Prøvekjørt: Linssen Grand Sturdy 30.0

ET LITE SKIP: Båten er kun 30 fot, men både føles større og ser større ut.
ET LITE SKIP: Båten er kun 30 fot, men både føles større og ser større ut.
AKTERDEKK: AC-versjonens styreposisjon gir nærmest flybridge-følelse. Men stol- og kalesjeløsningen kan forbedres.
AKTERDEKK: AC-versjonens styreposisjon gir nærmest flybridge-følelse. Men stol- og kalesjeløsningen kan forbedres.
STYREPOSISJON: Sedan-utgaven har vanlig, innendørs styreposisjon.
STYREPOSISJON: Sedan-utgaven har vanlig, innendørs styreposisjon.
MANGE TRINN: Den største ulempen med AC-utgaven er høydeforskjellene mellom salong, akterkabin og akterdekk. Den som er dårlig til beins bør nok velge en annen modell.
MANGE TRINN: Den største ulempen med AC-utgaven er høydeforskjellene mellom salong, akterkabin og akterdekk. Den som er dårlig til beins bør nok velge en annen modell.
FORLUGAR: Begge versjonene av båten har en fin, tradisjonell lugar i baugen.
FORLUGAR: Begge versjonene av båten har en fin, tradisjonell lugar i baugen.
KOMFORT: AC-utgaven av 30-foteren har en svært romslig og innbydende akterlugar. Foto: Linssen.
KOMFORT: AC-utgaven av 30-foteren har en svært romslig og innbydende akterlugar. Foto: Linssen.
SMART: Linssens variant av nedfellbar TV har en av bedriftens snekkere selv utviklet. Her er det ingen dyr, elektrisk løftemekanisme, men en enkel, solid vippe.
SMART: Linssens variant av nedfellbar TV har en av bedriftens snekkere selv utviklet. Her er det ingen dyr, elektrisk løftemekanisme, men en enkel, solid vippe.

Den lille giganten

Etter en grundig opprydning i Linssens tidligere ganske forvirrende modellprogram er 30.0 i dag den minste båten fra verftet. Og nyheten bør være en meget interessant båt også for det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Sedan-utgaven er utvilsomt den peneste av de to 30.0-modellene. Denne båten har en tradisjonell layout med styrekonsoll på styrbord inne den meget lyse og åpne salongen og en bra forlugar.

Men plassmessig er akterkabinversjonen overlegen. Her er en av de flotteste lugarene vi noensinne har sett på en såpass liten båt. En stor dobbeltkøye, eget bad, full ståhøyde, fine skap og masse gulvplass imponerer. Også lugaren i forpiggen er fin, men rederen vil trolig velge akterlugaren som base umiddelbart.

Mellom forlugar og salong på begge modellene finner vi dessuten separate dusj- og toalettrom samt mulighet for en liten arbeidsplass med utfellbart bord i salongen for den som ikke trenger ekstra kjøleskapkapasitet. Blant de mange godt gjennomtenkte løsningene la vi også merke til den smarte, helmanuelle TV-løsningen der skjermen vippes opp fra en vertikal lagringsposisjon i sidebenken. Løsningen er signert en kreativ snekker hos Linssen og fungerer strålende.

STYREPOSISJON: Sedan-utgaven har vanlig, innendørs styreposisjon.
STYREPOSISJON: Sedan-utgaven har vanlig, innendørs styreposisjon.

Grand Sturdy 30.0

skjermbilde20190207kl.14.01.09

Total lengde9,70 m
Bredde2,25 m
Dybde1,00 m
Høyde over vannlinjen2,30/2,37/2,45 m
Vekt7500/8000 kg
Diesel240 l
Ferskvann220 l
Septik240 l
Personer8
MotorVolvo Penta D2 50 hk
CE-klasseC
PrisFra kr 2 300 000/2 362 500

Letthåndterlig

På AC-båten er styreposisjonen flyttet til det øvre dekket, og med kalesjen montert er ikke utsikten all verden. Panelene over vindskjermen bør få gjennomsiktig plast som standard. Her er dessuten førerstolen en pen, sammenleggbar og ganske komfortabel dekkstol. Det er helt OK, men stolen står løst på dekket. Når man sitter såpass høyt over vannlinjen kan det bli mye krengning i ruskevær og sidesjø. Her bør Linssen felle inn en låsmekanisme.

Med AC-utgaven blir det naturligvis en del klatring opp og ned temmelig bratte trapper for å komme til de ulike seksjonene. Det er greit nok, men for den som er litt dårlig til beins er nok sedanutgaven mer praktisk.

MANGE TRINN: Den største ulempen med AC-utgaven er høydeforskjellene mellom salong, akterkabin og akterdekk. Den som er dårlig til beins bør nok velge en annen modell.
MANGE TRINN: Den største ulempen med AC-utgaven er høydeforskjellene mellom salong, akterkabin og akterdekk. Den som er dårlig til beins bør nok velge en annen modell.

På begge modellene er det lett og trygt å ta seg rundt utendørs takket være høye, solide relinger og brede skandekk, og det lille vi fikk erfare av kjøreredskaper tyder på at stålskroget er meget stabilt i sjøen, letthåndterlig og lettkjørt. Med liten svingradius og god effekt av ror og «propwalk» ved bakking er det neppe nødvendig å kjøpe hekktruster til 30.0.

ET LITE SKIP: Båten er kun 30 fot, men både føles større og ser større ut.
ET LITE SKIP: Båten er kun 30 fot, men både føles større og ser større ut.

Kun én motorstørrelse

En viktig årsak til at Linssen klarer å tilby en håndbygd stålbåt til en pris som ikke er helt hinsides realistiske budsjetter for folk flest er motoriseringen: Her leveres det en femtihester, hverken mer eller mindre. Som sine søstermodeller er 30.0 en ren deplasementbåt. Skroget trives best i rundt 6 knop og svarer da med meget sympatiske forbrukstall.

Samtidig er båtens svakhet kanskje den samme, lille motoren. På Grevelingenmeer er det lite bølger og rolige forhold tross økende solgangsbris og motoren har ingen problemer. Men tross CE-klasse C er båten åpenbart robust nok til å kunne takle langt verre forhold, og under navigering i tung sjø er det alltid kjekt med noen hestekrefter til overs. For norske forhold ville nok en utgave med for eksempel 75 hestekrefter føltes mer korrekt.

Linssen har testet båten på åpent hav. De fastholder at ytterligere krefter ikke er påkrevet og selger derfor båt og motor som en fast pakke. Vi føler likevel at kundene bør få litt mer innflytelse på sluttvalget.

Min mening

Jan Hanchen Michelsen

Linssen Grand Sturdy 30.0 er en utrolig romslig båt med en relativt akseptabel prislapp og et imponerende kvalitetsinntrykk. Motoren er derimot ikke stor og vi må bare stole på verftets erklæringer om at kreftene holder også under vanskeligere driftsforhold.