
Prøvekjørt: Linssen Grand Sturdy 30.0
Den lille giganten
Etter en grundig opprydning i Linssens tidligere ganske forvirrende modellprogram er 30.0 i dag den minste båten fra verftet. Og nyheten bør være en meget interessant båt også for det norske markedet.
Sedan-utgaven er utvilsomt den peneste av de to 30.0-modellene. Denne båten har en tradisjonell layout med styrekonsoll på styrbord inne den meget lyse og åpne salongen og en bra forlugar.
Men plassmessig er akterkabinversjonen overlegen. Her er en av de flotteste lugarene vi noensinne har sett på en såpass liten båt. En stor dobbeltkøye, eget bad, full ståhøyde, fine skap og masse gulvplass imponerer. Også lugaren i forpiggen er fin, men rederen vil trolig velge akterlugaren som base umiddelbart.
Mellom forlugar og salong på begge modellene finner vi dessuten separate dusj- og toalettrom samt mulighet for en liten arbeidsplass med utfellbart bord i salongen for den som ikke trenger ekstra kjøleskapkapasitet. Blant de mange godt gjennomtenkte løsningene la vi også merke til den smarte, helmanuelle TV-løsningen der skjermen vippes opp fra en vertikal lagringsposisjon i sidebenken. Løsningen er signert en kreativ snekker hos Linssen og fungerer strålende.

Letthåndterlig
På AC-båten er styreposisjonen flyttet til det øvre dekket, og med kalesjen montert er ikke utsikten all verden. Panelene over vindskjermen bør få gjennomsiktig plast som standard. Her er dessuten førerstolen en pen, sammenleggbar og ganske komfortabel dekkstol. Det er helt OK, men stolen står løst på dekket. Når man sitter såpass høyt over vannlinjen kan det bli mye krengning i ruskevær og sidesjø. Her bør Linssen felle inn en låsmekanisme.
Med AC-utgaven blir det naturligvis en del klatring opp og ned temmelig bratte trapper for å komme til de ulike seksjonene. Det er greit nok, men for den som er litt dårlig til beins er nok sedanutgaven mer praktisk.

På begge modellene er det lett og trygt å ta seg rundt utendørs takket være høye, solide relinger og brede skandekk, og det lille vi fikk erfare av kjøreredskaper tyder på at stålskroget er meget stabilt i sjøen, letthåndterlig og lettkjørt. Med liten svingradius og god effekt av ror og «propwalk» ved bakking er det neppe nødvendig å kjøpe hekktruster til 30.0.

Kun én motorstørrelse
En viktig årsak til at Linssen klarer å tilby en håndbygd stålbåt til en pris som ikke er helt hinsides realistiske budsjetter for folk flest er motoriseringen: Her leveres det en femtihester, hverken mer eller mindre. Som sine søstermodeller er 30.0 en ren deplasementbåt. Skroget trives best i rundt 6 knop og svarer da med meget sympatiske forbrukstall.
Samtidig er båtens svakhet kanskje den samme, lille motoren. På Grevelingenmeer er det lite bølger og rolige forhold tross økende solgangsbris og motoren har ingen problemer. Men tross CE-klasse C er båten åpenbart robust nok til å kunne takle langt verre forhold, og under navigering i tung sjø er det alltid kjekt med noen hestekrefter til overs. For norske forhold ville nok en utgave med for eksempel 75 hestekrefter føltes mer korrekt.
Linssen har testet båten på åpent hav. De fastholder at ytterligere krefter ikke er påkrevet og selger derfor båt og motor som en fast pakke. Vi føler likevel at kundene bør få litt mer innflytelse på sluttvalget.
