utgave nr 4 1997

Miami: Motorbåtenes "høymesse"

Publisert Sist oppdatert

Miami International Boat Show


Motorbåtenes"høymesse"

Tekst og foto: Torbjörn Gustafson

Store båter vokser. Småbåtene blir flere, men med stadig mer standardisert design som på bilsiden. Millionærene øker i antall. I hvert fall hvis man skal dømme etter årets Miami-messe.

Miami International Boat Show i vårfagre Florida er sammen med Fort Lauderdale utstillingen USA's og verdens ledende motorbåtmesse. Et forlokkende utstillingsvindu for hjemmemarkedets 78 millioner båtinteresserte og en krystallkule og trendsetter i det internasjonale båtlivet. Årets trend gikk imidlertid i den samme retningen som sist. Det vil si at småbåtene blir flere mens de riktig store vokser både i størrelse og pris. Dette ser ut til å gå på bekostning av de middelstore turbåtene som tidligere var "vanlige familiebåter for vanlige folk". Dette kan tolkes som et generasjonsskifte blant båtfolk. De vanlige familiebåteierne har byttet seg opp i større størrelser, mens de unge foretrekker fart og frekk linjeføring fremfor en hytte på sjøen. De samme unge fordeler i dag tid og penger på flere forskjellige typer friluftsliv.

Rett på sak

Tendensen var tydeligst på bryggene i Marriot Marina, utstillingens flytende avdeling. Der er snittlengden på båtene ca tolv meter. Her "shopper" ikke kundene rundt, men har helt klare mål. På den flytende avdelingen kommer du ikke ombord i båtene uten videre. Her må du spørre pent, og la skoene stå igjen på bryggen. Her ser selgerne på merket og kvaliteten på sokkene dine før de avgjør hvor mye tid de skal bruke på deg. Men også "kikkerne" får tilfredsstilt sine lyster. I år først og fremst på messens "versting", Viking 72 - uten skandinavisk tilknytning - 21 meter flytende luksus til syv millioner dollar! Solgt dessverre.....
På utstillingssentret i Miami Beach råder derimot kjøperens enorme marked både ute og under tak. Mange hundre mindre motorbåter søker kjøpere. De er nesten identiske både i pris og utseende, og alle midler tas i bruk for å selge. Det prutes over en lav sko, og finansieringsmulighetene er mange og langt mer fristende enn hva vi er vant til. Elektronikkavdelingen kjører med dempet belysning og tempelstemning. Der messer "chipspredikantene" for åndeløse beundrere. En av årets "innegreier" er sonar-ekkoloddet som overvåker bunnforholdene både under båten, forover og sidelengs. Det skal kunne varsle om farlige grunner et par hundre meter på forhånd. Torsk og flyndre også. Når det gjelder elektroniske kart, går utviklingen med lynfart. Det som er sensasjonen i dag kan være dobbelt så bra og halvparten så dyrt i morgen - derfor virker det som om folk foreløpig er avventende.
Handles gjøres det derimot i galleriene en trapp opp. Et "persisk" utstyrsmarked med alt fra truser på boks til markedets siste hi-tec elektronikk. Alt i drepende konkurranse og til ekstra, ekstra lave messepriser som fort gjør at du tjener inn hele amerikabiletten.

Grønn dieselrøyk?

Motormarkedet er ikke mindre eller dårligere på noen måte. Et stort trekkplaster var Volvo Pentas nye konverteringssett for å gjøre OMC Cobra-drev om til DuoProp. Volvo Penta og OMC samarbeider som kjent på drevsiden. Ombyggingsjobben skal du etter sigende klare selv. Yamaha lanserte sin løsning med katalysatorrensing av totaktere, mens konkurrentene kriger med mer teknisk finurlige løsninger med helelktronisk styring av innsprøytningsystemene som Ficht og Orbital. Alle argumenter for og i mot forvirrer antakelig en stakkars kunde mer enn de oppklarer. Totakteren er ikke enkle lenger. Stadig flere begynner å tro at fremtiden ligger åpen for firetakteren.
Renere eksos er en velsignelse, men hvorfor ikke rent drivstoff i utgangspunktet? NOPEC biodiesel ble presentert som et nytt alternativ. Biodieslen er laget av blant annet soyabønner. Allerede nå brukes dette som tilsetning i vanlig diesel, og hevdes å forbedre forbrenningen og påskynde biologisk nedbrytning av restene ifølge produsentens utsagn: "Farvel til svart dieselrøyk". Blir den grønn i stedet?
Miamimessen har en egen seilavdeling - Strictly sail - på Watson Island. Årets utgave hadde ikke mye vind i seilene, billedlig talt. En praktisk opplysning til alle fremtidige besøkende: Det går skyttelbusser mellom de tre utstillingsstedene. Et besøk anbefales på det varmeste for alle båtinteresserte.

Til Miami messen 12. - 20. febr. 1998

Den enkleste veien til messen er via charterfly til Miami Beach eller Fort Lauderdale inkludert hotell. Flere flyselskaper har spesialpriser på strekningen. Vi har vært nese i kr 3700, tur -retur, men hotellene i nærheten av utstillingen skrur prisene kraftig opp under utstillingen. Det lønner seg ikke å kjøre bil til messen eller mellom de respektive utstillingene ettersom mangelen på parkeringsplasser er katastrofal og "parkeringspolitiet" er absolutt upåvirkelige selv mot turister. Litt lengre unna er det parkerings-plasser med skyttelbusser til utstillingene. "Park and ride" er ikke helt gratis, men er både hyggeligere og mer bekvemt enn bøter.