utgave nr 8 2007

Test: Viksund 320

Publisert Sist oppdatert

Test: Viksund 320


Farvel til fortiden


Det tok båtbyggeriet under ett år å utvikle Viksund 320. Båten markerer en ny epoke i Viksund-historien, med nye linjer og materialer. Med kreative løsninger, teknisk høy standard og et bra skrog har Askøy-produsenten tatt et stort steg i riktig retning.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Et helt nytt designspråk, en kreativ planløsning og lyse og lette materialer i interiøret røper at Viksund vil utviklse seg videre innen sin nisje, som gjennom flere år har vært flybridgebåter i segmentet opp til 36-fot.
I den nye 32-fots flybridgebåten står familien i fokus. Forut er det en stor lugar for mor og far, og på babord side har produsenten på spennende vis kombinert stikkøye med en separat lugar, som gir køyeplass til hele tre personer i to køyer. Denne planløsningen gir mulighet til et stort toalettrom på styrbordsiden med eget, adskilt dusjrom. Denne originale løsningen gjør nye Viksund 320 til en innholdsrik 32-foter.
Kun en del finjusteringer av interiørdetaljer og plassutnyttelse gjenstår, men alt dette kan løses med til dels enkle grep. Dermed kan Viksund 320 bli en særdeles attraktiv familiebåt, som også prismessig burde ha et relativt bredt publikum.
Smart lugarløsning
Til tross for sine 32 fot, har Viksund 320 en ganske ambisiøs planløsning, med to store, separate lugarer og et meget innholdsrikt toalettrom, en stor salong og et romslig akterdekk. Og stort sett har dette blitt en vellykket miks. Takket være en dobbel dør inn til hovedlugaren forut, utvider man den romslige mellomgangen under dekk til å bli en åpen og original løsning.
Også den separate lugaren på babord side skiller seg mye fra tilsvarende båter ved at den har en dobbel køye tverrskips på 130x200 cm, men også en enkeltkøye langskips 113x186. En vellykket planløsning som også gir plass til mye bra stuveplass – en nødvendighet i en lugar hvor det kan bo så mange som tre personer. Inn under langskipskøya er det blant annet et gigantisk dobbelskap med plass til mange og store bager. Lugaren er godt belyst, med en taklampe i mellomgangen og leselamper i køyene. Lugaren er også godt ventilert, med to koøyer som kan åpnes.
Ambisjonene har også gått litt på bekostning av det praktiske i lugaren på babord side. Det første man setter foten på innenfor døren i lugaren, er en bratt skrånende skrogbunn. Takket være et teppe, unngår man gli, men muligheten for ankelvrikking er definitivt tilstede.
Ståhøyden over alt under dekk er på ca 186 cm.
Bedre plassutnyttelse
Båten vi testet var produksjonsnummer tre, og erfaringsmessig er det først etter 5-6 båter at et så vidt stort og komplisert produkt begynner å finne sin endelige form. Viksund 320 er et meget vellykket grunnkonsept, men har fortsatt et potensiale med hensyn til utnyttelse av skapplass. Mellom hovedlugaren og gjestelugaren er det et hengeskap som kunne vært trukket helt ut til karmen på døren til lugaren, og vært ført helt ned til dørken.
De samme tankene gjør vi oss i hovedlugaren, som skiller seg positivt ut med en lav køye og et stort innvendig volum som gir en veldig luftig løsning. Et eldre publikum vil helt sikkert sette pris på å slippe å måtte klatre opp i køya, men heller kunne sette seg på køyekanten som hjemme. Men også her ligger et potensiale som Viksund ikke har identifisert ennå: Foruten køya har lugaren et stort skap på babord side, med en bitteliten sittebenk. For det første burde skapet vært ført helt opp under dekk, og siden køya allerede er så lav at man kan sitte på køyeenden og trekke på seg sokkene, er sittebenken helt overflødig. Sittebenken ville vi heller ha utnyttet til stuveplass, og vi ville også ha trukket skapet under køya helt frem til enden av køya. Dermed hadde man både utvidet skapet, og forbedret adkomsten betraktelig. I tillegg kan skapet utvides både i bredde og dybde innvendig.
Hovedkøya måler 150x200 cm og kunne med fordel ha hatt en madrass som gikk helt ut i akterkant av køya, noe som hadde gjort det behageligere å sette baken nedpå køyeenden.
Et par mindre stuverom finnes under to lokk på hver side av køya, og det er noe stuveplass forut i skottet mot forpiggen. Her er det også montert speil og to leselamper.
For øvrig er lugaren med godt belyst, med syv spoter i tillegg til leselampene. Dessuten har den to koøyer og en dekksluke som åpnes i akterkant. Meget bra.
Vellykket skrog
Viksund 320 er en planende båt med strak aksel og ror. På beddingen står også en versjon med drev, men foreløpig det konvensjonelle båter med Volvo Pentas D6-motorer som har blitt produsert.
En rekke motoralternativer står på programmet, fra 250 til 450 hk. Etter vår mening vil motorer fra ca 300 hk (typisk Volvo Penta D6/310) være de mest aktuelle.
I testbåten satt det en Volvo Penta D6/370 som på aksel yter 364 hk. Den gir rikelig skyv i båten, og er etter vår mening en ypperlig motorstørrelse i denne båten som vil veie rundt 7,5 til 8,0 tonn ferielastet.
320-skroget er et av de beste planende skrog med strak-aksel-installasjon som vi har kjørt. Det legger seg moderat innover i sving, og har like gode styreegenskaper til styrbord som babord ved full fart og fullt rorutslag, mye takket være en vellykket løsning med tunnel-forlenger. Svingradiusen blir naturlig nok noe større enn på en drevbåt, men er likevel høyst akseptabel. Båten har en marginal planingsterskel, slipper vannet tidlig og har et veldig fleksibelt fartsområde, med en fullt tilfredsstillende toppfart på 28 knop. Båten er velbalansert, myk og harmonisk, og med sitt spisse forskip og med riktig bruk av trimplan klarer man å holde bra fart selv under rufsete forhold.
Teknisk på topp
Da vi testet Viksund 340 St. Cruz i mars 2006, ble vi slått av hvor gjennomarbeidet motorrommet var. Og Viksund 320 står slett ikke tilbake, med et herlig velorganisert og opplyst motorrom med det meste på riktig plass. Her er Viksund blant de beste i klassen.
For det første er motorrommet stort som på en ferge. Man har suveren adkomst til alle servicepunktene på begge sider av motoren. Det samme gjelder for dieseltankene på hver sin side av motorrommet. Begge tankene har både lett tilgjengelige håndlokk, men også tappepungene har strålende plassering. Det samme gjelder for grovfilteret, montert på styrbord tank. Videre har man kjempegod tilgang til septiktank, varmtvannstank, og en flott batterikasse på babord side med hovedbryterne på utsiden. Vi kunne dog ønsket oss hovedbryterne plassert lettere tilgjengelig fra akterdekk eller salong. Rett nok kan man ta hovedstrømmen med en sikring i et skap på akterdekket, men det kan jo tenkes at man blir nødt til å bryte strømmen til en baugpropell en gang, og da blir det krøkkete å måtte bryte strømmen i hele båten. Batteribanken i testbåten var på ?X??? Ah.
Merkingen av ulike funksjoner er kjempebra, og sammenlignet med andre båter har den nye Viksund en reell tank til vindusspylervæske. Den er montert relativt høyt oppunder dekk og litt kronglete å få fylt, men et volum på 8-10 liter vitner om at produsenten har vært på sjøen før.
Det elektriske anlegget er godt dimensjonert og nydelig organisert i kabelgater, helt frem til førerplass. Adkomsten til skroggjennomføringer, tanker, pumper og øvrige tekniske installasjoner er god i hele båten.
Komfortabel salong
Salongløsningen om bord er meget velkjent, med en U-sofa på babord side rundt et fastmontert bord med barskap inni. Sofaen er komfortabel og romslig, og bordet gir spiseplass til fem personer. I tillegg til de store vinduene, sørger seks spoter i taket for god belysning. Som den øvrige belysningen om bord, er også spotene i salongen forsynt med hovedbryter og dimmer. Særlig hovedbryteren er en detalj som livet om bord litt enklere.
Byssa befinner seg på motsatt side av salongen, aktenfor førerplassen. Byssebenken har en fin arbeidshøyde på 87 cm, men i forhold til resten av båten føles byssa noe nedprioritert. Særlig savnet vi litt mer skapplass til tørrvarer. Formen på sidevinduene gjør at det ikke er plass til et sårt tiltrengt overskap i byssa. Ståhøyden i salongen er for øvrig meget bra, med 195 cm.
Fokus på detaljer
Det gjenstår en del detaljarbeid i Viksund 320 – detaljer det krever tid om bord for å oppdage og utbedre. Noen er vesentlige, andre handler mer om å sette prikken over i’en. Ett eksempel er at gardinen i byssa ikke har et skikkelig feste og derfor henger oppå kokeapparatet, eller at den støpte trappen opp til flybridge er hul på innsiden og gir et stort rom i akterkant av L-sofaen på babord side som vi kunne ønsket oss et lokk over. Det store volumet inn mot frontruten gir mye romfølelse, men også mye uutnyttet plass. Et panel med antenneuttak, 12 volt og 220 volt uttak er montert på akterskottet ved byssa. Antenneuttaket til TV’en bør definitivt flyttes frem til avsettingsplassen på babord side, foran U-sofaen hvor det er god plass til å ha et TV permanent montert.
Vi ble skuffet over førerposisjonen, og Viksund er allerede i gang med å bygge den om. Med helt nyutviklete bryterpaneler skiller den seg ut fra mengden. Panelene har helt integrerte brytere, og fungerte bra. Blant annet har de god demping av lyset i bryterne. Det store minuset ved førerplassen er plassering av de ulike funksjonene i forhold til hverandre. Vi ville ha hevet rattkonsollen med brytere og ratt opp og mot føreren, slik at man slapp å bøye seg ned for betjene dem. Alternativt kan man også senke den ellers komfortable førerstolen noe. Det ville vært et pluss uansett, idet føreren sitter vel høyt. I tillegg bør hele panelet mot skroget på styrbordsiden heves mellom 15 og 20 cm slik at funksjonene kommer i en mer komfortabel høyde – ikke minst gjelder dette EVC-spaken, som er montert for lavt. Hvis man må sitte og jobbe med ratt og spak i for eksempel kraftig medsjø, vil man fort bli sliten av denne løsningen. Dessuten var vi mindre begeistret for at hekk- og baugpropell hadde fått betjeningsknapper i stedet for spaker. Uansett ville det vært ergonomisk bedre om panelet med thruster-bryterne hadde vært montert til venstre for rattet. Ville også ha flyttet betjeningspanelet til varmeren nærmere hovedlugaren slik at man slipper å bevege seg helt opp til førerposisjonen for å slå varmen på om morgenen. Vi savnet også en koppholder, og noen nisjer til nøkler, penner og solbriller.
Stort toalettrom
Et stort pluss med Viksund 320 er dusj- og toalettrommet. Også det har noen detaljbrister, men selve løsningen er romslig og meget bra. Rommet er todelt, med eget, stort dusjrom forenom toalettrommet. Dusjrommet er adskilt med en plexivegg og –dør, men kunne med fordel ha hatt et forheng i tillegg for å unngå vannsøl inn i naboavdelingen. Alternativet er å montere et sluk også i toalettrommet. Toalettet er bra plassert. Ventilasjonen er meget bra, med både et koøye som kan åpnes og en elektrisk vifte.
Vi er også særlig begeistret over at produsenten har fått på plass en mengde nyttige beslag, som toalettrullholder, knagger, såpeholder og dispenser. Vi kunne imidlertid tenkt oss et speil over vasken, i tillegg til speilet på innsiden av døren. En høyere slingrekant på hylla langs skroget vil være et stort pluss. Skapdøren under vasken hadde ikke kommet på plass i vår testbåt, men var rett rundt hjørnet.
Praktisk ytre
I det ytre er den nye Viksund en variasjon over gamle temaer, med noen artige unntak. En integrert trapp opp til flybridge går litt på bekostning av uteplassen, men likevel måler akterdekket hederlige 170x295 cm. Til sammenligning er akterdekket på Viksund 340 St. Cruz 140x240. En liten genistrek av en sittebenk integrert i akerspeilet, gir dessuten ekstra god plass til stoler og bord. Adkomsten ut på både badeplattformen via en port i akterspeilet, men også opp til dollbordet, er meget bra. En forlenget badeplattform er tilgjengelig som ekstrautstyr, men bør definitivt bli standard – både for å gjøre det enklere å bruke badestigen, men også for å forenkle i land- og ombordstigning.
Det er rikelig med stuveplass på akterdekket. Foruten den store motorromsluken, som gir tilgang en del stuveplass under dekk, er det flere stuverom på uteplassen bak, blant annet et gigantisk i flybridgetrappen.
I hvert hjørne mot akterspeilet utvendig, er det to støpte trinn uten noen åpenbar funksjon. Om mulig, burde påfyllingsflensene vært montert flatt på disse, i stedet for i 90-graders vinkel innvendig på skrogsiden. Ved å montere dem på trinnene ville man redusert muligheten for søl, og dessuten gjort påfyllingen lettere. Den nåværende monteringen krever at man holder dieselpistolen hele tiden, og det er nærmest uunngåelig å søle diesel på teaken.
For øvrig har båten rene og fine dekksflater, omgitt av en meget høy og kraftig rekke. Åtte kryssholt er på plass og andre nødvendige håndrekker og beslag er brukervennlig plassert.
Annerledes fly
Flybridgen har overraskende mange integrerte elementer og få løse deler, annet enn putene til L-sofaen akter. Førerposisjonen er litt uvant plassert på babord side, med en liten førerkonsoll. Konsollen fungerer greit, men vi savnet en bedre mulighet til monterting av plotter. Selv om man blir sittende litt off-center i forhold til rattet, har man grei kontroll med ratt og spak. To koppholdere er på plass nede ved dørken.
Aktenfor fører- og passasjerplass er det en stor og overraskende komfortabel L-sofa. I den integrerte benken er det rikelig med stuveplass. Vi noterte kun ett minus: Det lengste lokket må rundes mer av i det fremre hjørnet slik at man får åpnet det helt opp.
Fart og støy
Målingene er foretatt med tre mann om bord, fulle dieseltanker og halv vanntank. Toppfarten er meget bra, og støyverdiene godt innenfor gjennomsnittet for en båt med denne typen installasjon. Farten er målt med GPS og støy ved førerplass. Data:
Lengde (L.o.a):9,75 Meter
Bredde:3,45 Meter
Dyptgående:0,9 Meter
Vekt tørr båt:Ca. 5.500 Kg
Drivstoff:2x330 Liter
Ferskvann:300 Liter
Septik:150 Liter
Køyeplasser:5
CE-kategori:B
Standard motor:Volvo Penta D6/310, 303 hk.
Motor i testbåt:Volvo Penta D6/370260, 364 hk
Pris fra:Kr 1.670.-
Opplysninger: Viksund Båtbyggeri AS, Askøy, telefon 56 15 16 20, internett: www.viksund.no
Konklusjon
Viksund 320 har meget gode sjøegenskaper og en flere praktiske og originale løsninger. Teknisk er båten i første klasse. Produsenten bør imidlertid gjennomføre en del helt sentrale detaljjusteringer for å optimalisere et ellers fint produkt.

Omdr/minFartStøy

3.65027,880,0

3.15022,375,5

2.60014,173,9

2.1009,469,0

1.6007,467,5

1.1005,460,0

6003,061,0

Powered by Labrador CMS