Kragerøpolitiet med ny «bøllebåt»

Båtbøller, se opp for denne! Med 400 politihester i ryggen kan Kragerø-politiet holde følge med det meste som går på kjøl gjennom skjærgården i sommer.

Publisert Sist oppdatert
Båtlivs utsendte fikk prøvekjøre maja.
Båtlivs utsendte fikk prøvekjøre maja.
Endelig hjuemme i Kragerø.
Endelig hjuemme i Kragerø.
Inspeksjon fra distriktets politisjefer.
Inspeksjon fra distriktets politisjefer.
I Stavern fikk de skibskontrollen på besøk. han skulle utferdige ferdigattest på båten.
I Stavern fikk de skibskontrollen på besøk. han skulle utferdige ferdigattest på båten.
Lunsj i Stavern.
Lunsj i Stavern.
Politibetjentene Jarle Sørensen og Terje Sandik skal holde orden i Kragrø-skjærgården denne sommeren.
Politibetjentene Jarle Sørensen og Terje Sandik skal holde orden i Kragrø-skjærgården denne sommeren.
To ganger 200 politihester skal holde lov og orden.
To ganger 200 politihester skal holde lov og orden.
Ut Oslofjorden i marsjfarten som ligger rundt 40 knop, om man må!
Ut Oslofjorden i marsjfarten som ligger rundt 40 knop, om man må!
Ingen tvil.
Ingen tvil.
Lovens armer blir lengre enn lange denne sommeren.
Lovens armer blir lengre enn lange denne sommeren.
5 knops grensa har de ingen problem med og klare.  50 har de heller ikke problem med om de må.
5 knops grensa har de ingen problem med og klare. 50 har de heller ikke problem med om de må.

Det har ikke alltid vært slik. I fjor måtte de jage  en båttyv fra Jomfruland forbi Stråholmen, og  helt til Langesundsfjorden før de fikk overmannet personen. Da hadde de ligget bak tyven hele veien uten å klare og ta han igjen. Den tørste tyven hadde ikke merket forfølgerne fordi de lå for langt bak, men når han stoppet for å ta en brus midt-fjords, klarte politibetjent og båtfører Jarle Sørensen å hoppe over i tyvegodset og overmanne  ”rømlingen”. 

Se vår bildespesial!

-Nå er det slutt på slike unødvendige lange ”jaktoppdrag”. Med den nye politibåten skal vi henge med det meste i vårt distrikt. Det betyr ikke at det ikke finns raskere båter, men vi har drivstoff nok til å henge med til Danmark hvis vi må, sier politibetjent Terje Sandik ved Kragerø Politistasjon. Han vil sammen med Jarle Sørensen ha ansvaret for den nye politibåtens operative drift.

Se opp for nye fartsbegrensninger

Primæroppgavene til politidistriktet er likevel å påse at båtfolket overholder de stadig strengere fartsbegrensningene i skjærgården. For Kragerø-politiets  vedkommende er dette en stor oppgave, i og med at vi her snakker om en av landets mest båt-tette områder fra påske til september. Båten vil være i tjeneste for hele Telemark politidistrikt i utgangspunktet, men med base i og rundt Kragerø.

-Det er ingen enkel oppgave. Vår skjærgård er nå full av de nye skiltene med individuelle fartsbegrensninger. Noe gjelder hele året, andre er merket med tidsbegrensninger nederst på skiltet. Større utfordringer for oss, men kanskje enda større for alle dem som besøker oss. Vi kan bare oppfordre besøkende i Kragerø-skjærgården til å se etter skilt. Glemmer du det, kan vi kjapt avlegge et besøk om bord, sier Sørensen. 

Jomfrutur i påskesol

Vi i Båtliv var med på jomfruturen med den nye Ballistic 780 Vitesse fra Oslo til Kragerø på årets første ordentlige vårdag. Det ble lite utfordringer for både båt og mannskap, men noe gammel dønning skapte likevel en del muligheter for testkjøring. Med en maksfart på over femti knop, behøver man nødvendigvis ikke de største bølgene for å få testet redskapen. Da skal man ha tunga rett i munnen og blikket fokusert på sjøen foran seg, hele tiden!

Har gjemt båten

-Tidligere lå vi godt synlige midt inne i byen med båten, nå har vi gjemt den godt slik at ikke potensielle fartsbøller så lett skal kunne sjekke om vi er ute i skjærgården eller ikke, sier Sandik.

Vi har lovet å ikke sladre hvor den ligger, men det tar vel ikke langt tid og lokalisere stedet for den som ønsker det. Uansett, det nye hemmelige våpenet til Kragerø-politiet vil garantert bli lagt merke til. Med sine to 200 hk motorer på hekken, og doble tanker med plass til 500 liter bensin, har båten en enorm utholdenhet på sjøen. Dette er ekstrembåt på mange måter. Av sikkerhetsmessige grunner har man laget to av alt om bord. Båten har to tanker som mater hver sin motor. Den kan selvfølgelig kjøres på en motor, og det kvitter hvilket av de doble elektriske anleggene man kjører på.

Se film (tips: trykk HQ under filmen for bedre kvalitet):