EGIL RANVIG
EGIL RANVIG forteller om livet som racingmann og forretningsmann og suksessen med Cormate.

Båtkongen som startet i møkkakjelleren

Cormate-sjef Egil Ranvig startet med båtproduksjon i en nedlagt møkkakjeller. To ganger har han vært Gaselle-vinner, og i 2022 solgte den tidligere racebåtføreren daycruisere for 90 millioner kroner.

Publisert

– Min første båt var en 10 fots With-jolle, den lette, raske utgaven uten dobbeltskrog. 14 år gammel syklet jeg fra Lambertseter til Enebakk for å kjøpe den, etter å ha sett en annonse i Aftenposten, forteller Ranvig.

– Jeg klarte utrolig nok å overtale firmaet som solgte båten, Fjellseter Bruk, den norske Carniti-importør, til å gi meg kreditt på en brukt 22 hestekrefters Carniti-motor. Disse motorene ble i stor grad brukt til racing. I motsetning til de fleste andre motorer på den tiden hadde Carniti alltid en forgasser til hver sylinder, med barske røde trakter på. Det ble avtalt at den skulle betales ned i løpet av vinteren, og det klarte jeg ved å spare og jobbe i ferier.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER