Bytt hovedstrømbryter

STRØM OM BORD: Bedre sikkerhet med nye hovedstrømbrytere.
MODEN FOR BYTTE? Et lag blålige kobbersulfatutfellinger er godt synlig på de gamle hovedbryterne. Dette indikerer at det er på tide å bytte til nye.
UTKOBLING: Aller først må batteriene kobles fra. Deretter fjernes kablene fra hovedbryternes terminaler. Om alle kablene er svarte må de merkes godt før demontering. Mutrene på disse kobberterminalene er sikret med en låseskive av messing.
HOVEDBRYTER: Den gamle bryteren var festet med treskruer og ble trukket ut fra hullet i skilleveggen etter at nøkkelen ble fjernet. Bryteren ble deretter delt ved å trekke ut låsepinnene. Som vi ser har kontaktflatene kun lett slitasje og har ikke ...
NY HOVEDBRYTER: Moderne hovedbrytere som denne BEP-modellen har et lukket deksel som vippes av med en kniv. Bryteren er beskyttet mot fukt og kan monteres skjult gjennom et skott. De fortinnete terminalene er tilpasset M10 ringsko.
MOTSTANDSDYKTIG: Terminaler av rustfritt stål eller fortinnet kobber motvirker korrosjon. Hvis strømkablene også må byttes er det lurt å benytte fortinnet kabel.
MAL: Den medfølgende malen brukes til å merke opp gjennomføringhullet og de små hullene for bryterhusets faststøpte «låsepinner». Disse gjør at bryteren ikke roterer under bruk.
GJENNOMFØRINGER: Gjennomføringhullet bores med 24 mm hullbor. De små hullene bores med 4 mm bor.
TILTREKKING: Bryteren festes til skottet med den medfølgende plastmutteren. Pass på at «låsepinnene» treffer de små hullene.
NY NØKKEL: Den nye nøkkelen festes ved å sette den inn i bryteren og dreie mot klokken.
MONTERING: Kablene monteres på de nye terminalene. Dobbelsjekk at rett kabel kommer på rett sted og husk eventuelle låseskiver. Dekselet settes på.
DOBBELT OPP: Forbruksbatteriet og startbatteriet har separate brytere. Dette er den enkleste måten å sørge for at det alltid er startstrøm til motoren. Mer moderne anlegg har gjerne reléstyrte systemer som sørger for automatisk kontroll av ...
TILGJENGELIGHET: Hovedbryterne bør være lett tilgjengelige, først og fremst av hensyn til lett betjening men også i tilfelle det skulle oppstå branntilløp i båtens ledningsnett.
DÅRLIG: Denne tvilsomme kabelen ble hentet fra strømforsyningen til en påhengsmotor. Kordelene er anløpet og til dels brukket og den gjenværende kabelskoen er løs. Normalt vil kabelen bli byttet, men kan reddes med nye kabelsko.
KAPP TILBAKE: Etter å ha fjernet vel fem centimeter av isolasjonen kommer vi tilbake til friskt kobber som heller ikke har vært bøyd og bukket gjennom årene.
NY KABELSKO: Dette enkle slagverktøyet koster ikke stort og duger med nøyaktig bruk. For tyngre jobber er presstang langt bedre, særlig på kabler til enheter som krever mye strøm, som store startmotorer, ankerspill og thrustere.
PRESSTANG: Denne justerbare modellen fra tyske Haupa takler kabeldimensjoner fra 10 kvadratmillimeter og helt opp til 120 kvadratmillimeter.
BATTERIFETT: Litt fett på eksponert kobber, kabelsko og batteripoler gir god beskyttelse mot korrosjon som følge av fukt, salt og svoveldamp

Bedre sikkerhet med nye hovedstrømbrytere

Fukt og støv er hoved-bryterens verste fiender. Med tiden blir bryteren utslitt, og kan bli rene brannfeller. I denne artikkelen får du gode råd om hvordan du bytter ut det gamle utstyret.

Publisert Sist oppdatert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER