Service er det viktigste for kunden
En fornøyd kunde blir raskt en god kunde, mener vår motorekspert Christian Zaborowski hos Vollen Slipp. Vi tok han på ordet og fulgte med på et service ”rykk” til Oscarsborg.
Vi øker fatten til cirka 50 knop. Den store tunge arbeidsriben til Vollen Slipp er lastet med verktøy, nye batterier og mekaniker. Det skal gå raskt når kunden står i andre enden med et problem, mener Christian Zaborowski.
På brygga ventet Hans Erik Maastad. Han hadde tatt båten ned til Oscarsborg for å delta på et firmaarrangement. Han er selv i et yrke hvor det å drive service er viktig, og han var raus med både smil og takksigelser for at ”marinaen hans”, Vollen Slipp, fulgte opp kundene så godt som de gjorde.
I utgangspunktet trodde han det var to batterier som hadde tatt kvelden, men etter at mekaniker Zaborowski hadde målt seg gjennom strømleveransene til motoren, kom han raskt til den konklusjonen at det her handlet om en feil i startmotor. Mulig den til og med var brent. Nye batterier klarte bare så vidt å få motoren til å surre rundt.
I og med at importøren av Evinrude bare lå et langt steinkast unna gjestehavnen i Oscarsborg, håpet Zaborowski å kunne hente en ny startmotor med en gang. Den gang ei, Fische Marine hadde ikke deler, eller ny startmotor på lager, så da ble det bestemt at båten måtte taues til Vollen slipp for videre mekanisk oppfølging.
-Det er ikke alltid det er mekanikeren det henger på når det tar tid å reparere en båt eller motor, repliserer Zaborowski diplomatisk på vårt spørsmål om han mener hovedimportøren til Skandinavia burde hatt en såpass sentral del inne på lager.
Kunde Hans Erik Maastad var uansett fornøyd med jobben som ble gjort på stedet. Han kunne få haik med en kollega hjem, og det ble avtalt at han skulle stikke innom Vollen Slipp senere på ettermiddagen for å bli oppdatert.
-For meg som ihuga båteier, og med mange store båter på samvittigheten, er servicevillighet fra forhandler og verksted et absolutt must. Jeg skrur ikke selv, og da kunne få hjelp straks problemet melder seg i en ellers kort og viktige sesong er alfa og omega, sier Maastad.
Maastad sier norsk båtbransje har mange flinke folk, men mener også mange har stort forbedringspotensial når det gjelder høflighet eller svare på henvendelser fra fortvilte kunder.
-Er jeg riktig fortvilet ringer jeg til og med i helgen til gutta på Vollen. Sist søndag stakk Zaborowski nedom marinaen for å gi meg strøm til å starte motoren. Det var vel der problemet mitt startet, og i dag fant vi ut av problemet, sånn er det å ha båt, sier den erfarne båteieren Maastad.
Når Båtliv hoppet av oppdraget var startmotoren plukket i filler, og konklusjonen var klar. Den var ikke brent, men en sperreskive hadde hoppet av, noe som gjorde at startkransen lå innpå bendiksdrevet og skapte alt for mye friksjon. Feil funnet!
Undersak:
Utvidet servicetenking er den store internasjonale satsingen for båtbransjen
ICOMIA (International Council of Maritime Industry Associations) drøftet på sin siste verdenskongress i Syd-Afrika hva som måtte til for å holde på båtfolket. Det ble konkludert med at de fleste land har en stor jobb å gjøre på servicesiden. Nå skal det handle om å ha fokus på å gi kunden best mulige service. Etter at finanskrisen slo til, er kundene mer kritiske og kravstore enn noen gang. Båtkunden forventer best mulig service og kvalitet til lavest mulig pris. Det blir også viktigere å styrke folks trygghet på sjøen. Det vil si man må være med å styrke opplæringen lokalt. Gjerne ved hvert nysalg av båt eller til kunder som er ukjent med båtlivet. I USA satser man nå på et mer aktivt servicesamarbeid mellom de forskjellige aktørene i bransjen. Forhandlere av båter og utstyr samarbeider med havner og marinaer for å holde på kundene.