utgave nr 1 2007
Nyheter januar 2007
Nyheter januar 2007
Nye og lette gangbroer
En av utfordringene med sammenleggbare gangbroer er å holde vekten nede. Tyske Interra Enginering ble nominert til Dame award på Metz i november for sine nye gangbroer i nytt materiale.
Gangbroens plate er i plast laget i sandwichprinsippet og med luft i cellene mellom platens overflater blir vekten svært lav. For å hindre glatt overflate limes striper med griptape på gangflaten. Selskapet leverer også sammenleggbare gangbroer i teak med samme bærekonstruksjon i aluminium. På en gangbro med en lengde på 2,55 meter og 0,35 meter bred skiller 3,5 kg. fra en tradisjonell gangbro med teak.
Sammenleggbare påhengsmotorer
Tyske Torqeedo mottok Dame Award for sin elektriske påhengsmotor på utstyrsmessen Metz i Amsterdam.
Motoren har svært lav vekt og kan med enkle grep pakkes sammen i bag som følger med for transport. Motoren har ytelser som overgår en hver konkurrent og Torqeedo har tenkt nytt hele veien. For å få bedre utnyttelse av kraften har de utviklet nytt drev og propell som får høy effekt relativt lavt turtall. Batteriet veier ikke mer enn 3,5 kilo og har langt lengre brukstid på marsjfart enn tradisjonelle elektromotorer. Sammenslått og pakket ned i bag veier motoren i underkant av 12 kilo og kan lett pakkes i ryggsekk for videre transport for eksempel til vannet ved hytta eller på fjellet. Motoren leveres i to størrelser, Travel 400 yter 175 watt mens storebror Travel 800 yter 350 watt. For mer innformasjon www.torqueedo.com
Full fuel-kontroll
FloBox Fuel Monitoring System overvåker drivstofftilførselen på dieselmotorer fra 25 til 4000 hk. Systemet leveres i en komplett stålkasse med hurtigkoblinger til drivstofftilførsel og retur. I følge produsenten skal enheten kunne monteres i båten på en times tid. Kassen er låsbar og vanntett. Enheten har filter i begge retninger og et display som viser forbruk, og logger hva motoren til en hver tid bruker. Et fint verktøy for å for god dristofføkonomi. For mer informasjon www.flowscan.com
Vibrasjonsfri propellaksel
Amerikanske Seatorque Control har vunnet flere priser for sin nye propellaksel som ikke lager vibrasjon.
I stedet for en massiv aksel under vann har Seatorque laget en aksel som ligger i ei hylse fram til et bakre feste. Inne i hylsen ligger foringer som hindrer at selve akselen bøyer seg. En tradisjonell aksel bøyer seg på grunn av belastningen fra propellen. Som igjen er årsaken til at man får vibrasjon. Jo stivere aksel jo mindre vibrasjon. I følge produsenten bøyer denne akselen seg minimalt på grunn av hylsen med foringene. Fabrikken reklamerer med lave vedlikeholdskostnader og bedre effekt. Serviceintervallet er på hele 3000 timer. For mer informasjon www.seatorque.com
Flere forbedringer
Kjøleskapspessialisten Waeco har tilført sin nye kjøleskapserie en rekke finurlige detaljer.
Den nye serien kommer på markedet i første halvdel av januar, og produsenten hevder at de nye skapene er mer effektive, i tillegg til at de har flere nye smarte detaljer. Blant annet har de nye skapenes dører flere innstillinger. Når man forlater båten for lengre tid hvor kjøleskapet ikke skal være i bruk kan man låse døren i en posisjon hvor den blir stående litt på gløtt, slik at luft kommer inn og lukt ikke blir noe problem. I tillegg har skapene bedre løsninger for å samle opp vann, og forhindre ising. For mer informasjon www.waeco.de
Nye kartplottere
Geonav har sluppet to nye kartplottere på markedet. De to nye plotterne heter Geonav 5 Touring og Geonav 7 Wide. Begge har kombiløsningen med ekkolodd. Ekkoloddet til Geonav 5 Toring har dybdekapasitet ned til 300 meter. Produsenten reklamerer med at enheten også kan brukes som fullkommen bilnavigator. Geonav 7 Wide er noe større og har en 7 tommers sollysskjerm med en oppløsning på 480x234 pixler som visstnok skal gi synlig bilde i all slags lys.
Begge plotterne er utstyrt med en 12 kanals GPS-antenne, og kompatible kart er Navionics Gold kart med kartografi, eller Navionics Platinium med kombinert 2D og 3D kartografi. For mer informasjon www.sleipner.no
Ny modell fra Sollux
Sollux er mest kjent for sine snekker, men har nå begynt å produsere en noe større halvplanende båt. Båten har fått betegnelsen 930, og er støpt i samme form som Dacapo en gang brukte. Interiøret er noe annerledes enn da, og det samme gjelder for mange av ståldetaljene utvendig. Produsenten oppgir anbefalt motorstørrelse fra 90 til 250 hester. 90 hester er nok noe spedt for det norske markedet, og grunnen til at de opererer med såpass små motorer som minste alternativ, er at selskapet eksporterer båter til Nederland hvor fartsgrensene i kanalene er maks fem knop. For mer informasjon www.solluxboats.com
Ny modell fra Levanto
Den nederlandske båtprodusenten Pedro-Boat har hatt suksess med salget av 44 foteren som ble sluppet på markedet i fjor. Nå slipper de nok en modell. Modellen heter Pedro Levanto 32, og blir levert med motor fra Perkins på 86 HK. Båten har en bredde på 3,5 meter og god standard utstyrspakke. Båtens tanker rommer 350 liter fuel og 325 liter vann. Hvis suksessen vedvarer lover produsenten nok en ny modell i løpet av året. En 38 foter.
Selger seg selv
- Tydeligvis en båt markedet har ventet på, sier daglig leder Lars-Erik Solvang i Lunde Båt om den nye Bavaria 30 Sport. Hittil har han solgt åtte båter ”usett”, tre gikk unna på en eneste uke. Båten som leveres i Norge er utstyrt med en Volvo Penta D6 på 310 hk. Prislappen for en standard båt, som fra fabrikk er godt utrustet, vil ligge på ca kr. 1 160 000. Båten har en salong med romslig takhøyde. Solseng er også standard på denne utgaven.
Mer informasjon: www.motorboat.no
Sinnataggen
Den svenske båtprodusenten Delta er kjent for tøffe linjer. Også den nye sinnataggen Delta 40 A er designet av Lars Modin. Båten ble første gang vist på Scandinavian Boat Show i Stockholm i fjor høst og er klar for norsk presentasjon på messen ”Dra til sjøs” i Bergen i februar.
Båten har ”half-flybridge” i bakkant av overbygget. Dette er en walk-around-utgave med god plass både ute og inne. De 6.7 tonnene flytter seg relativt raskt. Med to Volvo Penta D6 skal båten, i følge produsenten, ha en toppfart på 46 knop.
Mer informasjon: Smart Powerboats AS, Tlf: 52 81 81 61
God med køyeplasser
Franske Jeanneau lanserer sin nye tre kabins versjon av Prestige 42 til våren. Den nye båten bygger videre på Prestige 42 med to kabiner som i følge produsenten har vært en stor suksess. I den nye båten er det lagt enda større vekt på antall faste køyer.
Mer informasjon: Svela Marine, tlf. 69 311180
To nye modeller
Selva slipper to nye modeller på markedet til våren. Det er Frydenbø Båtsenter Leangbukta som er importør, og har hatt agenturet i to år. På ”Sjøen for alle” blir de to nye båtene offentlig vist for første gang. Båtene er en skjærgårdsjeep og en liten daycruiser. Skjærgårdsjeepen heter Open Line 5.8, og daycruiseren Sport Line 5.9. Frydenbø har også agenturet på Selva motorer, og til skjærgårdsjeepen anbefales motorer mellom 70 og 90 hk. Til daycruiseren opp til 110 hk. Selva har cirka 50 forhandlere og eget delelager for ettermarkedet i Norge. Motorene leveres i to alternativer. En firetakter og en totakter med injection. For mer informasjon www.selva.no
Ny nederlender
Den nederlandske båtprodusenten Pedro-Boat har hatt suksess med salget av 44 foteren som ble lansert i fjor. Nå kommer enda en modell, Pedro Levanto 32, med motor fra Perkins på 86 HK. Båten har en bredde på 3,5 meter og god standard utstyrspakke.
Mer informasjon: www.pedro-boat.nl
Nå også halvplanende
Sollux er mest kjent for sine snekker, men har nå begynt å produsere en halvplanende båt. Båten har fått betegnelsen 930, og er støpt i samme form som den gamle Dacapo. Interiøret er noe annerledes. Produsenten oppgir anbefalt motorstørrelse fra 90 til 250 hester. 90 hk egner seg nok best i eksportbåtene beregnet på kanalene i Nederland.
For mer informasjon www.solluxboats.com
Navigasjonshjelp til skipperen
AIS NAVICOM overvåker alle AIS-signaler (Automatic Identification System) fra båter og skip innenfor VHF rekkevidde. Systemet er avhengig av en VHF-antenne og en pc som har installert AIS software. På skjermen får man opp alle skip i nærheten som er tilknyttet AIS, og programmet vil være til betydelig hjelp for å unngå kollisjon i trange farvann. Programvaren er ment til å serve større fritidsbåter hvor fullverdig AIS transceiver er utelukket. Systemet fungerer i ”realtime” og kan implementeres sammen med en rekke andre programvarepakker som for eksempel Maxsea, Euronav, Seapro, Transas Navisailor.
Systemet skal være lett å montere i båten og man er avhengig av en strømforskning på mellom 9 og 15 volt for å få systemet til å fungere. Produktet stammer fra et samarbeide mellom det spanske selskapet Medenisa, og American technology company.
Vesevus 35
I rekken av store RIB-er kan vi legge til Vesevus 35. Denne båten har de egenskapene en stor RIB skal ha, pluss en rekke til. Dette er en båt som er konstruert for varme sommerdager. Det finnes to store solsenger med plass til litt flere enn en gjennomsnittlig familie. I tillegg har den også lugar foran til overnatting for to. Båten har også toalett, teakdekk over hele og en enorm badeplattform. Båten produseres i Italia og leveres med motorer fra Volvo, Yamaha og Mercruiser. Fueltanken rommer 660 liter, vanntanken 200. Båten er konstruert for motorkraft opp til 750 hester. For mer informasjon www.motonauticavesuviana.com
To nye modeller
Selva slipper to nye modeller på markedet til våren. Det er Frydenbø Båtsenter Leangbukta som er importør, og har hatt agenturet i to år. På ”Sjøen for alle” blir de to nye båtene offentlig vist for første gang. Båtene er en skjærgårdsjeep og en liten daycruiser. Skjærgårdsjeepen heter Open Line 5.8, og daycruiseren Sport Line 5.9. Frydenbø har også agenturet på Selva motorer, og til skjærgårdsjeepen anbefales motorer mellom 70 og 90 hk. Til daycruiseren opp til 110 hk. Selva har cirka 50 forhandlere og eget delelager for ettermarkedet i Norge. Motorene leveres i to alternativer. En firetakter og en totakter med injection. For mer informasjon www.selva.no
En antenne, fire funksjoner
Navisystems antenner i MST-serien har alle funksjoner man kan ønske seg ombord. Antennen leveres i flere størrelser ettersom hvor hen i verden man ønsker å være tilknyttet en satellitt. Med antennen får du satellittelefon, internettforbindelse og fjernsyn i tillegg et digitalt dataprogram som forteller det meste om været både i realtime og varsler. For mer informasjon www.navisystem.com
Nyheter
Navigasjonshjelp
AIS NAVICOM overvåker alle AIS-signaler (Automatic Identification System) fra båter og skip innenfor VHF rekkevidde. Systemet er avhengig av en VHF-antenne og en pc som har installert AIS software. På skjermen får man opp alle skip i nærheten som er tilknyttet AIS, og programmet vil være til betydelig hjelp for å unngå kollisjon i trange farvann. Programvaren er ment til å serve større fritidsbåter hvor fullverdig AIS transceiver er utelukket. Systemet fungerer i ”realtime” og kan implementeres sammen med en rekke andre programvarepakker som for eksempel Maxsea, Euronav, Seapro, Transas Navisailor.
Systemet skal være lett å montere i båten og man er avhengig av en strømforskning på mellom 9 og 15 volt for å få systemet til å fungere. Produktet stammer fra et samarbeide mellom det spanske selskapet Medenisa, og American technology company.
Mer informasjon:
www.medenisa.com
Felles antenne
Navisystems antenner i MST-serien har alle funksjoner man kan ønske seg ombord. Antennen leveres i flere størrelser ettersom hvor hen i verden man ønsker å være tilknyttet en satellitt. Med antennen får du satellittelefon, internettforbindelse og fjernsyn i tillegg et digitalt dataprogram som forteller det meste om været både i realtime og varsler.
For mer informasjon www.navisystem.com
Nok et kartprogram
NavCruiser er navnet på en serie kartprogram fra det amerikanske firmaet NavSim Technologies Inc. De ligger i en høy prisklasse, men kan lese både BSB- og C-map kart.
NavCruiser er navnet på ett av programmene. Det kan brukes både sammen med vanlige raster-kart, samt C-map NT, C-map MAX og S-57-kart. Alle vanlige funksjoner finnes, samt noen mer avanserte, som mottak og visning av AIS-data. En dyrere utgave – NavCruiser PRO – har i tillegg noen enkle radarfunksjoner, og kan også vise to samtidige kartvinduer. Et enklere produkt – Map Cruiser – finnes både for PC og Pocket PC. Det kan kun lese raster-kart. Prisene for de mest aktuelle programmene – inkludert et C-map kart – varierer fra US$ 360 til US$ 1.600. Så vidt vi vet, finnes det ingen forhandlere av disse programmene i Norge.
Mer informasjon: www.navsim.com
Helårsbåter
Antaresbåtene i serien helårsbåter henvender seg til de som ønsker en båt for tur og fiske, og som vil ha muligheten til å bruke båten hele året. Nytt av året er Antares 6 Cruising som vil legge mer vekt på bokomfort og turbruk enn Antares 6 Fishing, som henvender seg mer til den som ønsker å bruke båten mer til fiske. Storesøster Antares 710 blir erstattet med den nye Antares 7. Her er det også lagt større vekt på bokomfort enn på den tidigere modellen.
Mer informasjon: Normar Yachts AS, Tlf. 64 98 54 06