BUNNSTOFF
MANGE BOKSER: Selve gjennomføringen av testen stod Vollen Slipp for. De valgte ut seks av de mest populære bunnstoffene på markedet.
OMSTRIDT, MEN NØDVENDIG: Kannene ble bare brukt som en referanse på hva de forskjellige bunnstoffene tålte om de ble stående i ro. Bildene taler sitt tydelige språk.
UTEN BUNNSTOFF: I fjor kjørte vi en av testbåtene uten bunnbehandling. Det gikk meget dårlig. Allerede etter to måneder var båten helt nedgrodd, brukte mer drivstoff, og vi tapte ti knops fart.
KARNIC: Biltema sitt bunnstoff var testens dårligste produkt.
KARNIC
KARNIC
MORGAN: Her ble det godkjent for Hempel Glide Cruiser.
MORGAN
STINGRAY RIB: På denne siden hadde vi Seajet. Det ble klart mer groing enn på opponenten fra Jotun.
STINGRAY RIB
STINGRAY RIB
VOLLEN SLIPP: Jørgen Braathen stod for gjennomføringen av bunnstofftesten, som ble arrangert i sesongen 2009.

Små forskjeller på dyrt og billig bunnstoff

Det er marginale forskjeller mellom dyrt og billig selvpolerende bunnstoff så lenge båten blir brukt. Jotun kommer likevel best ut når vi ser på motstandskraft, pris og dekkevne. Tett fulgt av Hempel Glide Cruise, og Mille, som fikk den vanskeligste jobben. Stadig flere velger å kjøre helt uten bunnstoff av miljøhensyn. I 2008-sesongen kjørte vi en av testbåtene uten noen form for bunnstoff. Etter to måneder var båten helt nedgrodd, og vi doblet nesten forbruket og mistet 10 knop toppfart.

Publisert Sist oppdatert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER