utgave nr 5 1995

Test: Windy 36 Grand Mistral

Publisert Sist oppdatert

Test: Windy 36 Grand Mistral


Elegant!


Mye er skjedd med Windy-båtene de siste årene. Hans Jørgen Johnsen er ny huskonstruktør etter Jan Herman Linge. Han følger de samme retningslinjer om et eksklusivt preg og gode sjøegenskaper på båtene, selv om designen er helt annerledes. 36 Grand Mistral er ny av året, og det foreløpige flaggskip. En 41-foter kommer til høsten.
Tekst og foto: Hans Due

Det sies at eneste forskjell på store og små gutter er prisen på leketøyet. Nå skal vi ikke umiddelbart karakterisere Windy 36 Mistral som noe leketøy, men det var skikkelig moro å prøvekjøre en av båtene i 46 knop med to kruttpakker under akterdekket, nemlig to V8-Volvo Penta 7,4 liters GI motorer på tilsammen 660 hk. Båten var solgt til en kunde i USA, der literprisen for bensin ligger på rundt 2,50 kroner. Normal motorisering er 2 x 230 hk. dieselmotorer, enten Volvo Penta eller Mercruisere, hvilket gir en adskillig bedre drivstofføkonomi.
Konstruktøren Hans Jørgen Johnsen har gjort en flott jobb, både med skroget og innredningsløsningene. Selv om vi var superkritiske under saumfaringen av båten, var det kun ørsmå detaljer vi fant å sette fingeren på.

Sjøegenskaper

Selv i 46 knop var det som å kjøre på skinner. Mykt, behersket og kontrollert. Den høye hastigheten merket man ikke før man kastet blikket ut til siden og så landskapet rase forbi. Selv i krappe svinger satt båten godt i vannet. I litt småkrapp, halvmeter stor sjø merket vi kun små dumpe slag mot skroget, selv i høye hastigheter. Ei heller kunne vi registrere at det kom vannsprut inn aktenfra i max fart, til tross for at det lå igjen en solid spraydusj i kjølvannet.
Den nye servostyringen til Volvo Penta var silkefin og presis, til tross for wireoverføring fra rattet til servopumpen. Finmanøvrering går som en lek med to motorer, og behovet for baugpropell er helt eliminert.

Førerplass

Man sitter lunt og kofortabelt bak vindskjermen på førerplass. Ved siden av førerstolen er det en dobbeltseter. Under begge er det helstøpte stuerom. Førerplassen er velorganisert, med lettleste instrumenter i synslinjen og med kompasset toppmontert på dashbordet. Bryterpanelet har vanntette brytere med markeringslys for av-på.
Rattet har justerbar vinkel, slik at det kan tilpasses både stående og sittende kjøring. Gass-/gearhendlene faller naturlig i hånden, selv om det på denne båten var benyttet Volvos billigutgave som ikke står i stil til resten av båten. Dessuten er det litt frustrerende å ha en mengde betjeningsknapper og spaker å forholde seg til for å trimme båten. Vi skulle gjerne sett at trimvinkelen på drevene kunne justeres felles ved hjelp av en knapp på gasspaken, men at det i tillegg var muligheter for individuell trimming på dashbordet. Ved siden av rattet er det satt av plass til flere innfelte instrumenter som f.eks. VHF eller radar/ kartplotter. Kartbord er ved siden av instrumentpanelet, og under denne et “hanskerom”.
Det er fin sikt horisonten rundt. Båten leveres standard med tre vindusviskere, mens defroster er ekstrautstyr, hvilket burde være standard på alle båter.

Sovelugarer

Det er to sovelugarer ombord, en rederlugar i forpiggen med en stor dobbeltkøye og en dobbeltlugar inn under styreplassen, også denne med dobbeltkøye.
Rederlugaren har av-påkledningsplass med full ståhøyde i fotenden av dobbeltkøya. Det er et hengeskap på hver side og tre skuffer under køya. I hodeenden er det et speil og to leselamper. Fra køya og en del opp på skrogsiden er det kledd med stoff i samme mønster som madrassen. Over dette er det en langsgående hylle på hver side med mange rom. Praktisk og elegant. Skrogsiden forøvrig er skaipolstert, og under madrassnivå er det limte tepper, mens teppet på dørken er kantsydd. I taket er to downlight (innfelte lamper). Dagslys kommer inn gjennom luke i taket og ventiler i skrogsiden. Under forreste del av køya ligger ferskvannstanken på 200 lt. Under dørken er det stuerom. Det er forøvrig lyst og vennlig i lugaren.
Den andre dobbeltlugaren inneholder kun ett hengeskap, men det er stueplass under køya. Fra hengeskapet har man adkomst gjennom en liten luke til alle slanger og koblinger i forbindelse med dusj og vask på toalettrommet.
Det er to downlight i taket i fotenden av køya, hvor det er full ståhøyde. Her sitter også sikringspanelet som er meget elegant og oversiktlig. Lysbryterne til taklyset er montert i taket . Bryteren er todelt, slik at den ene delen kan brukes til å slå på lyset på toalettrommet som har dør både til denne dobbeltlugaren og til salong/bysse utenfor.
Det er litt sparsomt med dagslys her inne når døren er lukket, for det kommer lys kun via én ventil i skrogsiden. På skottet i hodeenden av køya er det lagt rotting, hvilket understreker det elegante preget.
Under dørken er det en luke som gir adkomst til pumpen for utpumping av dusjvann samt kranene for vanninntak og avløp fra doen og septiktanken (ekstrautstyr).

Salong/bysse

Salong og bysse er i samme rom og utgjør et hyggelig oppholdssted. Interiøret er i bjørk, lyst og vennlig, og med førsteklasses finish. Alt virker solid og oser av kvalitet. I vår testbåt var det montert en L-sofa i mørkt skinn, hvilket etter vår smak ikke passet særlig godt inn i det øvrige interiør, men skinnsofaen var etter den amerikanske kundens spesifikasjoner. Vanligvis leveres båten med sofa i stoff og farger som står i stil til innredningen forøvrig.
Foran sofaen er et enkelt bord på to søyler. Både under dørken og under sofaen er det plenty med stuerom. Dørken er teppebelagt med limte tepper, mens taket og skrogsidene er skaipolstret. Over sofaen er det fire små skap, mens det ved oppgangen til uteplassen er et stort hengeskap, et barskap med flaskeholder, et skap hvor radio/CD har fått plass, og et skap som skal romme en eventuell TV.
Byssa er velorganisert med dype hyller for kopper, asjetter og kar bak benkeplaten. Fire hengeskap over benkeplaten gir rom for det meste av bysseutstyr. I tillegg er det tre skuffer, hvorav en med bestikkurv og et skap under benkeplaten. Skapet kan ofres dersom man ønsker stekeovn. Vår testbåt hadde tobluss gasskoker og Waeco kjøleskap i tillegg til den runde stålvasken med Oras blandebatteri av toppkvalitet. Under hengeskapet er det montert arbeidslys, men vi savnet en elektrisk avtrekksvifte. Eneste utlufting er opp gjennom luka i taket midt i salongen, men det er mulig at det er tilstrekkelig dersom ventilen i skrogsiden under hengeskapet åpnes slik at det blir skikkelig gjennomtrekk.

Toalett/dusjrom

Dette er et praktisk krypinn, med tilstrekkelig plass på siden av doen, og med et lokk som kan vippes ned og skjerme doen mot sprut ved dusjing. For dørken er drenert og med elektrisk utpumping. Det er dessuten en skikkelig avtrekksvifte med innsug like over potta. Bra! Vask og dørk er støpt i ett. Også her er brukt skikkelig Oras blandebatteri, og i tillegg en hånddusj med eget blandebatteri på siden av vasken.
Ved dusjing benytter man et dusjforheng som er hengt opp i en rund bøyle i taket. Speilet er ok plassert bak vasken, men det innfelte downlighten i taket kunne med fordel vært montert litt nærmere speilet. Forøvrig er det rikelig med skapplass over doen og vasken, nok kroker på skottet til å henge fra seg håndklær, dorullholder og tannglassholder.

Uteplass

Uteplassen består av en stor U-sofa aktenfor førerplassen. Her er sitteplass til 7-8 mennesker rundt bordet. Hele dørken er forøvrig luke til motorrommet, og for sikkerhets skyld er denne elektrohydraulisk drevet via en bryter vis a vis førerplass.
Vis a vis U-sofaen er det kjøleskap, skap for gassflaske til kokeapparatet og en håndvask i stål med solid armatur. Her er også to trinn for ombordstigning. Aktenfor trappen er et lite rom som inneholder sikringstavle for landstrøm og hovedstrømsbrytere til 12 volts-anlegget. Porten i akterspeilet leder ut til en stor badeplattform som har et stort, drenert stuerom i midten for anker og fortøyningsutstyr. Ved siden av denne på styrbord side er det nok en drenert boks, mens det under luken ved porten er en uttrekkbar bade-/redningsleider. På grunn av de store stuerommene i badeplattformen, er det forholdsvis langt ned til vannet.

Dekk/skrog

Skroget har en forholdsvis dyp V-bunn. Overgangen fra skrogbunn til skrogside, det såkalte chinet, er rettet ut i stedet for den negative vinkelen som konstruktøren har utstyrt de øvrige Windy-båtene med. Det gir noe andre sjøegenskaper, og er godt tilpasset den store hastigheten båten kan holde. Båten er oppgitt til å være 10,80 meter lang, hvilket omregnet er 35,4 fot.
Dollbordene er brede nok til å kunne ferdes problemfritt på. Det er antisklimønster hele veien og en skikkelig pulpit som går helt rundt båten forut. Vi hadde gjerne sett at det var en åpning i bøylen forut for adkomst til og fra land, men dette har Windy-fabrikken droppet, antagelig fordi båten hovedsakelig er ment for eksport til land der det er vanlig å legge til i marinaer og med akterenden inn mot brygge. Forøvrig er dekksoverbygget buet hele veien, hvilket gjør at det ikke er så velegnet til å oppholde seg på annet enn ved stilleligge i havn.
Lanterner, horn og lyskaster er montert på targabøylen hvor det også er plass til antenner til radar og kommunikasjonsutstyr. Det er tre skikkelige kryssholt på hver side av båten. Anker med ankervinsj i baugen er standardutstyr på denne båten.

Motor/teknisk

Vår testbåt hadde to 330-hesters V8 bensinmotorer, som ikke er en vanlig installasjon. Normalt leveres båten med to dieselmotorer a 230 hk. To motorer er en nødvendighet for å få maksimalt ut av båten. Bare en 230-hesters dieselmotor ville antagelig klart å få båten i plan, men ville måttet slite for livet for å holde båten i noenlunde marsjfart.
Det blir ikke store plassen til overs i motorrommet med to store V8-ere, men inn under dørken på babord side sitter batteribanken som består av tre 115 Ah. batterier, hvorav ett går til start mens de to andre er til forbruk. Det hadde nok vært en fordel om batteriene var montert adskilt fra motorrommet, spesielt med tanke på at det er bensinmotorer her. Men ladespenningen var overraskende god i forhold til det vi er vant til på Volvo-installasjoner. 14,3 volt målte vi ved 2000 omdreininger.
De tekniske installasjoner forøvrig er førsteklasses utført, med systematisk oppbygging og alle hovedkabler i egen kabelgate på innsiden av akterspeilet. Drivstofftanken på 785 liter var montert under dørken foran motorrommet, og med god tilgang til følere og mannhull.

Konklusjon

Windy har virkelig fått fram en toppbåt som de sikkert vil ha glede av først og fremst på eksportmarkedet, men at det vil bli solgt en og annen båt her hjemme også, er det liten tvil om. Finishen er bra, og innredningen av utsøkt klasse. Sjøegenskapene er på topp og støydempingen utmerket. Med åpen båt og to sinna bensinmotorer under dørken, målte vi 85 decibel på full fart, hvilket vil si 46 knop. I denne båten kan fire mennesker bo i ukevis uten å kollidere!

Fart/støy

Farten er målt med tre mann ombord og ca. 200 liter bensin, men ingen ferieutrustning eller annet utstyr. Støyen er målt ved førerplass. Båten holder seg i plan til ned mot ca. 15 knop, men ved hjelp av trimplan og powertrim på drevene, klarte vi å holde båten i plan helt ned til ca. 12 knop.

Omdr.Fart i knopStøy i dbA
460046,285
440042,583
420040,282
400039,380
380037,478
360033,378
340031,676
300030,675
280026,973
260024,473
240020,272
200012,770
10007,064

Data


Lengde:10,80 m.
Bredde:3,50 m.
Vekt:5.700 kg.
Drivstoff:785 lt.
Ferskvann:200 lt.
Motor:Fra 2 x 200 hk.
Pris:m/ 2 x Volvo Penta 7,4 GI (2 x 330 hk bensin) = Kr. 1.368.000,-
m/2 x Volvo Penta KAD 42 (2 x 230 hk. diesel) = Kr. 1.466.000,-
m / 2 x Mercruiser 205 ( 2 x 205 hk. bensin) = Kr. 1.195.000,-
Produsent:Windy Boats A/S, Postboks 40, 4875 Nedenes. Tlf. 37 09 56 00.