Den firesifrete koden mater du inn selv. Hvis du skulle glemme den, eller skapet ikke lar seg åpne p.g.a. tekniske problemer, lar skapet seg åpne med en spesialnøkkel som følger med. De ytre målene på denne utgaven er bredde: 28 cm., høyde 17 cm., og dybde 23 cm. Pris er kr 2.400 pluss moms. Opplysninger: Jøli Safe A.S., tlf.: 66 98 10 20.
Råsterk tape
Vi bruker tape av forskjellige typer til mange ulike oppgaver. I blant er det umulig å få feste. Som på plastmaterialer som f.eks. polythen og polypropylen. Stripfix er en tosidig gummitape som er uhyre kraftig. Det er hollandske Vetus som har utvilklet tapen i forbindelse med sitt byggemateriale Poly-Wood.
Stripfix er 0,4 mm tykk og produseres i bredder på 9, 12 og 19 mm. Lengden på rullen er enten 10 eller 30 meter.
Norsk importør: Nord West Marine A/S. Tlf.: 70 27 08 10