utgave nr 9 1999

Test: De små firetakterne

Publisert Sist oppdatert

Test:

De små firetakterne

Nå er det kommet flere firetaktere for de minste båtene. Vi har testet motorer på mellom to og seks hestekrefter. Dette er motorer der lav vekt, bra bærehåndtak og enkel service er viktigere enn høye topphastigheter.

Tekst og foto: Lars H. Lindèn

"Trege, tunge og dyr service," er en ganske vanlig oppfatning om fire - takters påhengere, som etter hvert tar over mer og mer av markedet fra to - takterne. De er litt trege i akselerasjonen, men når det er snakk om småmotorer til robåter eller joller, er det temmelig uinteressant om det tar et par skunder ekstra opp til toppfart.
Vekten har vært høy til nå i forhold til sammenliknbare to - taktere, men de nye konstruksjonene blir stadig lettere. Vi har med Hondas nye to - hester i denne testen. Den veier kun 12 kilo mens Yamahas fire - hester kun veier en kilo mer enn tilsvarende to - takter fra samme produsent. Den merservicen du må gjøre på en fire - takter dreier seg stort sett om bytte av motorolje eller oljefilter på motorer med trykksmøring. En kontroll på ventilene må også til, men alle disse inngrepene klarer de fleste med hjelp av håndboken.
Prisene er fortsatt høyere enn for to - takterne. Til gjengjeld får man en mindre drivstofftørst motor, en så godt som røykfri motor og fremfor alt en motor som er mer miljøvennlig når det gjelder utslipp.

Testbåten

Vi testet motorene på en Crescent 380, som er en åpen ro - og påhengerbåt. Den er rund i bunnen, veier ca 100 kg. og produsenten anbefaler motorer på mellom to og seks hestekrefter.
Den minste motoren i testen var Hondas nye to - hester med et sylindervolum på 57 kubikkcentimeter. Den er luftkjølt med en vifte (de andre er vannkjølte) og veier kun 12,7 kg. Med et smart bærehåndtak er den lett å transportere - selv for et barn. En annen finesse er gasshåndtaket med "innebygget" forovergear. Når man vrir gassen en kvart omdreining, går motoren automatisk i gir.
Yamahas fire - hester kom for ca. ett år siden, en motoren som også har en akseptabel vekt på 22 kg. Bærehåndtakene er smarte - ett på hver side av motordekslet, slik at to personer lett kan bære den mellom seg. Yamaha F4 har en innebygget tank på en liter, men motoren har også separat tilkopling for en bærbar 12 - liters tank. En annen finesse er at motoren kan svinges 360 grader til tross for at den har både forover - og akterovergear.

Nytt fra Mercury

Mercurys fire - takter på fire og fem hestekrefter er helt nye denne sesongen. Begge benytter den samme motorblokken med en sylinder og et volum på 123 kubikkcentimeter. Sammenliknet med Honda og Yamaha har disse motorene en hel del "stormotorfinesser" som for eksempel eksosutstlipp gjennom propellen, smøring med oljepumpe og beskyttelse mot overheting og overrusing. Til begge motorene kan det fåes elektrisk uttak på 70 watt.
Evinrudes minste fire - takter er nå på fem og seks hestekrefter. Vi har testet seks - hesteren. Den er en - sylindret med et volum på 128 kubikkcentimeter. Denne motoren hadde også mange finesser som man normalt finner på langt større modeller. For eksempel trykksmøring, CD - tenning, ulike alarmfunksjoner og en robust rorkult med alle funksjoner bekvemt plassert. Denne motoren kan også utstyres med et strømuttak på 70 watt. Men finesser veier. Motorvekten er hele 31 kg.

100 kilos belastning

Vår testbåt ble belastet med eksakt 100 kg og vi målte fart, forbruk og støy ved topp turtall og ved 500 og 2000 omdreininger under toppfart. Motorstøyen ble målt ved førerens øre, ca. en meter fra motoren. Den rundbunnede båten er ingen fartsbåt, og passer best i hastigheter på mellom fem og ti knop. Innenfor dette registret havnet alle våre testmotorer med fem knop for Honda 2, ca. syv knop for Yamaha og Mercurys fire - hestere og nesten ni knop for Mercurys fem - hester og Evinrudes seks - hester. Da snakker vi om toppfarter, og der skal ikke disse små fire - takterne kjøres hvis man vil ha det behagelig.
Disse en - sylindrete motorene bråker en del på høye turtall, og vibrasjonene i rorkulten og båten kan være ganske plagsomme. Vibrasjonene overføres dessverre også til hele båten og det begynner å skramle i luker, beslag og årer. For å komme ned i akseptable lydverdier, må man slå av minst 1000 omdr. min. på gassen. Først når man ha dratt av 2000 omdr. min., kommer man ned i under 80 desibel.
Vibrasjonene kan derimot være akseptable på høye turtall, men temmelig plagsomme på lave. Man må rett og slett lete seg fram til motorens mest behagelige gangleie.

1:
SMARTE DETALJER: Yamahas fire - hester har veldig bra bærehåndtak både foran og bak. Motoren har full gearveksling, men kan likevel svinges rundt 360 grader - en finesse som gjør den svært enkel å manøvrere.

2:
HONDA 2 HK: Denne nye motoren var svært lettkjørt med gass og gir i det samme håndtaket. Forovergiret koples automatisk inn når man vrir gasshåndtaket en kvart omdreining. Teknikken baserer seg på en såkalt sentrifugalkopling.

3:
MERCURY 4 OG 5: Her er de viktige detaljene plassert på motorenes frontside, blant annet. choke, dødmannsknapp og oljetrykkslampe som lyser ved for lavt oljetrykk.

4:
VIKTIG: Når en fire - takter transporteres for eksempel i bil, må den legges på riktig side så ikke oljen i veivhuset renner inn i forgasser, eksosporter o.s.v. På Hondaen er det et par støtter som viser hvordan den skal ligge.

5:
EVINRUDE 6: Motoren med den mest robuste rorkulten. Girhendelen er dessuten foran på motoren, slik at den er lett å komme til.

6:
BENSINTANK: De minste fire - takterne har innebygget tank. Yamaha F4 har dette som standard, men har også tilkopling for en separat tank.

7:
FORSKJELLEN: Når du tar av motordekslet på en moderne fire - takter, er det ikke stort annet som skiller den fra to - takteren enn den gule peilepinnen og lokket til oljepåfyllingen.

A:

Honda BF2

Markedets minste fire - takter med en vekt på kun 12,7 kilo. Motoren er lett å kjøre med gass og gir i rorkulten. Den er luftkjølt og litt støyende på høye turtall, men stillegående på lave. Hondas to - hester var nok noe liten for testbåten og er antakelig best egnet for enda mindre båter, rundt tre meter for "vanlige" båter og oppblåsbare på 2,5 meter.

B:

Yamaha F4A

Markedets letteste fire - hester med en vekt på bare 22 kg. Motoren er utstyrt med bærehåndtak på begge sider. Andre finesser er at motoren er vendbar 360 grader i tillegg til full giring og at det kan benyttes både separat og innebygget tank. Denne motorstørrelsen var riktig for vår testbåt, men selv med denne måtte man skru av på gassen for å minske støy og vibrasjoner.

C:

Mercury F4M

Denne motoren er ny og Mercurys minste fire - takter. En liten en-sylindret motor, men med flere finesser som man normalt finner på større motorer. Eksempler er eksosutslipp gjennom propellen, smøring med oljepumpe og flere alarmfunksjoner. Mercury F4 yter omtrent de samme verdiene som Yamaha 4. Bråkete og vibrerende på topp turtall, men klart godkjent når man slår av gassen.

D:

Mercury F5M

Søsteren til fire – hesteren, den også ny i sommer. Det betyr at denne motoren har de samme finessene som fire - hesteren som standardutstyr. Den føltes likevel langt sprekere enn "lillesøsteren" på testbåten, og den klarte eksakt den samme farten som Evinrudes seks - hester.

E:

Evinrude 6R4

Evinrudes minste fire - takter, som eksisterer både i en fem - , og en seks - hk versjon. Vi testet den siste. Begge motorene er en - sylindrete med et sylindervolum på 128 kubikkcentimeter, det vil si omtrent det samme som Mercurys fem - hester. Evinruden veier mer - hele 31 kg. Det kan være i meste laget hvis motoren skal bæres langt, eller skal monteres eller demonteres mellom jolle om "moderskip". Evinrude 6 har en svært robust rorkult og bra plassering av girhendelen. I vår test gikk den like fort som Mercuryen, men er noe mer stillegående ved høye turtall.

TESTRESULTATER MED CRESCENT 380


*Det var ikke mulig å måle forbruket på Hondaen.

FAKTA OM MARKEDETS MINSTE FIRE - TAKTERE

Fabrikat/effekt i hkHonda 2Yamaha 4Mercury 4Mercury 5Evinrude 6
Topp turtall i test55004800500053005800
Propell i teststd8 tommer7 tommer7 tommer6 tommer
Fart ved top turtall5,2 knop7,7 knop7,5 knop8,5 knop8,6 knop
Fart, - 500 omdr.4,9 knop6,5 knop6,3 knop7,2 knop7,3 knop
Fart - 2000 omdr.3,1 knop5,2 knop5,0 knop6,4 knop6,4 knop
Forbruk ved toppfart-*1,4 l.time1,4 l.time1,8 l.time2,2 l.time
Forbruk - 500 omdr.-*1,2 l.time1,2 l.time1,4 l.time2,0 l.time
Forbruk - 2000 omdr.-*0,8 l.time0,8 l.time0,9 l.time1,4 l.time
Støy ved toppfart89 dbA88 dbA87 dbA86 dbA85 dbA
Støy - 500 omdr.88 dbA84 dbA86 dbA85 dbA
Støy - 2000 omdr.78 dbA78 dbA78 dbA79 dbA79 dbA
Fabrikat/effekt i hkHonda 2Yamaha 4Mercury 4Mercury 5Evinrude 6
Antall sylindre11111
Sylindervolum 57112123123128
Maks omdr.60005000550055006000
Utveksling2,42:12,08:12,15:12,15:12,23:1
Vekt i kg (kort stamme)12,722,026,526,531,0
Fullt gearvalg-jajajaja
360 grader styringjaja---
Låsbar gassjajajajaja
Innebygget tankjaja---
Separat tank-ekstrajajaja
Vannkjølt-jajajaja
Trykksmøring--jajaja
Eksos via prop.--jaja-
Gruntvannsinnstillingjajajajaja
Overrussikring--jajaja
Overhetingssikring--jajaja
Oljetrykklampe--jaja-
Nødstoppjajajajaja
Strømuttak--ekstraekstraekstra
Pris (kort stamme)kr 4490,-kr 8304,-kr 8032,-kr 8524,-kr 11139,-
Powered by Labrador CMS