EGIL RANVIG forteller om livet som racingmann og forretningsmann og suksessen med Cormate.
Sigbjørn Larsen
Båtkongen som startet i møkkakjelleren
Cormate-sjef Egil Ranvig startet med båtproduksjon i en nedlagt møkkakjeller. To ganger har han vært Gaselle-vinner, og i 2022 solgte den tidligere racebåtføreren daycruisere for 90 millioner kroner.
– Min første båt var en 10 fots With-jolle, den
lette, raske utgaven uten dobbeltskrog. 14 år gammel syklet jeg fra
Lambertseter til Enebakk for å kjøpe den, etter å ha sett en annonse i
Aftenposten, forteller Ranvig.
– Jeg klarte utrolig nok å overtale firmaet som
solgte båten, Fjellseter Bruk, den norske Carniti-importør, til å gi meg
kreditt på en brukt 22 hestekrefters Carniti-motor. Disse motorene ble i stor
grad brukt til racing. I motsetning til de fleste andre motorer på den tiden
hadde Carniti alltid en forgasser til hver sylinder, med barske røde trakter på.
Det ble avtalt at den skulle betales ned i løpet av vinteren, og det klarte jeg
ved å spare og jobbe i ferier.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER