utgave nr 5 1999

Test: Targa 31

Publisert Sist oppdatert

Test: Targa 31


Allsidig bruksbåt


Er du på jakt etter en langturbåt med fancy innredning og høy finish, er Targa neppe det riktige valget. Men ønsker du en allsidig bruksbåt som tåler røff behandling og har gode sjøegenskaper, bør du så avgjort ta en nærmere titt på denne båten.

Tekst og foto: Hans Due

Det finske verftet Botnia Marin har laget Targa-båtene siden 1984 da de kjøpte 25-foteren fra Targa Yachts og begynte en omfattende ombygging og produktutvikling av båten. I fem år levde verftet godt på denne modellen før man i 1989 kom en med 29-foter over samme konseptet. Også den slo an, og i rask rekkefølge i 90-årene kom så 27, 23, 33, 30/31 og 35/37. 31-foteren er den modellen som den siste tiden har slått best an i Norge sammen med 25-foteren.

Sjøegenskaper

Denne båten leveres med flere forskjellige motoralternativer, fra en 260-hk og opp til 2 x 260 hk. Vår testbåt var utstyrt med to Volvo Penta KAD 32 på 170 hk. hver. Maks fart målte vi til 31,5 knop. Båten oppfører seg bra i sjøen. Man kan cruise på drøyt 20 knop i en halvmeter høy sjø. Båten er forholdsvis tørr både i medsjø og motsjø. Det er ingen utpreget planingsterskel. Finmanøvrering er enkelt med to motorer, og i tillegg kan man få montert baugpropell som gjør manøvreringen enda enklere. Det er lite slamring fra innredningen under kjøring. Båten er CE-godkjent for kategori B. Det vil si utaskjærs, og importøren forteller at leveranser av nye båter langs kysten skjer ved at båtene kjøres i vannet langs kysten og ofte i ganske røft vær. CE-godkjenningen sier også at maks last er 9 personer eller 1900 kg.

Førerplass

Dette er en båt som er like grei å kjøre stående som sittende. Ratt og gass/gir er montert på en konsoll som kan vippes slik at den kan tilpasses stående eller sittende kjøring. Instrumenter er lett leselig på dashbordet, og kartbordet har man på en luke ved siden av. Denne luken fører ned til en minilugar.
Det er god sikt horisonten rundt med store, åpne vindusflater. De tre frontrutene er alle forsynt med vindusviskere med spylere. Viskerne er av typen med paralellarm, og alle deler er i syrefast stål. Meget solide og holdbare. Defroster er standard, og varmluft hentes fra motorens kjølesystem. Med de elektroniske koblingene, er gass og gearskifte såre enkelt. Ved førerplass er det skyvedør som kan låses i flere forskjellige posisjoner. Denne døren gjør det enkelt for en mann å legge til og fortøye båten. Man sitter for øvrig godt i førerstolen. Den er riktignok noe høy i forhold til dørken, men en fotbøyle som kan vippes ut avhjelper dette. Førerstolen kan reguleres i lengderetningen, og den er montert på en plate som kan svinges slik at stolen også blir en del av den sosiale avdelingen.

Styrhussalong

Styrhussalongen er oppholdsstedet i båten. Her er en L-sofa og to svingbare stoler (hvorav førerstolen er den ene). En del av L-sofaen kan skyves vekk og gir dermed adgang til lugar og toalett akterut. Det er til sammen ca. 7 sitteplasser i styrhussalongen, nærmest som en minibuss. Under halvparten av L-sofaen er det stueplass. Dessuten er det to skap aktenfor førerplassen. Kjøleskapet er montert under førersetet.
Bordet har en smart løsning. Det er montert på en søyle som strekker seg fra dørk til tak. Bordet kan heises helt oppunder taket og festes der om man ønsker større plass, eller det kan senkes til akkurat passe høyde når man sitter og skal spise. Salongen er trukket med en slags vinyltapet som er enkel å holde ren. Dagslys er det rikelig av, og om kvelden kan man benytte taklampe, to downlights (vi har sett bedre kvalitet) og en leselampe. Ventilasjon kommer fra enten skyvedørene eller fra et stort skyvevindu i akterveggen.

Bysse

Byssa er montert inn i dashbordet på båten på babord side. Under et lokk finner man et tobluss kokeapparat og en vask. Alt i børstet stål eller eloksert. Skuff- og skapplassen er formidabel. Hele 9 skuffer og et skap med søplebøtte i tillegg til kjøleskap (ekstrautstyr) under førerplass. Som avsettingsplass kan man benytte kartbordet dersom det da ikke er utstyrt med importørens eget elektroniske kartsystem.

Lugarer

Det er to sovelugarer om bord, en minivariant under dashbordet forut der det er plass til en voksen eller kanskje to barn og en større lugar akterut og under styrhussalongen. Her finner man en dobbeltkøye og en bred enkeltkøye. Til sammen 4-5 køyeplasser avhengig av størrelsen på de som skal sove om bord.
Minilugaren forut har en taklampe og en leselampe. En del av køya kan tas vekk og man får en liten sittebrønn. Under madrassene er det to stuerom og dagslys får man inn via to avlange koøyer. Fra denne lugaren har man perfekt adkomst til baksiden av dashbordet for alle koblinger. Men vi får en følelse av at man kunne gjort mer ut av denne lugaren. For en voksen ligger trangt her både med hode og føtter, og det er mye kriker og kroker.
Hovedlugaren akterut har en romslig dobbeltkøye og ditto enkeltkøye. Adkomsten til styrhussalongen er via en svingbar leider, og ønsker noen å benytte denne om natten, bør vedkommende som sover i enkeltkøya ha godt sovehjerte, for leideren tar opp store deler av køya når den er svingt ut. Det er meget god plass til av- og påkledning, men dårlig med garderobeskap og skuffer. På akterskottet er sikringsskapet, en liten hylle og fem klesknagger. I taket en lampe som gir effektivt lys. Dobbeltkøya har en leselampe, en liten hylle i fotenden, bokhylle over hodedelen og ved leideren. Dørken er belagt med kantsydd teppe av bra kvalitet. Under dørken skjuler det seg en inspeksjonsluke til dreneringspumpen for dusjen i toalettrommet. Vår testbåt var utstyrt med landstrømsanlegg og en liten elektrisk panelovn i lugardelen i tillegg til lekkasjevarsler for gasskomfyren.

Toalett/dusjrom

Det kan bli trang om salighetene enkelte steder, og da gjelder det å ha fantasien i orden. Toalett-/dusjrommet er aktenfor dobbeltkøya. Det er fin ståhøyde her inne, men noe trangt ellers. Men for at rommet skal kunne brukes både til å dusje og gjøre sitt fornødne, må doen kunne stues vekk. Den er montert på en støpt plate som går på skinner og som kan skyves inn under dollbordet. Da har man plass til å stå og dusje. Dørken er drenert med en brønn under et trallverk. Herfra pumpes dusjvannet ved hjelp av en elektrisk lensepumpe.
Toalettrullholderen har lokk som kan svinges over dorullen slik at det blir tilnørmet hermetisk tett under dusjing. I tillegg til dusjarmaturet, er det to kraner på den støpte vasken, en for varmt og kaldt ferskvann og av skikkelig Oras-kvalitet og en plastkran for saltvann. Det siste ikke så vanlig på våre breddegrader.
Doen har elektrisk pumpe og kvern. Det letter påkjenningen på konstruksjonen i og med at doen ikke er skrudd fast i innredningen, men glir på skinner. Også i dette rommet er det liten skuff- og skapplass. En liten skuff under dollbordet rett over doen, tannglassholder over vasken og et stort speil med lysstoffrør korrekt montert over speilet.

Uteplass

Targa ble kjent for det som man på godt svensk kaller for "korvkiosk", eller pølsebu på norsk. Det vil si et midtmontert, firkantet styrhus med gåmuligheter rundt hele, eller "walkaround" som det heter på engelsk. Så også på 31-foteren. Det er som tidligere nevnt skyvedører i styrhuset, en ved førerplass og en ved byssa. Her kommer man ut til en bred gangvei som enten leder til fordekket eller akterut til akterdekket og opp til flybridgen.
Fordekket er noe opphøyet i forhold til tidligre versjon av denne båten. Under dørken er et stort stuerom pluss ytterligere fire stuerom i benkene og under det lille dekket i forpiggen. I den ene benken er det dessuten et separat rom for gassflaske til kokeapparatet. Forut er det to pulpitbøyler med en nedfellbar ilandstigningsleider og to kryssholt med halegatt i tillegg til muligheter for montering av ankervinsj. Langs ripa er det solide griperekker. Likeledes rundt styrhuset i forkant. Her er også en sittebenk som et resultat av minilugaren forut. Vann og dieselpåfyllingen er på utsiden av styrhuset, noe vi likte ekstra godt. Her behøver man ikke å balansere på en slingrete rekke for å fylle, og man står dessuten sikkert om man har behov for å etterfylle fra jerrykanner.
Akterut er det et stort dekk med to luker ned til motorrommet. I hekken er det dusj med kaldt og varmt vann og en port ut til en stor badeplattform med bade-/redningsleider. Et traltverk kan vippes opp og gir adkomst til drevene. På den ene siden av plattformen er et lite stuerom til fortøyningsgreier, og på vår testbåt var den andre siden okkupert av en ankervinsj som er ekstrautstyr. Ønsker man mastebom, er dette også ekstrautstyr.
Fra akterdekket går en leider opp til flybridgen. Her er sitteplass til tre personer, en liten vindskjerm, kontrollspaker og ratt, samt et fint kartbord under plexiglass. Førerstolen er regulerbar i lengderetningen.

Motor/teknisk

Vi synes Volvo Pentas to KAD 32 passet godt til denne båten. Motorene har sprut nok til å sparke båten raskt i plan, og en toppfart på i underkant av 32 knop er bra. Produsenten oppgir toppfart til 41 knop med to KAD 44 motorer. Motorene har fine arbeidsforhold under dørken akterut. Det er god plass rundt dem for service og vedlikehold, og enkelt å heise motorene ut av båten ved behov for større reparasjoner. Alle slanger og kabler er skikkelig oppklamret og tilstrekkelig dimensjonert. Vi målte ladespenningen til 14.04 volt ved 2.000 omdreininger, og det er på grensen til godkjent. Helst burde ladespenningen ligget på 14,4 volt. Tre batterier er standard. Bra!

Fart/Støy

Farten er målt med to GPS-er. Det var ca. 200 lt drivstoff og to personer ombord. Støyen er målt ved førerplass i styrhussalongen. Støynivået her er lavt og behagelig.

Omdr.Fart i knopStøy i dbA
370031,577,8
330027,577,3
290022,778,9
250017,876,2
210012,171,3
17009,570,0
13007,668,7
9005,461,2
700(tomg)4,660

Data



Lengde totalt:10,14 m.
Skroglengde:9,55 m.
Bredde:3,15 m.
Dyptgående:0,85 m.
Vekt:4.300 kg. - 5.100 kg. avh. av motorvalg
Drivstoff:2 x 430 lt.
Motor:2 x Volvo Penta KAD 32 = 340 hk.
Pris standard testbåt:kr. 1.398.500,-
Produsent:Botnia Marin, Finland
Importør:Thor R. Nilsen A/S, Valletangen 18, 3960 Stathelle. Tlf: 35 97 99 94