PROPEL S1 er navnet på den nye elektriske utenbordsmotoren som nå skal i produksjon i Apeldoorn i Nederland.

Produksjon av elektriske småmotorer skyter fart

Rett over nyttår starter serieproduksjonen av den nye elektriske utenbordsmotoren Propel S1, en spennende påhenger som yter 10 kw, eller 25 hestekrefter, sammenlignet med en bensinmotor.

Publisert Sist oppdatert

Propels teknologi er ikke helt ukjent. Vitale deler i påhengeren blir de samme som befinner seg i innenbordsutgaven, Propel D1 som har vært i markedet siden i sommer.

PROPEL S1 er navnet på den nye elektriske utenbordsmotoren som nå skal i produksjon i Apeldoorn i Nederland.

Nederlandsk/britisk samarbeid

Motorproduksjonen vi skje ved Saietta Groups topp moderne «elektriske» anlegg i Apeldoorn i Nederland. Motorteknologien er utviklet i tett samarbeid med gruppens britiske ingeniørteam. For øyeblikket byggets det opp et forhandlerteam til denne nye generasjon utenbordsmotorer over hele Europa.

Vises på METS denne uken

Tidspunktet for lanseringen er ikke tilfeldig. Motoren skal presenteres på den store båtutstyrsmessen METS i Amsterdam 15.-17. november denne uken.

ENKELT: Det skal være enkelt å betjene den nye elektriske utenbordsmotoren Propel S1.
PROPEL D1 er innenbordsutgaven som har vært i salg i Europa siden i sommer.

Oppbyggingen av et forhandlernett kommer samtidig med at europeiske byer planlegger stadig strengere utslippslover også til vanns. Overgangen til elektriske motorer er ventet å akselerere betraktelig i løpet av de neste årene, nettopp på grunn av utslippskravene. Det er anslått at 74 % av salget av påhengsmotorer i Europa vil være elektrisk innen 2030. Det europeiske markedet for påhengsmotorer er 200 000 enheter per år og har en verdi 900 millioner dollar.