utgave nr 12 2009
Brukttest Polar 20: Hjertemedisin
Er du stresset av natur og skal fort frem, bør du ikke velge en Polar 20. Har du derimot evnen til å roe ned og nyte livet i seks knops fart, er en gammel Polar en særdeles trivelig båt. Og den holder seg knallgodt i pris.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Polarsnekka bygger på den sørnorske tradisjonsbåten. Sjekte, snekke, kogg – med små variasjoner har den forskjellig navn sørover langs kysten. Anene går helt tilbake til vikingskipene, og egenskapene har blitt foredlet og tilpasset bruk og farvann gjennom hundrevis av år. I plastbåtens første gullalder i Norge, startet Andreas Gjervold og Arne Kilen Polar i 1967 på Tromøya ved Arendal. Modellene het Polar 20 og 22, og båtene ble populære. At de produseres den dag i dag – riktignok etter at former og rettigheter har skiftet hender et antall ganger – bekrefter bare at den urnorske båten, enten den er bygget i tre eller plast, har egenskaper som gjør den nesten tidløs. Det vitner også prisutviklingen om.
Hva får du for pengene? 
Selv om en velholdt, eldre Polar gir deg veldig mye båt for pengene, er det likevel et faktum at de gamle Polarene har holdt seg særdeles bra i pris. I dag koster en ny Polar 20 ca 335.000 kroner, mens eieren av vår testbåt ga 135.000 kroner for en 1982-modell i 2009. Den kostet til sammenligning 60.000 kroner som ny i 1982. I følge dagens produsent av Polar er det relativt stort hopp i pris for båter fra før 1980 og båter bygget senere. I prisleiet fra 130.000 til 150.000 kroner får man et meget velholdt eksemplar som byr på det tradisjonelle båtlivet i en skjermsjekte med kalesje. 
Rent teknisk var testbåten i ypperlig forfatning. Den hadde nye skaiputer på benkene. Plastmessig var båten helt strøken, mens kalesjen begynte å bli moden for utskiftning. Båten hadde et enkelt elektrisk anlegg som stort sett besto av et batteri, en hovedstrømbryter og noen få ledninger – som kunne ha fortjent en liten opprydding.
Via en luke i akterskottet har man adkomst til ror-anlegget som er enkelt og lett tilgjengelig. Båten hadde Teleflex-styring, som var presis og velsmurt. I dette rommet er det også adkomst til dieseltanken, som nok kan være noe vanskelig å rengjøre med mindre man tar den ut. Større er den nemlig ikke. Her var det også montert et enkelt dieselfilter. 
I dørken forover mot motorkassen er det tiljer i kryssfiner som gir adkomst til en manuell lensepumpe, aksel og hylse, samt fettkopp til hylsa og sjøvannsinntaket. Alt så ut til å være i god stand. 
Motoren startet på førte forsøk og gikk knirkefritt, men ifølge eieren kan selvstarteren krangle litt noen ganger. Utvendig begynte motoren å bli litt rusten og svett, men lite tyder på at det er noe alvorlig galt med den. Ladespenningen var også god. Motorkassen var godt isolert med helt ubeskadiget porolon. Den lille teaken vi fant om bord var fortsatt i fin form, og hvis den i tillegg pusses litt og får et lakkstrøk blir den som ny.
Bruksegenskaper 
I en Polar 20 er alt enkelt, men likevel funksjonelt. Innredningen består benker fra for til akter på hver side, bare avløst av fører- og passasjersete på hver side av motorkassen midtskips. Motorkassen er godt lydisolert, og fungerer også som bord. Benkene videre forover ender opp under fordekket, og med en ifyllingsplate kan man rigge til en skikkelig køye her fremme. I benkene er det rikelig med stueplass. 
Båten har to styreposisjoner – en ved en liten konsoll på styrbord side, og en ved rorkulten akter. Ved førerkonsollen er det ingen motorsintrumentering – kun noen vitale alarmer med lysdioder, start og stopp, motorspak og et kompass. Graden av utstyr vil naturligvis variere fra båt til båt. 
Polar 20 har et tradisjonelt deplasementsskrog med kjøl, strak aksel og ror som ikke lar seg presse til høyere fart enn 8-9 knop. Marsjfarten ligger på rundt 6. Til gjengjeld blir drivstofføkonomien med en 18-hester diesel nærmest symbolsk. Båten er lettmanøvrert. Den tar i noen grad ror akterover, men padleeffekten er såpass sterk at hekken trekkes mot styrbord, som blir ”godsiden” når man bakker.
Teknisk tilstand 
• Plast 
Helt skadefri, og meget godt vedlikeholdt med blank og fin finish. 
• Motor og fremdriftssystem 
En enkel Volvo Penta MD7B på 18 hester under motorlokket kunne fått en omgang med stålbørste og lakk. For øvrig syntes motoren å være i god stand, men unntak av litt problemer med startinnslaget. 
• Skroggjennomføring/drenering 
Skroggjennomføringene så fine ut. Ingen tegn farlig korrosjon eller lekkasjer. 
• Lekkasjer/vannskader 
Litt vann i kjølen, men det vil det alltid være på en eldre båt med strak aksel og hylse. Polar 20 er dessuten ikke selvdrenrende, så det vannet som kommer om bord, havner i kjølen. For øvrig så vi ingen tegn til lekkasjer. 
• Elektronikk/elektrisk 
Et meget enkelt elektrisk anlegg som både er lett å feilsøke og reparere. Alt fungerte helt fint. En liten opprydding i de få elektriske ledningene ville gitt et enda bedre inntrykk. 
• Interiør 
Nye puter på benkene får båten til å fremstå som ny innvendig. Innsiden av skroget er belagt med en type lys strie, som også ser ny ut, uten tegn til vannlekkasjer. 
Båteiers vurdering
Tore Lauvrak i Arendal kjøpte testbåten våren 2009. Etter 12-15 båter visste han godt hva han var på utkikk etter, og han er strålende fornøyd med den ny-gamle Polaren. – Jeg føler at den er veldig bra i stand. Det er noe som ikke stemmer helt med starteren, den slår ikke ordentlig inn en gang i mellom, så det er mulig det dukker opp behov for en reparasjon der etter hvert. For øvrig går motoren veldig fint. Stille går den også. Og så må kalesjen skiftes med det første. Den begynner å bli dårlig i glidelåsene. Grunnen til at vi valgte denne båten, er at den er veldig sosial. Vi har vært ti voksne personer om bord uten problem. Vi ville kort og godt ha en mer avslappende båt, og her får man virkelig hvilepuls om bord. Da jeg begynte å lete etter en båt av denne typen, registrerte jeg at man bør opp i prisleiet 100-150.000 kroner. Da får du mye båt. Du kan få en grei båt helt ned i 75.000, men da er den ikke så fin som denne, forteller Tore Lauvrak.
Båtmagasinets vurdering 
Testbåten fra 1982 overrumplet oss på flere måter: Den var i prima stand, og hadde massevis av sjarm på lur. Siden testbåten ikke hadde noen turteller, tenkte vi at vi fikk fare varsomt frem med den gamle damen. Vi ga litt gass. Så litt til, og litt til. Og tenkte at her kan det ikke være langt igjen til maksfart. Så fisket vi frem GPS’n og konstaterte 4,9 knop – og hadde med andre ord funnet marsjfarten. Så klemte vi spaken i bunn, og logget etter en liten stund 8,2 knop. Men da gikk det så fort av mye av sjarmen forsvant at vi dro av igjen til 5 knop – og da hadde både båt og fører det veldig greit. Å kjøre snekke, sjekte eller kogg er en veldig koselig øvelse – og plutselig ser man verden med helt andre øyne. Alle som har lyst til å kalle seg båtfolk bør ha eid – eller i alle fall ha kjørt – sjekte et par ganger eller to, som de sier i Arendal. 
Alternativene 
Nidelv 24 
Årsmodell: 1982 
Motor: Volvo Penta, 36 hk 
Pris: Ca 124.000,- 
Viksund 660 
Årsmodell: 1982 
Motor: Yanmar, 15 hk 
Pris: Ca 75.000,- 
Crescent 21 Allure 
Årsmodell: 2008 
Motor: Yamaha, 20 hk 
Pris: Ca 199.000,- 
FAKTA: 
Produsent: Polar Plast AS 
Konstruktør: ???? 
Byggeperiode: 1970-2009 
Modellhistorie: 
1970-1972: treinnredning 
1972-1980: ny innerliner i plast 
1980-2009: ny dekkasform og nye former 
Vanlige motoralternativer 
- alternativ 1: Marna bensin, 10 hk 
- alternativ 2: Volvo Penta, MD7B 
Gangtid motor: Ukjent 
Pris som ny i 2009: Ca 335.000 kroner 
Pris som ny i 1982: Ca 60.000 kroner 
Testbåt sist omsatt for: 135.000 kroner 
Nyttige linker: www.polarboat.no 
Bruktbåtkontrakt: www.forbrukerportalen.no 
SPESIFIKASJONER 
Største lengde: 6,20 meter 
Største bredde: 2,25 meter 
Vekt tørr båt: 850 kg 
Kapasiteter 
- Ferskvann: - liter 
- Drivstoff: 40 liter 
- Septik: - liter 
MOTOR OG FREMDRIFT 
Motorfabrikat: Volvo Penta 
Modellbetegnelse: MD7B 
Årsmodell: 1982 
Drivstofftype: Diesel 
Ytelse ahk: 18 
Ytelse kW: 13,2 
Antall sylindere: 2 
Max turtall ihht produsent: 3.000 omdr./min. 
Max turtall i test: - omdr./min. 
Type fremdrift: Strak aksel 
ELEKTRISK ANLEGG 
Batteribank: 
- type, antall og størrelse (forbruk): - 
- type, antall og størrelse (start): 1x75Ah Sønnak Nautilus 
Ladespenning forbruk i voltº): - 
Ladespenning start i voltº): 14,02 
º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt 
NOEN MÅL I CM 
Dollbord, bredde: 12 
Ståhøyde 
- under kalesje: 140 
Køyemål 
- hovedkøye: 200x250 
FART OG STØY 
Testet 
Max turtall¹): 3.000 omdr./min. 
Max fart²): 8,2 knop 
Marsjfart: 6,0 knop 
Max støy³): 85 dBA 
Støy ved marsjfart: 79 dBA 
¹) Merknad: Båten hadde ingen turteller. 3.000 omdr./min. er ihht Volvo Penta. 
²) Merknad: En person ombord, 1/2 dieseltank, noe grodd bunn. 
³) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass. 
TEKNISK SJEKKLISTE – POLAR 20 
Kontrollpunkt Tilstand i testbåt 
CE-merking: Bygget før kravet inntrådte. 
Motor/fremdrift 
- servicer fulgt: Ja. 
- starter lett: Umiddelbart ved test. Mulig problem med starter. 
- lytt etter ulyder: Ingen ulyder fra motor eller drivverk. 
- styring: Meget bra. 
- motorspak: Meget bra. 
Fuktskader: Ingen synlige. 
Lekkasjer: Ingen synlige. 
Skroggjennomføringer: Meget bra. 
Elektrisk anlegg: Tilfredstillende. 
Ladespenning: Litt lav. 
Elektronikk: Ingen. 
Puter og polstring: Meget velholdt. 
Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.
 
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
        