GRATULERER: Bård Eker kan se tilbake på 20 innholdsrike år i Hydrolift. Her sammen med produksjonssjef Anders Vongraven Krogh på jubileumsfesten i Fredrikstad. FOTO: AMUND RICH. LØKEN.

Med skapertrang som drivkraft i 20 år

I disse dager er det 20 år siden Bård Eker kastet seg ut på det store eventyret som båtdesigner og eier av Hydrolift, selskapet som ble bygget videre på restene etter Hydrolift Marine som etter 15 års drift gikk over ende i 2002.

S 24: Bård Eker og hans mannskap startet eventyret for 20 år siden med første utgave av «kjøremaskinen» S 24.

-Disse 20 årene har gått fryktelig fort, sier Bård Eker til Båtmagasinet. Han samlet alle ansatte og andre gode relasjoner til en aldri så liten jubileumsfest i de flotte lokalene på Øra i Fredrikstad før påske.

«Null erfaring med båt»

-Det startet med S 24 designet, skapt av en gjeng industridesignere som hadde null erfaring med båt. Men det stoppet jo ikke oss, sier Eker. De innledende testingene av 24-skroget var ingen ubetinget suksess, skrev Båtmagasinet den gangen. «S-24 og Mercedes A-klasse delte på mange måter samme skjebne. Båten slo kolbøtter bortover vannflaten og A-klasse falt for en simulert elg». Dermed var det tilbake til tegnebordet. Så ble andre boller:

-Aldri har Hydrolift vært så rendyrkede som de er nå, skrev Båtmagasinet da vi testet en av de første serieproduserte S-24-båtene, med et steppet og sjødyktige skrog, med kjøreegenskaper forent med en ekstrem sportslighet, men også med komfort. «Øyet får dessuten sitt gjennom en formgiving og en finish som går utenpå det meste på markedet i dag», mente vi.

«Lot oss inspirere av bilen»

-Vi hadde den samme leveregel da vi overtok i 2002 som vi har i dag, nemlig å skape noe nytt som ingen har sett før, sier Eker.

- Jeg tror vi lot oss inspirere av bil og overførte noe av tankegodset til båt, i den grad det var mulig, sier han. På den måten bygget merkevaren Hydrolift seg en viktig profil som var gjeldende i mange år. Ny profil var også stikkordet da Pro-serien ble skapt, båter som er bygget både til profesjonelt bruk i Redningsselskapet, men også som råtasser til kravstore fritidsbåtbrukere.

- Den profilen har vi til en viss grad også tatt med oss videre i X-serien, sier Eker og vender blikket mot sin betrodde produksjonssjef Anders Vongraven Krogh:

-Jeg vet ikke, Anders: kanskje det er på tide å tenke på en ny profil?

- Vi må i hvert fall holde oss til genet vårt, svarer Anders.

«Kjøremaskin for hele familien»

-Vi har jo fokusert mye på hva vi gutta har ønsket oss, men i de senere årene har vi mer og mer hatt i tankene at båtene også skal være tilpasset familien, selv om Hydrofilt for alltid må forbli en kjøremaskin, svarer han. Bård nikker.

-Vi snakker om kompromissløse kompromisser, det er ganske vanskelig, men det er jo spennende utfordringer det også, sier han.

-Hadde vi hatt to streker under svaret på hva fremtidens marked ønsker seg, da hadde det vi driver med ikke vært noe gøy, smiler Fredrikstads store sønn som gjennom de siste 20 årene har vært med på flere opp- og nedturer enn de fleste. Men fremfor alt, han har utvilsomt hatt det - ja nettopp – gøy. Skapertrangen har vært drivkraften.