utgave nr 8 2007
Se Søgne seiler
Se Søgne seiler
Tekst og foto: Hans Due
MS Søgne er på jomfrutur med støttespillerne i Kystlaget med samme navn som båten. Nesten samme rute som hun har gjort sånn cirka 20.000 ganger i løpet av de 50 årene hun var i drift.
Hun kunne ha endt sine dager som et vrak ved en vaklevoren kai i en bortgjemt vik, eller som fritidsbåt med overbygg i kryssfinér og skrogside sauset inn i glassfiberarmert polyester. Men de fire privatpersonene Greta Hoel, Svein Hoel, Trond Ellefsen og Jo Helge Myrvoll ville det annerledes og kjøpte i 2003 det ærverdige fartøyet for å forhindre det. Da hadde Søgne ligget ved kai og forfalt i to år etter at sjøfartsmyndighetene hadde inndratt sertifikatet. Mye ble annerledes etter Sleipnerulykken i 1999.Blant annet sertifikatkravet til rutebåter, og det ble dødsstøtet for Søgnes historie som rutebåt.
Ting tar tid
De nye eierne gikk entusiastisk løs på oppgaven med restaurering. Lite ante de om hvor omfattende det skulle bli. Intensjonen var å seile jomfruturen i 2005, men det tok altså ytterligere to år, og fremdeles gjenstår anslagsvis 1.000 dugnadstimer og en god del penger før prosjektet kan sies å være fullført. I tillegg har antall eiere gått ned til tre da Trond Ellefsen trakk seg for et år siden.
Det var med spenning i kroppen og høy forventning vi gikk om bord i Søgne for å være med på jomfruturen. For vi har da for mange år siden vært dekkspassasjerer da brødrene Jacob, Salomon og Kåre med etternavn Salomonsen var synonymt med Søgne. Nå var det Svein Hoel fra Lyngør som med stø hånd manøvrerte skuta til kai, og portvakt og trossekaster, eller fordekksgast om man vil, var formannen i Kystlaget Søgne, Anders Marcussen.
Skinner
Utvendig skinner skuta som den ikke har gjort på mange, mange år. Adskillige spant, nærmere bestemt 85 meter, er skiftet hos Moen båtbyggeri i Risør, dekk er nylagt, ny luke, nye livholter, styrhus og salong er fikset opp og kjølsvinet er nytt. Bare noen få timer før jomfruturen fikk man reist jernmasta som har fått nødvendig oppussing. Den er for øvrig laget av gamle gassflasker som er kappet og sveiset sammen. Det er mange år siden og etter at den gamle tremasta fikk sitt banesår under et forrykende uvær da Salomonsenbrødrene bestemte seg for å gå den indre leden - Flostaleden - fra Arendal til Tvedestrand, men var usikre på seilingshøyden slik at Kåre klatret opp i masten og skar av øverste del med en stikksag.
Mange er historiene om episoder på Søgne. De nye eierne oppdaget at det var sår i huden forut på båten og nevnte det for den eneste gjenlevende av Salomonsen-brødrene, Jacob. - Jo det er fra vinteren 1946 i Tromøysundet, fortalte Jacob. Da skulle nemlig Søgne til verft for å få ishud, men vinteren kom tidligere enn antatt slik at isen hadde lagt seg i sundet. Dermed ble baugpartiet tatovert for all fremtid.
Mye gjenstår
Ennå gjenstår mye arbeide før Søgne er tipp topp igjen. Blant annet alt det elektriske om bord. Det kommer nok det også bare elektrikeren dukker opp. Foreløpig har man ventet på ham siden april i fjor. For øvrig skal alt det originale navigasjonsutstyret på plass igjen og toalettfasilitetene skal shines opp. Du kan ta Søgne nærmere i øyesyn både under Forbundet Kystens landsstevne i Horten fra 26. til 29. juli og på Risør Trebåtfestival 2. til 5. august.
Fakta om Søgne:
Lengde | 57 fot |
Byggeår | 1936 i Høllen i Søgne |
Byggematerialer | Furu på eik |
Motor | GM 180 hk. |
Første eier | Thomas Salomonsen |
Første rute | Søgne- Kristiansand-Mandal |
Andre eiere fra 1945 | Jacob, Salomon og Kåre Salomonsen |
Andre rute | Øyriket mellom Risør-Tvedestrand-Arendal |
Tredje eiere fra 1988 | Aust Agder Trafikkselskap |
Fjerde eier fra 1990 | Søgnes Venner (leid ut til Lyngør Båtselskap) |
Femte eier fra 2001 | Lyngør Båtselskap. Ut av drift samme år. |
Sjette eiere fra 2003 | Greta Hoel, Svein Hoel, Trond Ellefsen og Jo Helge Myrvoll(fra 2006 uten Trond Ellefsen). |