utgave nr 4 1989
Flipper 909
FLAGGSKIP SOM HOLDER MÅL
Av Harly Foged
Vi har testet Flipper 909 over 2000 sjømil rundt Grønland. Flaggskipet til det finske verftet besto prøven med glans. I denne moderne familieturbåten er det komfort, god økonomi og sunn fornuft.
Hun var vårt hjem i vel seks uker. Over en distanse på mer enn 2000 sjømil i et av verdens mest ugjestfrie farvann. Hun skuffet ikke.
SKROG
Flipper 909 er en planende båt. Skroget er konstruert av verftets huskonstruktør Sigurd Isacson. Hun kommer hurtig opp i plan. Moderat V-bunn med ekstra bæring i overgang mellom bunn og skrogside. Med sine 30 fot trenger båten ganske bra med motorkraft, gjerne dobbeltinstallasjon, et tema vi skal komme
tilbake til.
Selv om båten er bred og kompakt, virker den elegant. Det skyldes blant annet stylingen som i testbåten er holdt i lyse blå nyanser. Båtens design er signert Haakan Södergren.
Skrog og dekk er i håndopplagt sandwich med divinycelle-kjerne. Takluke i styrhus, luke på fordekk, vinduer i overbygning og bakvegg/dør er i sotet panserglass med aluminiumsrammer. Både glassfiber- og innredningsarbeidet er gjort håndverksmessig bra.
Skjulte fortøyninger
Båten er lett å entre, og forlate. Enten det skjer over det sklisikre fordekket med solide pulpits og håndrekker langs overbygget, fra siden eller aktenfra. Du ferdes sikkert over alt. Aktenfra kan du gå ombord via badetrapp og akterport. Fra side via innstøpte trinn i borde.
Båtens fortøyningssystem har vi kun sett på større båter og skip. Kryssholtene er bygget inn i skroget. Til å begynne med syntes vi det var plundrete å få trossene inn gjennom halegattene både for- og akterut, for så å gjøre fast fortøyningene i de innebyggede kryssholtene. Etter hvert som vi ble vant til systemet, gikk det greit. Faktisk er dette en god ide fordi fortøyningstamper og kryssholt er skjult, slik at man ikke snubler i dem.
Vi kunne ønske oss mer enn ett kryssholt i den drenerte ankerboksen forut. I denne boksen har man forøvrig plassert påfyllingsrøret for ferskvann.
Det er to innstøpte bokser på badeplattformen. Vi brukte den ene til anker og den andre til to femkilos gassflasker til komfyr og varme.
Badeplattformen er romslig. Teaklemmen som badestigen er montert i, kunne med fordel vært til å vippe opp slik at man også hadde mulighet for inspeksjon av drev og propell. Dette er en enkel sak å forandre på for verftet.
På uteplassen er det på hver side bygget benker med store stuerom under. I det til babord er båtens to batterier og hovedbryter plassert. I benken på styrbord side er den manuelle lensepumpen. Vi trekker litt for beslagene på de romslige stuerommene. Rommene er nemlig så store at man kan krype ned i dem, men faller lokkene ned, er du fanget fordi beslagene går i lås. Dette forandres enkelt ved å snu beslagene.
FINT MOTORROM
Fra uteplassen kommer man til motoren via luke i dørken. Rommet er godt isolert, og det er så stort at service og reparasjoner kan foregå problemfritt. Her finnes elektrisk lensepumpe og halon brannslukningsapparat.
Gjennom styrhuset/salongen kommer vi til hovedlugaren forut som domineres av den vanlig U-sofaen med bord i midten. Senkes dette, har man en stor, behagelig dobbeltkøye. Under sofabenkene og dørken er det stuerom.
På grunn av en konstruksjonsfeil ved vannpåfyllingssystemet,(manglet utlufting på tanken), ble stuerommet under dørken fylt med vann første gang vi tanket ferskvann. Derfor ble denne plassen kun brukt til å "huse" reservevanntanken.
Forøvrig er salongen utstyrt med et praktisk garderobeskap og rikelig med skuffer.
TOALETT/DUSJROM
Aktenfor og på styrbord side av salongen, er det drenerte toalettrommet. Her er håndvask med kaldt og varmt trykkvann, toalett med septiktank, som kan tømmes med pumpe som står under håndvasken. Det eneste vi savnet, var et speil og knagger til håndklær. Rommet har en effektiv utluftingsventil. Ventilasjonen er generelt sett bra over hele båten.
På motsatt side av toalettrommet finnes en dobbelt stikkøye adskilt fra salongen med et forheng. Takhøyden er ikke stor i køya, men det er full ståhøyde ved inngangen til lugaren. Her er også et romslig klesskap. Felles for alle rom i båten er at det er rikelig med ståhøyde for et voksent menneske.
SALONG/STYRHUS
Salongen/styrhuset var det sted vi levde og arbeidet det meste av døgnet. For oss ble det ikke bare en funksjonell arbeidsplass, men også en grei spiseplass og bysse.
Byssa finnes på styrbord side aktenfor førersetet. Den er gjennomtenkt. Med to stålvasker, dobbelt gassbluss med stekeovn og arbeidsbenk ved siden av. Vask og kokeapparat dekkes til med lokk når de ikke er i bruk. Kjøleskapet er under førerstolen.
Under vask og stekeovn var det god plass til kjeler, glass, kopper, pletter og rengjøringsmidler. Helt akterut et stort skuff-arrangement. Det eneste vi savnet i byssa, var en skikkelig utsugningsvifte.
Den L-formede sofaen på babord side ga sammen med det justerbare passasjersetet god spiseplass for seks personer rundt bordet. Bordets to ender kan foldes ned. I midten er det praktiske små rom hvor det er plass til seks flasker, kopper eller glass. Skal måltidet inntas ved kai, kan denne holderen snus slik at bordplaten blir plan. Umder bordet er det bygget inn to praktiske hyller som for vårt vedkommende tjente som bokhylle.
I akterkant av sofaen er et skuffarrangement og bak sofaryggen bra med stuerom. Selve sofaen tjener som en enkeltkøye. Stuerom er det også under dørken. Her finner vi blant annet to skuffer som kan skyves inn under dørken. De var litt trange å få opp av lukeåpningen.
Vi kunne godt tenke oss en lenseanordning fra lasterommet. Det erfarte vi da slangen hoppet av varmtvannstanken, og hele vårt forråd av ferskvann rant ut i lasten. Da er det ikke så hyggelig å måtte trå til med bøtter, spann og kluter for å få vannet ut.
Tekstilene er av god kvalitet, i lekre blå nyanser og lett å holde pene. Spesielt likte vi detaljene med bløtt, imitert skinn i setene på de stedene hvor slitasjen er størst. Kantsydde tepper på dørken følger med, men vi brukte ikke disse så mye.
På Grønland har man et annet forhold til båt enn her hjemme. Båter brukes røft, og man er ikke så nøye med å ta av seg på bena når man tramper inn etter fangst og fiske. Mange besøkende ombord satte sitt preg på interiøret. Kun en detalj savnet vi av tekstiler, nemlig gardiner i salongen. Under første del av turen hadde vi midnattsol, og da kunne det vært hyggelig å trekke for når vi skulle sove.
LUKE EKSPLODERTE
Takluken er et kapittel for seg. Den er utført i åtte millimeter tykt sotet panserglass og går i hele takets bredde. Allerede under installeringen av det tekniske utstyret skjedde det første uhellet. Luken eksploderte, og tusenvis av små glassbiter regnet ned over en stakkars tekniker som ville stenge luken.
Vi fikk en ny luke med flyfrakt. Den installerte vi selv ved ankomst til Grønland. Den holdt imidlertid ikke lenger enn en uke før det samme skjedde igjen. Denne gang under kjøring i dårlig vær. Heldigvis unngikk vi begge ganger personskade. Nå hadde vi fått nok av glassluke, og lagde selv en av plexiglass. Den holdt resten av turen. Produsenten fikk melding om dette, og har nå tilbudt alle eierne av Flipperbåter å bytte ut glasslukene.
KJØREEGENESKAPER
Både førersetet og passasjersetet er gode å sitte i. Begge kan justeres i lengderetningen. I tillegg kan passasjersetet justeres i høyden. Denne mulighet skulle vi gjerne hatt på førersetet også fordi man sitter litt for lavt i hastigheter under planingsterskelen når baugen reiser seg. I planingsfart er det imilertid ingen problemer med sikten i noen retning. Du har fin oversikt over instrumentene, og gass/gearspaken sitter greit plassert ved høyre hånd. Plassen for kart er rett foran rattet, oversiktlig og ryddig.
De negative sidene ved førermiljøet er at det ikke finnes vindusspyler. Defrosteren klarte heller ikke å holde rutene duggfrie i fuktig vær. Den hadde rett og slett for dårlig kapasitet. Vi hadde dessuten problemer med å plassere ekkolodd og radar på dashbordet fordi hellingsvinkelen på frontruten var for stor. Vi løste det med en ekstra plate i nedgangen til lugaren. Verftet har forandret vinkelen på frontruten et par grader, og dette gjør at problemet ikke lenger er til stede. Rent kosmetisk vil du ikke merke noen forskjell.
Vår testbåt var utstyrt med en Volvo Penta AQAD 41 på 200hk. Verftet har målt topphastighet til 27 knop. Med vår last som nok var et par-tre hundre kilo mer enn vanlig, hadde vi problemer med å få båten over 20 knop. Tyngden gjorde at båten "satte seg" på akterenden. Vi monterte trimflaps på båten etter en stund, og dette hjalp en del, men ikke tilstrekkelig. Skal man utstyre båten for ferietur, vil vi anbefale ytterligere 100 hk. i motorkraft.
Forøvrig overvant vi den første skepsisen med å kjøre en båt med drev i farvann fylt med drivis og dårlig merkede grunner. Vi justerte oss mentalt etter dette, og utviste større forsiktighet. Duoprop-drevet har den fordelen at grepet i vannet er bedre enn singelprop. Manøvreringsegenskapene var meget gode. Selv i to meter medsjø hadde vi ingen problemer.
Til tross for de detaljer vi har påpekt, mener vi at Flipper 909 er en meget bra båt. På vår lange testtur besto den prøven med glans.
TEKNISKE DATA:
Lengde eks.badeplattform:9,00m
Lengde inkl.badeplattform:9,75 m
Bredde:3,45 m
Dypgående:0,90 m
Vekt:ca. 3700 kg.
Drivstofftank:300 l.
Vanntank:110 l.