MÅ SKIFTES: (Fra venstre til høyre foran) luft-filter, dieselfilter, sinkanoder veivventilasjonsfilter. (Bak) frostvæske, oljefiltre og olje. Samlet pris utgjør drøyt 5000 kroner.
GARANTI: – Følg serviceintervallene og la fagfolk gjøre jobben. Da får du fem års garanti, råder Petter Borgen ved Holmen Brygge Motor.
VARMKJØR MOTOR: Putt vannslangen i sjøvannsfilteret og start motoren.
OLJEFILTER: Når motoren og oljen er blitt varm, slår du av motoren og skifter oljefilteret.
OLJEBYTTE: Du bytter oljen ved å stikke en slange inn ved siden av oljefilteret og pumpe ut.
PÅFYLLING: Ny olje fyller du deretter opp i oljetanken. Bruk trakt for å unngå søl.
MOTOREN: Yanmar 3YM er en liten dieselmotor som yter 20 hestekrefter.
FORFILTER: De fleste motorer har forfilter mellom dieseltank og motor, og dette må byttes regelmessig.
DIESELFILTER: På selve motoren står dieselfilteret, som også må byttes med jevne mellomrom.
LUFTING: Etter bytte av forfilter og dieselfilter må motoren luftes. Pump i et par minutter til klar diesel pumper ut av lufteskruen.
REIMER: Ofte er viftereim eller reimen til sjøvannsfilteret slakk. Da må de strammes.
FROSTVÆSKE: Start motoren igjen og kjør gjennom en blanding av vann og frostvæske.
UTSTYR: Forfilter, dieselfilter og oljefilter bør skiftes. Filtertangen kommer godt med om filtrene sitter hardt.
FROSTMÅLER: Denne måler hvor mange kuldegrader frostvæskeblandingen tåler, og kan kjøpes på Biltema.

Vinterkonservering: Slurv straffer seg

Har du en båt på over 30 fot, bør du sette av noen titalls tusen til vinterkonservering hver høst, og det lønner seg å følge serviceintervallene.

Publisert Sist oppdatert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER