15 000 må kasseres
Om få år må 15 000 fritidsbåter kasseres, mener Miljøverndepartementet.
Haugesund
Vrakpant på fritidsbåter er et aktuelt tiltak som nå utredes av Miljødirektoratet. Utredningen skal være klar senest 1. februar 2015, opplyste rådgiver Bernt Ringvold på Sjøfartsdirektoratets fritidsbåtkonferanse nylig.
De neste ti årene vil problemer med gamle båter vokse betraktelig, mener han. Mens det i dag kun er fire prosent av fritidsbåtflåten som er mer enn 44 år gammel, vil tallet om ti år være 19 prosent. I dag regner man med at ca 4000 båter kasseres hvert år.
– Et økende antall båter vil bli kassert. Mange av båtene inneholder en rekke miljøgifter, som bly, kvikksølv, PCB, kadminium, olje og i enkelte tilfetter asbest. Uten et gjenvinningssystem vil stadig flere båter bli brent eller senket i fjorden, sa Ringvold.
I dag finnes det ikke mottak for store båter. Ringvold sier at det vil bli dyrt å bygge ut slike anlegg, og at myndighetene vil kreve at bransjen rydder opp. Ingen land har ennå etablert noen gjenvinningsløsning. Norge kan bli et foregangsland, hevder Ringvold, som tenker seg at det kan etableres en vrakpant for gamle båter slik vi i mange tiår har hatt for bilder.
Utredningen som legges frem i 2015 skal deretter ut på høring, så må det utarbeids forskrifter, så i praksis vil det ennå gå flere år før noen løsning er på plass.
Les hele foredraget på hjemmesiden til Sjøfartsdirektoratet her
Dumpet motorbåt
Men allerede i dag ser vi at oftere og oftere blir gamle plast båter dumpet i havner.
– Vi oppdaget motorbåten i fjor høst. En sen kveld ble båten kjørt inn på henger og plassert her, uten lov. Vi har prøvd å finne frem til eieren, men det har vi ikke lykkes med. Det eneste sporet vi fant var et navn på eieren av båthengeren fra 1987, men det har ikke vært mulig å komme i kontakt med vedkommende, sier daglig leder Thorgeir Hagen i Gyssestad båtforening til Asker & Bærum Budstikke.
I Bærum tar både Isi gjenvinningsstasjon og Franzefoss Gjenvinning imot gamle båter. – Det er ikke noe problem så lenge båtene er mindre enn våre containere, det vil si 6,5 meter eller rundt 17 fot lange båter. De som leverer båter her må betale 700 kroner per tonn, sier teknisk ansvarlig for drift, Erling Thoen ved Isi gjenvinningsstasjon. Han forteller at det stadig vekk er folk innom og leverer plastbåter. Hos Franzefoss Gjenvinning er det mer sjeldent de tar imot store båter.
– I løpet av de 15 årene jeg har jobbet her tror jeg ikke det har kommet inn mer enn to båter. Plastbåter går som blandet avfall og det koster 2.000 kroner per tonn å levere, forteller Lars Igelstad hos Franzefoss Gjenvinning til Budstikka.
Eiere som «kaster» båter, risikerer bot.