Leder: Skjult agenda?

Allerede før vårpussen var unnagjort og de fleste fritidsbåter i vinteropplag fortsatt lå på land, dundret Storebrand Skadeforsikring til med skremsler, advarsler og negative signaler før båtsesongen.

Publisert Sist oppdatert

Her blir det utbetaling av store skadeerstatninger, massevis av tyveri av både båter og motor, og galskapskjøring fra førstegangskjøpere med båter på inntil 40 fot, slik vi tolker Storebrand Skadeforsikrings pressemelding. Det er dystre signaler fra et stort forsikringsselskap (Storebrand), men et miniputtselskap i skadeforsikring (0,8 % markedsandel).

Storebrand Skadeforsikring tar kommunikasjonsdirektøren i Finansnæringens Hovedorganisasjon, Leif Osland til inntekt for sitt syn fordi erstatningsbeløpet økte med 27 prosent fra 2006 til 2008, eller omsatt i penger, 414 millioner kroner utbetalt i 2008. Her ligger også utbetalinger etter tyverier. Bare det å bruke utsagn fra Osland i denne sammenhengen er noe spesielt. Statistikk kan som kjent brukes - og leses - på mange forskjellige måter.

”Mange ferske båtførere og en økning i dyre og store båter betyr flere og mer kostbare oppgjør. De fleste kan føre en båt når det er skyfritt og blikkstille, men når det blåser opp blir der verre for mange”, sier Ragnar Eriksen, som presenteres som Storebrand Skadeforsikrings båtekspert. Under overskriften ”Takler ikke monsterbåter” forteller Eriksen at det ikke er uvanlig å kjøpe førstegangsbåt på opptil 40 fot. Slike båter blir ofte for mye å takle for ferske båtførere, og da blir gjerne båtsesongen kortere enn planlagt, sier Eriksen. Det høres jo i utgangspunktet fornuftig og riktig, men er det sannheten? Vi tror ikke det, og undres over hvilken agenda Storebrand Skadeforsikring har for å rope ”ulv” allerede før båtsesongen er i gang. Det er vel også å skyte ganske høyt over mål å kalle båter opp til 40 fot for ”monsterbåter”.

Her er det flere oppfatninger. Pressetalsmann Roald Stigum Olsen i et av de største båtforsikringsselskapene, TrygVesta, sier at det ikke er deres oppfatning at det finnes mange som kjøper 40-fotere som første båt. - Dette er en myte, sier Stigum Olsen som selv er uhelbredelig nautoman. Det er riktig at reparasjonene blir dyrere og dyrere som en følge av økning i verkstedpriser, for liten verkstedkapasitet, mer komplekse båter og mer utstyr. Men skadehyppigheten, som er det som går på båtfolks oppførsel og kunnskap, er adskillig mer moderat. Det er også vår erfaring at særlig seilbåter får relativt dyre skader de gangene de får skrogskader. En grunnstøting med seilbåt kan gi store delamineringsskader, sier Stigum Olsen. At gjennomsnittserstatningen øker er riktig, men det gjelder i alle bransjer, og økningen er ikke skrekkelig, sier Stigum Olsen.

Vi maner forsikringsbransjen til ikke å bli overivrige i å markere seg med dommedagsprofetier allerede før sesongen er i gang slik Storebrand Skadeforsikring her gjør. Bruk heller kapasiteten til å ønske alle båtbrukere en god sommer og herlig seilas og la heller markedsføringskronene gå til gode råd og vink som kan bidra til en tryggere ferietur for alle. Vi er tross alt en kystnasjon med lange tradisjoner for fritidsbåtbruk. Det er alltid nye båtbrukere. Vi vil at de skal få et langt liv som fritidsbåteiere – ikke at de skal skremmes bort fra båtlivet med skarpe advarsler. 

Hans Due