utgave nr 5 2002

Utleie-marerittet

Publisert Sist oppdatert

Utleie-marerittet

I 1999 begynte det som for Trond Rustad skulle bli et mareritt. Han inngikk en kontrakt med Norsk Båt og Hytteutleie AS i Sandefjord om utleie av sin 38 fots Bavaria seilbåt. Resultatet skulle bli reparasjoner i hundretusenkroners-klassen, tvist med utleiefirmaet, tapte leieinntekter samt advokat og rettsvesen innkoblet.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Egentlig begynte ikke problemene for Trond Rustad før i august 2000. Først da fikk han nemlig greie på at båten hans var grunnstøtt, og at Norsk Båt og Hytteutleie AS ved daglig leder Ernst Wannemacher, fraskrev seg ethvert ansvar.

Låne båten

Foranledningen til det som senere skulle bli et mareritt for Trond Rustad begynte med en telefonsamtale.
- Jeg ble spurt av Wannemacher om servicemannen til Norsk Båt og Hytteutleie AS kunne prøve båten min, for å sette seg inn i hvordan den virket. Jeg forsto det slik at det var snakk om en liten tur og at personen som skulle låne båten var ansatt i firmaet til Wannemacher. Det ble dessuten forsikret om at personen var en svært god seiler, forteller Rustad.

På grunn

- Tirsdag 13 juni 2000 ringte jeg til Wannemacher. Grunnen var at noen venner hadde ligget ved siden av min båt i Grebbestad i Sverige i helgen. Jeg ville høre hvordan det hadde seg. Båten var jo ikke utleid i det tidsrommet, forteller Rustad. I båten var servicemannen, som bare timer tidligere hadde gått på grunn.
- Jeg fikk vite at røstjernsinnfestningen til hovedmasten hadde løsnet mens båten lå ved kai i Grebbestad. Wannemacher mente dette måtte skyldes en konstruksjonsfeil ved båten, og at det derfor var en garantisak. I virkeligheten skyldtes det grunnstøtingen, sier Rustad.

Reparasjoner

Til Rustad opplyste Norsk Båt og Hytteutleie AS at båten måtte bli i Grebbestad. - Skadene var for store til at båten kunne seiles, men ifølge Norsk Båt og Hytteutleie AS hadde de kompetanse til å reparere den. Mannen som ble satt til å utføre jobben viste seg senere å være samme person som hadde kjørt den på grunn, fortsetter Rustad.
Etter reparasjonen ble båten levert til mannskapet som hadde leid den for Færderseilasen.
- Etter Færder´n ringte Wannemacher tilbake for å fortelle meg at reparasjonene som var foretatt i Grebbestad var mislykket. Sammenføyningene hadde sprukket opp igjen. Jeg stolte på Wannemacher, og godtok at det var en konstruksjonsfeil som var årsaken til at røstjernsinnfestningen var løsnet. Jeg visste jo ikke at båten var gått på grunn, forteller Rustad.

Vannet fosset inn

Reparasjonen som ble foretatt etter Færder´n, skulle imidlertid vise seg å gjøre større skade enn gavn.
- I ettertid vet jeg at de som skulle "reparere" båten slipte hull i skrogsiden under vannlinjen. Resultatet var at vannet fosset inn i båten.
Ved en tilfeldighet fikk en kunde av Lunde Båt AS, som importerer og selger Bavaria seilbåter her til lands, øye på båten mens den lå på land for å bli reparert. Han tok kontakt med Trygve Stensaker i Lunde Båt, som raskt skjønte at dette var båten til Trond Rustad. Stensaker var på det tidspunktet involvert i saken, fordi Rustad hadde tatt kontakt med ham for å få dekket skaden med røstjernsinnfestningen på garantien.
- Trygve Stensaker kontaktet meg, og fortalte at båten var gått på grunn. Dagen etter kunne jeg, sammen med Stensaker, ved selvsyn konstatere det sørgelige faktum. Ikke bare var kjølen og roret skadet, også skroget hadde flere sprekker etter at kjølen vred seg ved grunnstøtingen. Skadene på båten hadde med andre ord ikke noe med konstruksjonen å gjøre, de skyldtes utelukkende grunnstøtingen. Det bekrefter både takstmannen og Bærum Plastservice, som til slutt reparerte båten, sier Rustad.

Konkurs

- Jeg syntes måten Norsk Båt og Hytteutleie AS har håndtert saken på er sterkt kritikkverdig. Derfor har jeg saksøkt firmaet, sier han videre.
Men heller ikke det skulle føre fram. I februar i år slo nemlig Norsk Båt og Hytteutleie AS seg konkurs, kort tid før rettsforhandlingene skulle starte.
- Heldigvis hadde jeg forsikring som dekket skadene, men jeg gikk glipp av leieinntekter i perioden. Mitt mål med å stå frem er imidlertid å advare andre mot å havne i samme situasjon. Jeg stolte på Norsk Båt og Hytteutleie AS. De virket seriøse og var tilknyttet Norsk Båtbransjeforbund (NBF). Dermed trodde jeg at båten var i trygge hender. Det skulle vise seg at jeg tok feil, avslutter Rustad.

- Ikke mitt ansvar

- Dette er en svært ubehagelig sak. Det verste er nesten at en av mine svært betrodde venner, og servicemannen vi har kjøpt tjenester fra i alle år, førte meg bak lyset, sier tidligere daglig leder av Norsk Båt og Hytteutleie AS, Ernst Wannemacher.

Tekst: Jan Harry Svendsen

- Trond Rustad godkjente personlig at servicemannen kunne prøve båten hans. Det ble vi enige om under en telefonsamtale. Da ble det også gjort oppmerksom på at personen ikke var ansatt i Norsk Båt og Hytteutleie AS, men en representant for et reparasjonsfirma i båtbransjen, sier Wannemacher.

Ikke noe utleieforhold

- I og med at dette er et lån som er avtalt mellom Rustad og en utenforstående, kan ikke jeg skjønne at Norsk Båt og Hytteutleie AS kan stå som ansvarlige for hva vedkommende gjorde med båten. Dette var jo en avtale vi ikke hadde noe med. Vi hadde ikke forespurt Rustad om bruken av båten dersom bruken hadde dreid seg om nødvendig tjenestekjøring i forbindelse med service, reparasjoner eller annet som er nødvendig for båter som ligger i hospits hos oss. Da hadde en slik bruk, og ansvarsforholdet, vært regulert gjennom avtalen med båteier. I dette tilfelle gjaldt det imidlertid en utenforståendes prøving av båten, og vi formidlet bare forespørselen da vi likevel hadde en samtale med Rustad om andre ting, sier Wannemacher.

Ført bak lyset

- At en god venn, og seriøs forretningsforbindelse fører meg bak lyset, er tragisk. Jeg trodde på vedkommende da han sa at røstjernsinnfestningen var røket mens båten lå i havn. Jeg visste ikke at båten hadde vært på grunn og at han løy for meg. Derfor så jeg heller ikke noe betenkelig ved at han skulle reparere skaden, noe Rustad også godkjente, og at han skulle levere båten direkte til mannskapet som hadde leid båten for Færderseilasen. I og med at reparasjonen tok lengre tid enn ventet, og at båten ble levert direkte til leietaker etter reparasjonen, ble det heller ikke dykket for å inspisere bunnen, slik praksis er før utleie av hospitsbåter.

Dårlig støp

- Det var imidlertid tydelig at båten hadde dårlig støp fra fabrikken. Reparasjonen som ble gjort i Grebbestad holdt, men skroget hadde delamineringer tvers igjennom. Jeg så selv glassfiberen, og det var helt tydelig at dette var et håndverk som ikke var godt nok utført den gang båten ble bygget. Derfor måtte båten rett til reparasjon igjen etter Færderseilasen.
- Med båten til reparasjon, og med en visshet om at det ble lenge til den ble reparert, ble det heller ikke nå dykket, men notert at dette måtte gjøres før ny utleie.

Løpende orientert

- Jeg fikk først vite om at båten var gått på grunn den tredje august. Det var første gang jeg så båten. Først da kom det for en dag hva som virkelig var skjedd. Jeg var blitt ført bak lyset av vedkommende som hadde lånt båten av Rustad, og som jeg hadde stor tiltro til.
- Gjennom hele saken har jeg holdt Rustad orientert om utviklingen. Han har hele tiden fått vite det jeg har visst, og har vært med på å godkjenne alt vi har foretatt oss. At han saksøker meg og mitt firma, er derfor helt uforståelig. Skulle Rustad ha saksøkt noen, måtte det ha vært personen som gikk på grunn. Rustad har til og med fått et brev fra vedkommende, hvor han tar på seg all skyld og bekrefter at han har holdt oss uvitende om grunnstøtingen, sier Wannemacher.

-Hvorfor droppet Rustad saken?

- Egentlig er jeg litt lei meg for at jeg ikke kunne møte Rustad i retten, men Norsk Båt og Hytteutleie AS gikk dessverre konkurs før saken skulle opp. Så sikker var jeg på å vinne, at jeg forsøkte å utsette konkursbegjæringen til etter rettssaken, forteller Wannemacher.
- Ikke skjønner jeg hvorfor Rustad har droppet saken heller. Han kunne kjørt den mot konkursboet. Det hadde vært mer redelig enn å gå ut i mediene med saken. Jeg sitter med skriftlig dokumentasjon på at Rustad flere ganger underveis har gitt uriktige opplysninger i sakens anledning.
- Jeg tror han droppet saken fordi han endelig har skjønt at han ikke har noen sak, avslutter Ernst Wannemacher.

Slik unngår du fellene

Å leie ut båten en sommer kan gir etterlengtede penger i kassen, men fallgruvene er mange. Dette er hva du bør gjøre for å sikre deg best mulig.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Vær forsiktig med å leie ut båten selv. Det kan gi deg noen ekstra kroner i kassen, fordi du slipper å betale formidlingsgebyr til utleier, men farene er mange. Forviss deg om at du skriver en kontrakt, og sørg for depositum før du overleverer båten. Ta gjerne med vedkommende som skal leie båten din ut på sjøen for å se om sjøkunnskapene holder vann.

Pass på forsikringen

- Vær nøye med å sjekke at båten ikke leies ut til bruk i farvann som forsikringen din ikke dekker. Mange båtforsikringer dekker bare visse farvann. Sjekk hva din forsikring dekker før du leier båten ut, og gjør utleier oppmerksom på begrensningene, sier administrerende direktør i Norges Båtbransjeforbund, Erlend Prytz.
En egen forsikring for utleie kan dessuten være lurt å tegne. Den koster noen kroner, men dekker deg dersom uhellet skulle være ute.

Sjekk båten nøye

Før du leverer båten, enten det er privat eller til en profesjonell båtutleier, er det viktig at du går igjennom båten med vedkommende som skal leie den. Forklar hvordan alt ombord funksjonerer, og bli enige om hva som er av utstyr i båten før du overlater båten til leietaker. Undersøk også båten for skader. Sørg for at dere skriftlig blir enige om eventuelle feil, mangler eller skader på båten.
Ved leietidens slutt er det viktig å gjøre det samme. Sjekk om båten er skadet og om noe mangler. Husk også på å sjekke under vannlinjen. Båten kan ha vært på grunn uten at leietaker opplyser deg om det.

Bruk autoriserte utleiere

- Som båteier kan det være lurt å leie ut båten gjennom autoriserte medlemmer av Norges Båtbransjeforbund (NBF). Det gir deg en større trygghet, fortsetter Prytz. Det skal nevnes at Norsk Båt og Hytteutleie AS ble strøket fra Båtbransjeforbundets medlemsliste tidligere i år.
- I disse dager går vi igjennom alle reglene for båtutleie i et forsøk på å lage et system som bedre skal ivareta båteier, utleier og leier. Dette er et stort arbeid og vi blir neppe ferdige med gjennomgangen slik at reglene kan settes ut i livet i år. Foran neste sesong skal de nye reglene imidlertid være klare, sier Prytz.
- Sjekk også hvor pengene som normalt skal inn på klientkontoen går. Det er tross alt disse pengene du skal ha, avslutter Prytz.