utgave nr 3 2003

Test: SeaClear II

Publisert Sist oppdatert

Test: SeaClear II

Gratis kartprogram for PC

Dette avanserte kartprogrammet har eksistert i mange år. Tidligere kunne det bare benyttes sammen med selvskannede kart. Når det nå finnes i en ny utgave, som i tillegg også kan bruke "ferdigkjøpte" BSB-kart, er det plutselig blitt svært interessant og aktuelt for mange av oss.

Tekst og foto: Terje Bølstad

Vi føler med produsentene som forsøker å leve av å lage og selge kart- og navigasjonsprogrammer for PC. Når man finner et så avansert program som SeaClear, som kan lastes ned gratis fra Internett, forstår man at det ikke kan være lett.

Omfattende program

SeaClear gjør om din PC til en kartplotter. For planleggingsformål kan du lage et ubegrenset antall ruter og waypoints (kurspunkter). Med en GPS tilkoplet, vises båtens posisjon, hastighet , kurs og andre data på skjermen. Kartet flyttes etter hvert som båten beveger seg, og nye kart lastes automatisk. Spor etter egen båt kan vises, lagres og eventuelt gjøres om til ruter. Innføringer i en logg kan gjøres manuelt av brukeren, og/eller automatisk ved bestemte, valgbare hendelser av programmet. Loggen blir en tekst-fil som kan redigeres siden. I tillegg finnes en masse mer avanserte funksjoner (se lenger ned).
Du finner programmet på www.sping.com/seaclear. En komplett pakke i en Zip-fil er ikke større enn ca 2 Mbyte, og selv med bare modemtilkopling, kan den lastes ned på noen få minutter. På samme sted finner du også bruksanvisninger for programmet på mange språk, inklusiv svensk.

Lang læretid

SeaClear er ikke så helt enkelt å lære seg. I hvert fall tok det oss mange timer før vi behersket de viktigste funksjonene. Etter vår mening har de forskjellige menyene en noe forvirrende og lite intuitiv oppbygning. For eksempel må man inn i én meny for å lage en rute, inn i en annen for å åpne og aktivere en rute, og i en tredje for å fjerne den igjen. Slikt tar tid å lære seg. Dette er programmet for de som liker eksperimentering og utfordringer, og som elsker å lese bruksanvisninger. For dette programmet er neppe mulig å lære seg uten å pløye gjennom bruksanvisningen flere ganger. Men etter hvert som man blir fortrolig med programmet, kan man ha stor nytte av det.

Kart

Stort sett vises og håndteres kart på skjermen som i de beste tilsvarende programmer. Men før man kan vise kart på skjermen, må de manuelt registreres i et annet, medfølgende program; MapCal2. Det gjelder også BSB-kart. Dette er noe mer tungvint enn i enkelte andre tilsvarende programmer, som ofte selv finner kartene automatisk. Kart kan flyttes på skjermen ved å dra dem til valgt posisjon, ved å holde venstre museknapp nede. Vi savnet å kunne ha flere samtidig kartvinduer åpne på skjermen under seilasen. Uten denne muligheten kan det være vanskelig å se hvor man befinner seg i en større sammenheng. Enkelte kartfunksjoner, som for eksempel "Beste kart", fikk vi ikke til å fungere som forventet.

Kurspunkter og ruter

Som nevnt tar det litt tid å lære seg å bruke programmet. Det gjelder ikke minst innlegging og bruk av waypoints (kurspunkter) og ruter. Men når det først er lært, går det greit. Da blir det plutselig enkelt å lage både kurspunkter og ruter. Det er beklageligvis ikke mulig å navigere til et enkelt kurspunkt (Goto waypoint). En rute må minst bestå av to kurspunkter. Ruter kan tegnes rett på skjermen, eller bygges opp av på forhånd eksisterende kurspunkter. Et kurspunkt kan ikke inngå i to forskjellige ruter.
Kurspunkter og ruter kan overføres til en GPS som NMEA-meldinger. Vi prøvde å overføre kurspunkter til en Garmin GPS48, og det gikk greit. Men det var tilsynelatende ikke mulig å velge hvilke punkter som skulle overføres. Alle kom med. Kurspunkter og ruter kan også eksporteres som tekstfiler til andre GPS-programmer, som for eksempel Waypoint+ (som du kan laste ned fra www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/).
Når man begynner å navigere i en rute, insisterer SeaClear på først å gå til det andre kurspunktet i ruten. Det betyr at man helst bør befinne seg på det første kurspunktet før man starter navigering langs ruten. MOB-funksjonen er ganske primitiv. Det eneste den gjør, er å registrere posisjonen hvor den ble aktivert. Så blir det opp til deg hvordan du skal finne tilbake dit.

Avanserte funksjoner

SeaClear inneholder mange avanserte funksjoner som man sjelden finner i slike programmer. Det kan for eksempel styre en autopilot via NMEA. Man kan selv velge hvilke NMEA-setninger som skal sendes til autopiloten. Det blir nesten for mange valgmuligheter. Programmet kan også på skjermen vise dybde og vind-data, dersom slike instrumenter er tilkoplet via NMEA. Man kan også åpne forskjellige "monitor-vinduer", hvor det hele tiden vises hvilke NMEA-meldinger som mottas og sendes. Flott for feilsøking!
Hvis SeaClear mister signalene fra GPSen, vil det automatisk gå over til å navigere med såkalt Dead Reconing (DR), basert på båtens kompasskurs og fart. Disse dataene kan tastes inn manuelt, eller hentes automatisk fra et elektronisk kompass og en logg (fartsmåler) som må være tilkoplet via NMEA. Programmet har egentlig ingen egen simulatorfunksjon, men DR er like godt for dette formålet.
Hvis man ønsker å bruke det, kan det gis valgte lydalarmer når dybden er mindre enn en bestemt verdi, ved for stort avvik fra en ideell kurslinje, ved tap av NMEA-signaler, etc.

Skanning av egne kart

En av fordelene med SeaClear, er at det både kan bruke kommersielt tilgjengelige og selvskannede kart. Nå som en skanner kan fås kjøpt til en pris som tilsvarer et par papirkart, er det fristende å prøve å lage sine egne elektroniske kart. Det er ikke så vanskelig, men vær forberedt på at det kan være tidkrevende. Man må være meget nøyaktig for å få et brukbart resultat. På SeaClears Web-sider finnes det en beskrivelse av hvordan man kan gjøre det. Det er muligens uklart hva som er lovlig når det gjelder skanning av papirkart, men vi forutsetter at det er tillatt å skanne papirkart man selv har kjøpt. Papirkartene må du ha om bord i alle fall!

Går på alle PCer

Dette er programmet du kan bruke om bord på den gamle PCen din. Det skal kunne gå på alle versjoner av Windows fra og med Win 95. Ellers kreves ikke mer enn 32 Mbyte RAM, minst 10 Mbyte ledig hard-disk og en ledig seriell RS232 COM-port. Har du mer plass, bør kartene kopieres fra CD til hard-disken. Vi har kun prøvd programmet på Windows 2000.
Du må ikke basere din navigasjon kun på et elektronisk kartsystem. For alle kartprogrammer inneholder feil. Og elektronikken eller strømforsyningen ombord kan svikte. Da må du kunne finne frem videre med tradisjonelle metoder. En gammel regel sier at navigasjonen for sikkerhetens skyld bør baseres på minst to uavhengige kilder. Alt i alt betyr dette at du må ha papirkart ombord, og at du må ha kompass, og helst logg. Dessuten må du kunne grunnleggende navigasjon "på den gamle måten".

Oppsummering

BRA:
+ Prisen (!)
+ Mange funksjoner
+ Kan benytte selvskannede kart
+ Norsk tekst på skjerm
+ Svensk i bruksanvisning

IKKE SÅ BRA:
- Brukervennligheten
- Enkelte programfeil

SAVNES:
- -Goto Waypoint (kurspunkt)
- -Flere samtidige kartvinduer

Sammenligning med andre kartprogrammer:

Egenskaper/FunksjonerDLSCruisingSeaClear Navigator
MOB-funksjonNeiJaJa
Overføring av rutepunkter til GPSJaJaJa
Styring av autopilotNeiNeiJa
SimulatorNeiJaJa
Føring av loggJaNeiJa
Spor (’track’)JaJaJa
Overføring av spor fra GPSNeiJaNei
Dead ReconingNeiJaJa
Flere samtidige kartvinduerNeiJaNei
Goto Waypoint (kurspunkt)NeiJaNei
NattskjermJaJaJa
Kan bruke egenskannede kartNeiNeiJa
Språk på skjermenNorskEngelskNorsk
Språk i bruksanvisningNorskEngelskSvensk
Vurderinger
Håndtering av kart-+++
Håndtering av kurspunkt og ruter-+++
BrukervennlighetGodGodMindre god

Kommentarer til tabellen:

De tre kartprogrammene som er med i denne tabellen, er alle vurdert som gratis-programmer. Selv om DLS selges sammen med kart (og mye annen informasjon), vurderer vi det slik at det er kartene man betaler for. Derfor tør vi å foreta en direkte sammenligning mellom disse tre programmene.

Andre gratis-programmer

Er du opptatt av å eksperimentere og å lære mer om kart- og navigasjons-programmer for PC, bør du også prøve OZI EXPLORER. En begrenset – men fullt brukbar – versjon kan du laste ned gratis fra

www.oziexplorer.com

. En norsk versjon finner du på 216.40.224.145/nor/oziexp_nor.html. En full versjon koster oppunder tusen kroner. Er du mest opptatt av å finne et brukervennlig og godt program, bør du forsøke Cruising Navigator, som følger (gratis) med hver CD med BSB-kart. Det har det meste av det du trenger, og er relativt enkelt å lære seg og bruke.

Ord og forkortelser

COGCourse Over Ground, kurs over grunnen
DRDead Reconing = Føring av bestikk basert på kompasskurs og hastighet
DLSDet levende Sjøkartet
GPSGlobal Positioning System
MOBMann Over Bord
NMEAEt sett standarder for overføring av data mellom forskjellige instrumenter om bord i båter
SkanneSkannere, engelsk: to scan
SOGSpeed Over Ground, hastighet over grunnen
WPWaypoint, kurspunkt, stedpunkt, rutepunkt
XTECross Track Error, avvik fra den ideelle kurslinjen
ZIP-filEn data-fil som er komprimert for å ta mindre plass. Må dekomprimeres (pakkes ut) av mottageren.