Nr 10 2014

Gi gass!

Bensin, gass eller elektrisitet? Tre påhengsmotorer som skal yte omtrent det samme, men som har helt forskjellige drivstoffkilder og helt forskjellige testresultater.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Lars H. Lindén

Norsk tilretteleggelse: Hans Due

 

Av miljøhensyn bør de gamle totakterne opp til 10 hk. gå på dynga. Den gamle teknologien som tillater opp til 25 prosent av drivstoffet å gå uforbrent gjennom motoren og ut i naturen ble fra 2008 forbudt å omsette i deler av verden, blant annet Europa og USA. De tilfredsstiller ikke kravene som kom i 2008, presentert av det amerikanske miljødepartementet. EPA 2006 og CARB 2008 heter standardene som påhengsmotorene måtte oppfylle. Det klarte ikke de konvensjonelle totakterne. Nå er det bensindrevne firetaktere, direkteinnsprøytede totaktere, elektriske påhengere og gassdrevne påhengere som gjelder.

Gass

Sistnevnte konstruksjon har en tilnærmet fullstendig forbrenning. Utslippene begrenser seg til vanndamp. En av pionerene på påhengermarkedet med gassdrift er Lehr. Den finnes i dag i tre versjoner på 2,5 hk, 5 hk og 9,9 hk. Til de to minste motorene kan man koble til en engangsflaske med 0,45 kg. Gass, en såkalt campinggassflaske. Femhesteren har da en driftstid på ca 30 minutter med en slik flaske. Gassen som er brukes er LPG( Liquefied Petroleum Gas – våtgass) og kan være enten propan eller butan eller en blanding av dem.

     Flasken monteres i en holder inn under motordekselet og kobles til et munnstykke der. Da er det bare å starte opp. Choke behøver man ikke tenke på. Ei heller hverken bensinsøl eller oljeinnblanding i drivstoffet slik som på gamle totaktere.

Elektrisk er dyrt

Et annet miljøvennlig alternativ er elektrisk påhenger. Den gir ingen skadelige utslipp fra hverken drivstoff eller oljer og støynivået er ekstremt lavt. Men ulempen er at innkjøpsprisen er høy og de krever bra batterier og kapasitet, og batteriene er også svinedyre. Minn Kota og Torqeedo er produsenter med et stort motorprogram, først og fremst tilpasset sportsfiskere. På det europeiske markedet finner vi også Aquawatt og Parsun.

Bensin effektivt

Bensin som drivstoff er det vi kjenner aller best, og moderne firetaktere er blitt veldig utslippssnille i forhold til de gamle totakterne. Bensinforbruket er også vesentlig lavere. Bensin er det mest effektive drivstoffet, men ikke det billigste. Det viser våre målinger.

Test med 5-hestere

De tre forskjellige motoralternativene har vi testet på en Linder 440 Fishing, en lettdreven aluminiumsbåt. Lehr stilte med sin gassdrevne 5-hester, Mercury med sin bensindrevne firetakts 5-hester og til slutt Torqeedo med en elektrisk påhenger Travel 1003 på 4 hk. Alle ble testet med både en og to personer om bord.

     Med Lehr og Mercury gjorde vi målinger ved forskjellige turtall, men det kan vi ikke bruke på Torqeedo der vi isteden har valgt effektuttak på 100 prosent, 75 prosent og 50 prosent. Derfor kan vi ikke sammenligne akkurat på lavere turtall mellom elektrisk og de to andre, men på topp er det sammenlignbart om vi tar hensyn til effektforskjellen.

     Desidert raskest gikk Mercurys bensinmotor som vi klokket inn til 11 knop, og selv om vi drar av litt på gassen, ligger vi på 10 knop. Trekker vi av 1000 omdreininger er farten 7,5 knop med en person om bord, og her målte vi et forbruk på 1,1 liter per time. Vi ga minus for høyt støynivå og vibrasjoner i rorkulten på høye turtall.

Billig med gass

Den gassdrevne femhesteren fra Lehr når en toppfart på 8,3 knop og også ved et gassavdrag på rundt 500 omdreininger er den ca 3 knop saktere enn den bensindrevne motoren. Trekker vi av 1000 omdreininger lander farten på 6,6 knop med en person om bord, og i følge produsenten skal forbruket da ligge på 1,0 kg. gass per time. Femhesteren fra Mercury trekker ca 1 liter bensin per time på samme fart. I følge gassleverandøren AGA så tilsvarer 1 kg. gass ca. 2 liter bensin. 1 kg. gass koster ca 20 kroner og 2 liter blyfri bensin koster ca 30 kroner. Gassmotoren er derfor noe billigere å kjøre enn bensinmotoren, men er ikke så sprek.

     El-motoren klarer ikke å få båten opp i mer enn 5 knop på topp med toppladet batteri, og synker ganske mye når batteriet taper effekt. Om man derimot senker hastigheten en del og ikke kjører på toppfart, vinner man veldig mye på strømkapasiteten. El-motoren er den desiderte vinneren på støyfronten. Den er hele 16 decibel stillere enn gass- og bensinmotorene.

 

Lehr LP 5.0 – lav driftskostnad

Lehr ble dannet for bare 5 år siden, men er i dag verdens største produsent av små gassmotorer, både totaktere og firetaktere. Først og fremst brukes de på hageredskap. På påhengersiden har man tre modeller på 2,5 hk, 5,0 hk og 9,9 hk. Begge de to minste er ensylindrede firetaktere og den største er en tosylindret firetakter. Alle er vannkjølte og drives kun av gass. Femhesteren i testen vår kan enten tilkobles en engangsflaske på 0,45 kg direkte i motoren under motordekselet, eller man kan koble til en 5 kg. tank via en slange. Den tanken tilsvarer 10 liter bensin.

     Gassen er et meget rent drivstoff som forbrennes omtrent 100 prosent og den mister ikke effekt med tiden. Med gass har man heller ikke samme avleiringsproblemer i forgassere som det den blyfrie 95-oktans bensinen gir på grunn av alle sine tilsetningsstoffer.

Testresultat:

Toppfart på 8,3 knop med en person om bord og 6,4 knop med to personer om bord er en del langsommere enn tilsvarende bensinmotor, men raskere enn el-motoren. Lavere drivstoffkostnader enn bensinmotoren. Høyt støynivå.

 

PLUS

+ Fullstendig forbrenning

+ Ingen eksoslukt

+ Lav driftskostnad

+ Intet bensinsøl

+ Enkel start – ingen choke

 

Minus

-Høy motorstøy

-Noe vinterservice

 

Mercury F5M – høyeste fart

Denne femhesteren er i samme familie som 4 og 6-hesterne. Det er en ensylindret firetakter som kjøres på ren blyfri bensin. De har innebygget tank på 1,1 liter samt separat tilkobling for ekstern tank på ca 10 liter. Motoren finnes også i seilbåtversjon med dynamo for batterilading. Kan også tilkobles fjernkontroll.

Testresultat:

Vi fikk den klart største farten med denne motoren. 11 knop med en person plassert på midttoften om bord og selv når vi trekker av noe på gassen holder den langt høyere fart enn den gassdrevne og elektrisk drevne motoren. Responsen på gasspådrag er også mye raskere. Forbruket ved marsjfart er bare 0,14 liter per nautisk mil, så den innebygde tanken bør rekke til ca 7 timers kjøring. Høyt støynivå på full fart, men adskillig bedre om vi trekker an noen hundre omdreininger.

PLUSS

+ Velkjent konstruksjon

+ Bra fart

+ Bra akselerasjon

+ Lett å skaffe drivstoff

+ ingen olje i drivstoffet

 

MINUS

-Høy motorstøy

-Noe vinterservice påkrevet

 

Torqeedo Travel 1003 – stille som en mus

Denne modellen er den som ligger nærmest de gass- og bensindrevne femhesterne. Den tilsvarer en 4-hester i følge produsenten. Torqeedo Travel 1003 har en interessant konstruksjon som er tredelt, stamme, batteri og rorkult. Det avtakbare batteriet er et Litium-magnesium-batteri som klarer opptil 10 ganger flere dyputladinger sammenlignet med et vanlig blybatteri. I og med at det er avtakbart, er det enkelt å ta med hjem for lading, og det veier ikke stort. Det har også innebygget GPS-mottaker som gir deg farten som du kan lese av på rorkulten. Her får du også batteristatus.

Testresultat:

Med fulladet batteri kommer man opp i fem knop med maks effektuttak, og den mister ikke mye fart selv om man drar ned til 50 prosent effektuttak. Det utgjør bare 2 knop, men man reduserer strømforbruket med 50 prosent også, noe som er svært viktig for el-motorer som har en veldig begrenset batterikapasitet. Med et støynivå på rundt 70 decibel er en uslåelig sammenlignet med gass og bensin-motorene. En annen fordel er at man ikke behøver å kjøre vinterservice. Motoren er tilnærmet vedlikeholdsfri.

PLUSS

+ Veldig stillegående

+ Ingen forurensende utslipp

+ Ingen eksos

+ Enkel start

+ Lav vekt

+ Ingen vinterservice

+ Ingen oljer

 

MINUS

-Kostbar i innkjøp

-Krever bra batterier

-Begrenset driftstid

-Lav fart

 

 TESTRESULTATER 

Mercury F5M - bensindrift

 

 

 

Lehr LP5.0 - gassdrift

 

Anmerkning: Det har vært vanskelig å gjennomføre en nøyaktig måling av gassforbruk i minst 30 minutter (= 1 engangsflaske). I følge produsenten bruker en 5-hester ca 1 kg gass per time ved 4600 omdreininger/minutt og ca 0,4 kg gass ved 3000 omdreininger/minutt. (0,5 kg gass tilsvarer rundt 1 liter bensin). Det vi omtaler som gass er LPG( Liquefied Petroleum Gas – Våtgass) og kan være enten propan eller butan eller en blanding av dem.

 

Torqeedo Travel 1003 - eldrift

Samtlige motorer er testet med sine standardpropeller. Rorkultforlenger er benyttet ved målinger med 1 person ombord (sittende på midttoften). Også motorstøy er målt fra den midterste toften. Testene er gjennomført i august 2013 i Stockholm. Vanntemperatur 18 grader og lufttemperatur 25 grader.

 

 

FAKTA

 

Anmerkning: *) Travel 1003 har en effekt på 480 Watt, som i følge produsenten tilsvarer en 4-hester.

 

Belastning

Turtall

Fart i knop

Forbruk i liter bensin/time

Støy i dB(A)

1

5000

11,0

1,7

88

1

4500

9,6

1,3

87

1

4000

7,5

1,1

82

 

 

 

 

 

2

4500

7,5

 

 

2

4000

5,6

 

 

Belastning

Turtall

Fart i knop

Forbruk i kg gass/time

Støy i dB(A)

1

5400

8,3

 

88

1

5000

7,1

 

86

1

4600

6,6

1,0

84

1

3000

5,0

0,4

79

 

 

 

 

 

2

5200

6,4

 

 

2

4700

5,9

 

 

Belastning

Effektuttak i %

Fart i knop

Strømforbruk i Ampere

Støy i dB(A)

1

100

5,0

33,8

72

1

75

4,9

25,3

71

1

50

4,8

16,9

70

Fabrikat

Lehr

Mercury

Torqeedo

Modell

LP5.0

F5M

Travel 1003

Drivstoff

LPG-gass

Bensin

Strøm

Motortype

4-takt

4-takt

---

Effekt i hk

5

5

4  *)

Sylindre

1

1

--

Volum i ccm

112

123

--

Gear

Ja

Ja

Ja

Stammelengder i cm

38 + 51

38 + 51

59 + 71

Trimposisjoner

5

6

4

Vekt i kg

21,8

25

13,4

Innebygget batteri

--

--

Ja

Spenning i Volt

--

--

29,6

Fartsmåler

--

--

Ja

Voltmeter

--

--

Ja

Ca-pris i kroner

12 400 kr

 

 

Billigst: 8.750 Bakken Motor

19.900(importør)

Billigst: 16.500 Bakken Motor

Information

www.lehr.no

www.brunswickmarine.no

 

www.aram.no