utgave nr 12 2006

Vi prøvekjører: AMT 185R

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører: AMT 185R

Formfullendt finne

AMT står for Advanced Marine Technologi og er nykommeren i småbåtklassen i år. Aimo Mustonen eier fabrikken som i mange år har laget Yamarinbåter, men i år har han laget sin egen kolleksjon. Modellen 185R er en 18 fot styrekonsollbåt.

Tekst: Hans Due
Foto: Ulf Wesley Johnsen

Det er et tøft segment AMT har valgt å konkurrere i. Vindskjermbåter og skjærgårdsjeeper fra 16,5 fot og opp til 20 fot er det mange av på markedet. Men AMT har et solid grunnlag å kaste seg inn i markedet med. Gjennom mange år har de laget denne type båter for andre, og ved å bruke den erfaringen de har fra det samt legge til detaljer de selv savnet på båtene de produserte for andre, skulle man tro at resultatet ble vellykket. Etter å ha prøvekjørt skjærgårdsjeepen 185R , konstaterer vi at denne modellen i hvert fall passerer eksamen med god margin. For det er en vellykket båt. Både innredningsmessig og hva sjøegenskaper gjelder. Båten finnes også i bowriderutgave, da med modellbetegnelsen 185BR.

Sjøegenskaper
Vi har prøvekjørt båten med den splitter nye 90-hesteren til Honda, for foreløpig leveres båten kun med dette motormerket, og i år er AMT-båtene kun solgt i Finland og Norge i forhandlernettet til Honda. Med denne motoren skyves båten raskt i plan uten nevneverdig planingsterskel. Skrogvinkelen på 20 grader gjør båten myk og behagelig i sjøen, og dessuten lettmanøvrert selv om eksemplaret vi fikk prøve var litt tung på rattet og i gasspådraget. Med toppfart på 35 knop med 90-hesteren har man full kontroll. Båten tar lett trim og det er ikke vanskelig å finne optimal kjørevinkel. I svinger sitter båten godt uten at den begynner å hugge eller at propellen kaviterer/ventilerer. Det er ikke antydning til slamring i litt sjø, hverken fra skrog eller innredning.

Innredning
To enkeltseter bak styrekonsollen og vindskjermen, en tversgående sofa akterut og en langsgående benk på babord side forut gir sitteplass til seks personer som båten er godkjent for. Ikke noen hokus-pokus innredning altså, men tradisjonel og velprøvd. Det er godt om stuverom om bord, både under benken akterut og benken forut hvor det er to rom, ett under langsgående benk og ett i avslutningen forut. Dørken er gråmalt, hvilket gjør at skitt ikke synes så lett.
Rundt hele rekka er det en syrefast griperekke som ender i en pulpit forut for enkel i land- og ombordstigning. Her er også en liten dreggluke/oppbevaring for fortøyningstau.
Styrekonsollen er stort sett velorganisert med et eget kartrom under plexiglasslokk, brytere og gass/gearspak lett tilgjengelig og instrumenter godt synlige. Skulle vi pirke på noe måtte det være at man kan slå knokene i gass/gearspaken når man ratter og kjører akterover. Det går greit å bevege seg forbi styrekonsollen på begge sider.
Noe som AMT skal ha honnør for er den lange listen av standardutstyr. Her medfølger både fortøyningstau, dregg og fendere i tillegg til putesett og kombinert båtshake/padelåre i eget rom akterut der det også er gjort plass for en 10 liters reservekanne med bensin. Her finner vi også to stuverom for fortøyningstau/dregg.

DATA:


Lengde:5,50 m.
Bredde:2,24 m.
Vekt:630 kg.
Maks motor:115 hk
Antall personer:6
Drivstoff:90 liter
Veil. utsalgspris m/ 90 hk. Honda:Kr. 245.700,-
Importør:Kellox AS www.kellox.no

Powered by Labrador CMS