utgave nr 9 2004

Kysten Rundt - september 2004

Publisert Sist oppdatert

U:\Baatmagasinet\Bdesk\KYSTEN\kysten_904.doc

Heder til vakre trebåter

Trebåtene har fremdeles mange venner. Trebåtfestivalen i Norheimsund tredje helgen i juni satte ny publikumsrekord med over 3000 billetter.
Mange skuelystne benket seg foran den flytende scenen søndag i middagstid for å høre hvilke båter som denne gangen var funnet hedersprisene verdige. Juryformannen påpekte at det ikke hadde vært noen lett oppgava kåre vinnere, med så mange vakre trebåten og mye godt håndverk å skryte av. I alt ble det tildelt åtte hederspriser til deltakende fartøyer, fra en barnekajakk til 60 fot store og fullt restaurerte ”Heland” fra Sunnmøre Museum i Ålesund. Skøyten lå til kai i Norheimsund sammen med ”Andholmen” og ”Vikingen”, to andre istandsatte veteraner som opererte i den illegale Nordsjøfarten mellom Vestlandet og Shetland under andre verdenskrig.
TEKST: STEINAR HYSTAD

Fra laks til båtfolk

Hva gjør man når en 63 meter lang flytebrygge begynner å bli for liten som både offentlig gjestehavn og hovedarena for en årlig trebåtfestival? Man kjøper et fiskeoppdrettsanlegg.
Norheimsund, kommunesenteret i Kvam trengte en real marina. I diskusjonen om hvordan dette skulle gjøres kom det tips om et konkursrammet ganske nytt oppdrettsanlegg som lå for salg på Sørlandet. Et andelslag ble opprettet og medlemmene i interimsstyret kausjonerte for lånet på 650.000 kroner da hardingene fikk tilslaget på kjøp. Ytterligere 200.000 ble investert i slepejobben, en tre dagers tur i tre knopps fart. Kommunen vedtok oppankring ved beste sjøtomt i havnen, og ildsjeler og bygde på dugnad anlegget om fra merder til stødige kaier med 2x8 toms plank.
Totalt er det investert 1,4 millioner kroner i anlegget. For den summen har Norheimsund fått en solid marina med 300 meter kaifront og plass til 40 gjestebåter i trygge båser. I det arkitekttegnede huset som fulgte med på storflåten er det en fullt innredet leilighet på 85 kvadrat som skal leies ut. Dusj, toalett og vaskemaskin er naturligvis tilgjengelig for båtfolket. Og midt i det hele et skjermet fellesareal, glimrende for samlingsstunder rundt grillen. Det koster 80 kroner natten å ligge til kai, pluss 20 for strøm.
TEKST: STEINAR HYSTAD

Skulle bare dra båten på land…

… men sjøsatte bilen i stedet.
To svenske kamerater var i ferd med å avslutte en fiske- og hyttetur på Inderøy i Nord-Trøndelag. En av dem rygget bil og henger ned mot vannkanten. Men brått glapp festet på den sleipe tangen, og ekvipasjen skled til sjøs. Den uheldige sjåføren (bildet) ålte seg ut gjennom sidevinduet, vrengte av seg klærne og kom seg tilbake på land. Der sto kameraten hans og så Passaten lånt av pappa avslutte sitt liv i et fremmed element.
Ungdommene fikk skyss hjem til fedrelandet. Men bilen, den må nok kondemneres.

Jekta Gjertrud bygd på 20 år

Jekta Gjertrud er bygd etter en modell som henger Træna kirke. Hele 20 år har Gunnar Bjørnvik brukt på planlegging, forberedelse og bygging. St. Hansaften for to år siden ble den sjøsatt i Bjørnebærvika i Rana, men først i sommer var hun ferdig nok til å vises fram. Da gikk turen - naturligvis - til Træna og Trænafestivalen.
- Jeg regner med at vi medstrøms på fallan sjy skyter bort i mot tre knops fart ut Rana. På fløan må vi klore oss fast under land så båten ikke reker innover igjen, før vi rek videre på fallan igjen, sa Bjørnvik til Rana Blad før avgang fra Hemnesberget. Jekta har ikke motor, og kan derfor ikke ta passasjerer. Bare under land kan besøkende komme ombord.

Realistisk redningsøvelse

Det ser dramatisk ut: En kajakkpadler har forulykket og ligger bevisstløs i sjøen. Kameratene sender ut nødbluss for å påkalle oppmerksomhet. Med ulende sirener kommer Sjøredningskorpset susende med sin nye redningsbåt RS ”Utvær”. Nødbluss leder dem på riktig kurs, og i løpet av kort tid får de padleren om bord og førstehjelp kan påbegynnes.
Heldigvis er det bare en øvelse. En riktig realistisk øvelse under Njord Havpadlesymposium på Bulandet, i samarbeid med Sjøredningskorpset i Gulen og Solund. Sjøredningskorps finnes langs hele kysten. De er en del av Redningsselskapet, men drives på frivillig basis med "vanlige" menn og kvinner som mannskap. Korpsene er et supplement til redningsskøytene langs norskekysten, og samarbeider tett med de enkelte stasjonene. De utfører oppdrag på forespørsel fra den lokale redningsskøyta, hovedredningssentralene og kystradiostasjonene. Gulen og Solund Sjøredningskorps har en splitter ny, hurtiggående redningsbåt RS Utvær i Simrad Færder-klassen. Disse båtene er laget spesielt for å hjelpe båtfolk og andre som ferdes langs kysten, og er konstruert slik at de lett kan plukke folk opp fra sjøen.
For mannskapet på RS Utvær ble det en nyttig og lærerik øvelse. Redning av padlere var en helt ny erfaring for dem, og de fikk prøvet den nye båten under realistiske forhold.

Mytteriet på ”Statsaaden”

Det er ganske skummelt. Kaptein Skrekk og Grusomme Ove har sammen med hundrevis av småpirater gjort mytteri og satt kaptein Marcus Seidl bak lås og slå. Fotografen blir jaget i masta av lettmatros Oddrun Irene Bø. Heldigvis greier kapteinen å ta skuta tilbake etter en stund.
Hver sommer er det nemlig sjørøvertokt med ”Statsraad Lehmkuhl” i skjærgården utenfor Bergen. Skuta fylles med små og store pirater. Marcus Seidl er til daglig kaptein på skuta som i år fyller 90 år.
Hun ble bygget i 1914 som skoleskip for den tyske handelsflåten, under navnet ”Grossherzog Fredrich August”. I 1921 ble hun brakt til Bergen, hvor hun fikk sitt nåværende navn. I juni ble ”Statsraaden” utpekt som verdens mest veldrevne seilskip av operatører og eiere av de største seilskipene i verden. Ikke rart at piratene er interessert i å overta skuta!
Tekst: Trond J. Hansen

- Drapsforsøk

Isak Mathisen (74) fra Sør-Varanger var nær ved å havarere etter at noen boret hull i plastbåten hans.
- Jeg føler det som et drapsforsøk, sier pensjonisten til avisen Finnmarken.
Det var først i juni han oppdaget årsaken til den skremmende hendelsen i september i fjor. På vei fra Storbukt over Korsfjorden til Buholmen oppdaget han at båten gikk dårlig. Båten hadde tatt inn store mengder vann i flytetanken i bunnen av båten. Midtfjords måtte han åpne dreneringsproppen og øse for livet, samtidig som pumpa gikk.
Han kom seg til land. Han turte ikke dra tilbake i sin egen båt, og fikk skyss av sønnen. Båten ble satt i vinteropplag, og det var ved klargjøring til årets sesong at Isak Mathisen fikk sitt livs sjokk.
- En slektning fant ut at hullet var boret med et seks millimeters bor på skrå gjennom kjølen, inn i flytetanken, forteller den rystede pensjonisten.
Han har tenkt mye på hva som kunne skjedd dersom han hadde lagt ut på et lengre strekk. Han har ikke anmeldt forholdet, men håper at gjerningsmennene går i seg selv og gremmes skikkelig, skriver Finnmarken.

Sponser drift av politibåt

Havnesjefen i Son - ja, Bjørn Wikstrand fra TV-serien Båtliv - setter pris på å ha politiet i nærheten. Faktisk så stor pris at han sper på politiets budsjett for drift av politibåten i Follo med kommunale midler.
- Follo politidistrikts båt patruljerte våre havner 40-50 ganger i 2003-sesongen. Den hyppige tilstedeværelsen av politiets båt var en viktig grunn til at sesongen forløp uten uhell og villmannskjøring, sier havnesjefen i årsmeldingen.
20.000 kroner har Vestby kommune bidratt med til drift av politibåten. Det betyr bortimot 3.500 liter diesel, hvis man regner den veien med en dieselpris på kr 5,70. Omregnet i driftstid, med lønn til mannskapet på to, betyr det fra 20 timer og oppover, avhengig av om det er helg eller hverdag.
- Et hyggelig tilskudd, og det betyr at vi kan være mer på sjøen. Så lenge det er midler fra en offentlig instans, uten betingelser, kan vi takke ja til denne type bidrag. Men vi kan ikke ta imot bidrag fra bedrifter eller private, understreker lensmann Klaus Henning Os i Vestby.

Landsatt i Olden

En ny båt skulle fraktes 300 meter over land i Olden i Sogn og Fjordane. Men så langt kom den ikke. Båten ble tatt på land og satt på henger. Men like etter at transporten startet, skled båten av hengeren. Dermed måtte en kranbil rykke ut for å få bort båten og åpnet veien igjen. Heldigvis for eieren ble det bare mindre gelcoatskader på båten.

Kirke mot båt

Kommunen synes båthavna ved Stangvik kirke i Surnadal er stygg. Likevel tillater politikerne at en dobbelt så stor havn like ved den idylliske kirken.
Fylkeskommunen reagerer kraftig på planene, og har bedt Riksantikvaren stanse havneprosjektet.
- Glorete båter er ikke noe ønskelig innslag tett opp til dette verneverdige kulturmiljøet, sier fylkeskultursjef Arvid Blindheim i Sør-Trøndelag fylkeskommune til Adresseavisen.
- Dersom Riksantikvaren sier nei til havneutvidelsen, blir det neppe bygd havn et annet sted i Stangvika. Kulturlandskapet er spesielt og sårbart, sier ordfører Bergsvein Brøske (Sp). Han er selv en stor grunneier i området, og poengterer at havneplasseringen ble valgt på 70-tallet.
- I dag ville ikke en slik havn blitt godkjent av kommunen. Til det er den for stygg, sier ordføreren til Adresseavisen.

Fortøy til middag

Har du noen gang tatt turen opp Drammenfjorden – til Drammen? En time i Drammen er bedre enn en dram i timen, i falle fal i følge byens innbyggere.
Forholdene i Drammen blir stadig bedre tilrettelagt for fritidsbåter. Nå finnes det blant annet to serveringssteder med egne brygger som setter stor pris på besøkende båter. De er så populære at du kanskje bør tenke på å bestille bord før du ankommer. Eller kanskje du bare tenker på en utepils – som også er mulig. Den nærmeste restauranten finner du i telefonkatalogen under navnet Skutebrygga. Den borteste og nyeste heter Glass. Overnatte ved brygga er fullt mulig. Ønsker du ikke å ligge ved restaurantene, finnes det andre gratis plasser langs elvepromenaden. Eventuelt kan du ankre opp ute i elven, helst lengst syd mot holmen – hvor det er minimalt med båttrafikk.

Mer assistanse

Kystradiostasjonene får stadig mer å gjøre. Første halvår i år viser statistikkene 1.148 henvendelser om assistanse på sjøen, en økning på fire prosent siden samme periode i fjor.
Etterspørselen etter legeråd (Medico) vokser også. Kystradiostasjonene formidler legeråd i samarbeid med Haukeland Sykehus. I første halvår ble det formidlet 431 legeråd over kystradiostasjonene, en økning på 20 prosent fra i fjor. Rogaland radio formidler Medico mellom Haukeland og skip over hele verden. Det har også vært en betydelig vekst i henvendelser om mann over bord.
De fleste henvendelsene kommer fra fritidsfartøyer, men den største økningen ligger i antall henvendelser fra fiskefartøyer. Ytterligere detaljer og oversikt for de enkelte kystradiostasjonene er lagt ut på nettet: www.maritimradio.no.