Produksjon av elektriske småmotorer skyter fart
Rett over nyttår starter serieproduksjonen av den nye elektriske utenbordsmotoren Propel S1, en spennende påhenger som yter 10 kw, eller 25 hestekrefter, sammenlignet med en bensinmotor.
Propels teknologi er ikke helt ukjent. Vitale deler i påhengeren blir de samme som befinner seg i innenbordsutgaven, Propel D1 som har vært i markedet siden i sommer.
Nederlandsk/britisk samarbeid
Motorproduksjonen vi skje ved Saietta Groups topp moderne «elektriske» anlegg i Apeldoorn i Nederland. Motorteknologien er utviklet i tett samarbeid med gruppens britiske ingeniørteam. For øyeblikket byggets det opp et forhandlerteam til denne nye generasjon utenbordsmotorer over hele Europa.
Vises på METS denne uken
Tidspunktet for lanseringen er ikke tilfeldig. Motoren skal presenteres på den store båtutstyrsmessen METS i Amsterdam 15.-17. november denne uken.
Oppbyggingen av et forhandlernett kommer samtidig med at europeiske byer planlegger stadig strengere utslippslover også til vanns. Overgangen til elektriske motorer er ventet å akselerere betraktelig i løpet av de neste årene, nettopp på grunn av utslippskravene. Det er anslått at 74 % av salget av påhengsmotorer i Europa vil være elektrisk innen 2030. Det europeiske markedet for påhengsmotorer er 200 000 enheter per år og har en verdi 900 millioner dollar.