
Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin
Vil så gjerne
855 Marlin retter siktet rett mot Nord Star og Minor, men skiller seg ut med utenbordsmotorer på hekken. For øvrig har den et godt stykke igjen til konkurrentene både med tanke på layout og kvalitet.
De franske storbåtprodusentene utvikler stadig nye styrhusbåter, og flere av dem blir mer og mer like sine nordiske konkurrenter som Targa, Paragon og i særdeleshet Nord Star og Minor med sitt fokus på bokomfort. Da disse båtene for alvor fikk dreggfeste i det norske markedet, var det i form av små, sjarklignende styrhusbåter, hovedsakelig med utenbordsmotorer. Under slagordet “The spirit of the North”, har Jeanneau utviklet en serie multifunksjonsbåter i Marlin-serien. Tre modeller fra 6 Marlin via 755 Marlin, til den aller nyeste 855 Marlin. Sistnevnte er en riktig bamse av en styrhusbåt, ikke minst med tanke på at den åtte meter lange og mer enn tre tonn tunge båten har utenbordsmotor, mens de fleste direkte sammenlignbare nordiske konkurrentene er motorisert med dieselmotorer. Vi har testet hvordan båten står seg under norske forhold.
Det er vitterlig en prisforskjell mellom Merry Fisher 855 Marlin og de nordiske konkurrentene, men er den stor nok til at du som kunde bør vende blikket mot Frankrike?

Sjøegenskaper
Vår testbåt tilbys både med doble 150 hk utenbordsmotorer, eller single 300 hk motor. Båten i denne testen hadde 2xYamaha F150. Med tanke på akselerasjon, marsjfart og toppfart er det fullt tilfredsstillende, men lavere moment gjør at båten sliter med å holde seg i plan i skarpe svinger. Et annet problem er at propellene mister grepet i vannet tidlig i svingkurven og resultatet er at turtallet fyker opp og båten mister fremdrift.
855 Marlin har et planende skrog og en helt moderat planingsterskel på grunn av vektfordelingen. Testbåten var utstyrt med trimplan, men selv med begge motorene trimmet helt inn og fulle flaps, går båten høyt med forskipet. Muligheten til å kunne trimme ned forskipet er noe man savner, særlig på en båt som denne, som inviterer til bruk i drittvær. Flapsene er dessuten nødvendig utstyr for å kunne kompensere for sidevind.
Vi testet båten i ca 6-8 sekundmeter vind, og hadde halvmeterhøy sjø. Selv under disse moderate forholdene, slår båten forholdvis mye i sjøen. Resultatet er sjenerende mye skramlelyd fra innredningen.
Uteplassen
Dekkslayouten er vellykket, spesielt akterdekket. Det er romslig og har en fleksibel innredning. Vår testbåt var den såkalte Comfort-versjonen med sidedører og en god benkløsning på akterdekket, mens Fishing-utgaven er mer rendyrket med tanke på fiske og har dessuten skyvedør i bakveggen.
Walkaround-løsningen fungerer bra, og det er lett å bevege seg langs de brede sidedekkene. Vi savnet imidlertid en bra rekke på styrhustaket i tillegg til den utvendige rekken. I akterkant av styrhuset er det en stor sittebenk med mye stuveplass. Mot akterspeilet er det en tilsvarende kasse, som er montert på skinner slik at den kan skyves frem og tilbake. Også i denne er det bra lagringsplass. I tillegg til disse to kassene, er det to kraftige klappbenker som kan felles ut på hver side og som dermed gir rikelig med sitteplasser på akterdekket. I akterdekket er det to store luker som fører ned til stuveplass under dekket. Luka på styrbord side har ikke gassløfter, noe vi savnet. På toppen av akterspeilet og rundt motorbrønnen er det en praktisk sløyebenk og fiskekum. Fordekket har også en sitteplass med pute på ruffen. Lengst forut er det en romslig dreggkasse med plass til ankervinsj. Her er også baugnebb med ankerrulle og åpning i rekka med en enkel pullpit. Båten er utstyrt med seks solide kryssholt.
Salongen
855 Marlin har et midtmontert styrhus med skyvedør på hver side. Skyvedørene kan låses i ulike posisjoner, men glemmer man å feste døren i åpen posisjon, kommer den farende som en giljotin. Planløsningen er svært lik den man finner hos finske konkurrenter, med en bysse foran passasjerplassen på babord side, førerplass til styrbord og nedgang til lugar og toalett i midten. I akterkant av styrhuset er det en tverrgående sittebenk med plass til tre personer. På en stålsøyle som går fra dørk til hardtop, er det et bord som kan festes oppunder taket når det ikke er i bruk. Finske Targa har den samme løsningen på flere av sine modeller. Belysningen er tilfredsstillende og består av fire downlights.
Den midtre delen av akterbenken kan åpnes og gir adkomst til en dobbel lugar en køye på hver side.
Et vindu i akterveggen kan åpnes på samme måte som sidedører og en stor skyvetakluke slik at man får god gjennomlufting på varme sommerdager. I salongen og styrhuset er det nesten ingen stuveplass, noe det er rimelig å forvente i en såpass stor båt.

Førerposisjon
Båten har et lyst og fint styrhus med god sikt gjennom store vindusflater – både akterover og til sidene. Frontvinduet har doble vindusviskere på parallellarm, men de dekker relativt små felt.
I salongen er det noe plass til oppbevaring i form av noen lommer på setekonsollene, men ingen skikkelige nisjer på selve konsollen. Under førerstolen er det et skap med hovedbrytere med sikringer – en praktisk plassering.
Takket være oppvippbar lårpute på førerstolen og en grei fothviler, er de lett å finne en ok kjørestilling enten man vil stå eller sitte. Plassering av instrumenter og funksjoner som ratt, spaker, trimflapspanel og baugpropell fungerer bra. Et lite kompass er montert i siktlinjen og 12 volt uttak er på plass, men ingen skikkelig plass for å legge mobilen, heller ikke koppholdere hverken ved fører- eller passasjerplass.
Via en luke i dørken i salongen har man adkomst til et teknisk rom. Her sitter vanntanken, den er festet med vanlige nylonbånd uten skikkelig sikring og med franske treskruer i dørken. Det samme gjelder også septiktanken under akterdekket. Sannsynligheten for at disse tankene vil kunne løsne og begynne å vandre er åpenbar. Varmtvannsberederen er langt bedre festet. Her finnes også hovedsikringene til landstrømmen, batterilader, tank til spylervæske, og man har god adkomst til ferskvannspumpe m.v.


Lugarer
Lugaren under fordekket har en stor køye som kan kompletteres med ifyllingsplate og pute. God liggeplass for to personer. Her er grei stuveplass i benkene og god adkomst til baugpropellen som er forbilledlig utstyrt med separat batteri for korte kabelstrekk og økt effekt. Det endrer imidlertid ikke det faktum at thrusteren i testbåten (en ????) var for liten, selv til hverdagsbruk.
Langs skroget er det god avsettingsplass med høye slingrekanter. På skottet mot forpiggen er det et speil og lugaren har to downlights som lyspunkter. Ekstra lys og luft får man fra et stort koøye som kan åpnes. Ønsker man å blende for koøyet eller nedgangen fra salongen, gjørs det med tilpassede tøystykker som festes med strikk.
Sprekkene mellom treinnredning og innerliner var fylt opp med de bredeste sikafugene vi så langt har sett i en båt.
Via en luke i akterbenken entrer man akterlugaren. Her er det to køyer, hvorav den ene har begrenset liggelengde på 170 cm. En ledlampe her montert i hver køye. For øvrig er innredningen enkel, og stuveplassen består av smårom mellom køya og skroget.
Byssa
En enkel bysse på babord side, foran passasjerplassen, med en vask og et ettbluss, propan kokeapparat. Gassflasken der er plassert i et drenert rom i trinnet på ute på dekk. I byssa er det et kjøleskap fra Waeco, og en støpt vask med varmt og kaldt vann. Den eneste skapplassen – ikke bare i byssa, men i hele styrhuset – er et lite rom i sokkelen under førerstolen. Selv om man har god overnattingsplass, toalettfasiliteter med teoretisk dusjmulighet og spiseplass både i styrhus og ute på akterdekk, er det ingen naturlig plass om bord til det man eventuelt skal lage maten i, eller det man skal spise av som glass og tallerkener.
Toalettrom
På styrbord side, med adkomst fra lugaren, er det et separat toalettrom. Her er det et manuelt Jabsco-toalett som det fungerer greit å bruke. En støpt modul byr på håndvask og hånddusj, som sammen med et sluk dørken gjør det mulig å dusje her nede. Under servanten er det en skapdør, men dette er i første rekke en adkomst til skroggjennomføringer. Skapet har ingen hyller og er i liten grad egnet for oppbevaring. Derimot er det en hylle med slingrekant mot skroget. Det er ingen praktiske beslag eller knagger på toalettet, men et speil på skottet mot førerplassen. Lyspunktet er beklageligvis montert i den andre enden av rommet. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes.
Motorrom
Under to luker i akterdekket finner man ingen motor, men derimot stuveplass og septik- og bensintank. Via rommet på styrbord side er det adkomst til batteriene som sitter i to godt festede kasser, men selve plasseringen er ikke den beste med tanke på å få ut batteriene. Det burde dessuten vært en slingrekant mellom batterikassene og stuverommet. Den største luka i akterdekket fører ned til et grunt, men romslig lasterom. Luka holdes oppe av en gassløfter. To løse dørkplater gir adkomst til septiktanken, som er like dårlig festet som vanntanken. Septiktanken var allerede løs og vandret ganske mye. En mindre inspeksjonsluke fører ned til bensintanken, som er solid festet og har grei dreneringsmulighet. I dette rommet sitter også bensinfiltrene med vannutskiller, men disse har en meget begrenset dreneringsmulighet. Filtrene burde vært lettere tilgjengelig.
TESTFAKTA JEANNEAU MERRY FISHER 855 MARLIN
KONKLUSJON:
Jeanneau MF 855 Marlin er et forsøk på å skape et lavprisalternativ til et velprøvd nordisk konsept. Med noenlunde sammenlignbart utstyrsnivå, ligger prisforskjellen mellom en 855 Marlin og dens nordiske konkurrenter på 200.000 til 400.000 kroner. Mye av den prisforskjellen skyldes motoroppsettet. Teknisk og komfortmessig ligger 855 Marlin langt etter de nordiske alternativene.
TEKST: ATLE KNUTSEN FOTO: ATLE KNUTSEN OG HANS DUE
PLUSS
+ Pris
+ Akterdekk
MINUS
- Skranglete
- Lite stuveplass
- Tankinnfesting
SPESIFIKASJONER
Største lengde: | 8,25 Meter |
Skroglengde: | 7,97 Meter |
Største bredde: | 2,97 Meter |
Vekt tørr båt uten motor: | 2.650 Kg |
Vekt fullastet båt: | |
Største dyptgående fullastet: | |
Kapasiteter i liter | |
| |
| |
| |
|
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: | Yamaha |
Modellbetegnelse: | F150 |
Årsmodell: | 2013 |
Drivstofftype: | Bensin |
Ytelse ahk: | 2x150 |
Ytelse kW: | 2x110,3 |
Antall sylindere: | 4 |
Max turtall ihht produsent: | 6.000 omdr./min |
Max turtall i test: | 6.000 omdr./min. |
Motoralternativer |
|
- Alternativ 1 | Yamaha 250 hk |
- Alternativ 2 | Yamaha 300 hk |
Type fremdrift: | Utenbords |
Propeller: | Kommer |
- materiale: | Stål |
- stigning i tommer: | ??x?? |
- antall blad: | 3 |
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank |
- type og størrelse: 2x140 Ah Sønnak Excide Heavy |
- antall standard: Kommer |
- antall testbåt: ?xforbruk + ?xstart |
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,06 |
Ladespenning start i volt¹): 14,06 |
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt |
MÅL I CM
Dollbord, bredde: | 36 |
Uteplass akter: | 244x170 |
Badeplattform: | 2 stk 54x250 |
Sidedør |
|
| 49 |
| 18 |
Ståhøyde |
|
| 195 |
| 195 |
| 163 |
| 167 |
Køyemål |
|
| 210x195 |
| 170x70 og 190x70 |
FART OG STØY
I følge produsent Testet |
Max turtall: 6.000 omdr./min 6.000 omdr./min |
Max fart: - 38 knop |
Marsjfart: - 27 knop |
Max støy²): - 89 dBA |
Støy ved marsjfart: - 79 dBA |
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass. |
TESTRESULTAT ³)
Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad |
6.000 38 89 |
5.500 35 81 |
5.000 31 80 |
4.500 27 79 |
4.000 21 79 |
3.500 14 75 |
3.000 9 69 |
2.500 8 63 |
2.000 7 61 |
1.500 6 60 |
1.000 4 59 |
600 3 56 |
(Reduksjon med 500 omdr./min.) |
³) Målingene er utført med to Yamaha F150. |
TESTBETINGELSER
Temperatur |
|
- Luft: | 6,0˚C |
- Sjø: | 6,0˚C |
Vindstyrke: | 6-8 m/sek |
Tankinnhold ved test |
|
- Diesel: | 3/4 Liter |
- Ferskvann: | 0 Liter |
- Septik: | 0 Liter |
Antall personer om bord: | 2 |
UTSTYR
BESKRIVELSE | STANDARD | EKSTRA | I TESTBÅT |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X | |
X | X | X |
PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) | Kommer kroner |
Pris testet båt (inkl. avg.) | Kommer kroner |
Konstruktør: | Centkowski & Denert Design Jeanneau Design |
Produsent: | Jeanneau |
Produksjonsland: | Polen |
Ytterligere opplysninger: | Kommer |
KONKURRENTENE