Satser på Norge
Finske Minor har lansert en ny 36-foter og satser på det norske markedet.
Nye Minor 36 Offshore er en bobåt og en kjøremaskin med 40 knop i toppfart, ifølge Thomas Sarin, som var kommet fra Finland til Norge for å vise nyheten på utstillingen «Båter i sjøen».
Minor satser på det norske markedet etter et tilbakeslag i forbindelse med konkursen i Johs Lunde-systemet. FG Racing er blitt forhandlere på Østlandet, mens Nye Norske Båtsenter i Bergen og Corner i Honningsvåg selger på Vestlandet og i Nord-Norge.
Robust
Sarin forteller til Båtliv at det norske markedet er veldig bra om dagen, og at han har store forventninger til salget av den nye modellen, som han mener passer perfekt for norske forhold.
– Det er en robust arbeidsbåt med bokomfort. Den har maskulint design. Med stor takluke og fast tak over akterdekket egner båten seg for helårsbruk, sier Sarin til Båtliv.
Messepris er 2,8 millioner kroner. Da er båten utstyrt med doble Volvo Penta D6-maskiner som hver yter 400 hestekrefter, samt baugpropell, kartplotter, kjøleskap og til og med mikro-ovn.
Familiebedrift
Minor bygges i Østerbotten i Finland av familien Sarin, som har bygget båter gjennom tre generasjoner. På spørsmål fra Båtliv om hvorfor finnene klarer å leve av å bygge fritidsbåter, mens de norske båtbyggerne flagger ut, svarer Thomas Sarin følgende:
– Familiebedrifter klarer å holde kostnadene lavere enn bedrifter med eksterne eier. Vi jobber mye, og forsøker å forbedre oss hele tiden. Arbeidskostnadene for båtbygging er også vesentlig lavere i Finland enn i Norge. Samtidig har vi en effektiv produksjon, og arbeidskostnaden utgjør kun 15-17 prosent av båtens totale produksjonskostnad.
Minor-verftet bygger 50 til 55 båter i året.