BEKYMRET: Leder for Tjøme og Hvasser Røde Kors Hjelpekorps, Arne Magnus Berge, er bekymret for galopperende drivstoffpriser. Han snur på hver krone for å opprettholde døgnberedskapen. (Foto: Egill Elvestad)
BEKYMRET: Leder for Tjøme og Hvasser Røde Kors Hjelpekorps, Arne Magnus Berge, er bekymret for galopperende drivstoffpriser. Han snur på hver krone for å opprettholde døgnberedskapen. (Foto: Egill Elvestad)

Drivstoffprisene en trussel mot frivillig beredskap

De vanvittige drivstoffprisene er i ferd med å få konsekvenser for sjøgående enheter som holder døgnberedskap. «Vi har nådd en smertegrense», sier Arne Magnus Berge, båtfører og leder for Tjøme og Hvasser Røde Kors Hjelpekorps

Publisert Sist oppdatert

Den velutstyrte Røde Kors-båten i Færder er en kombinert ambulanse og brannbåt. Den har base på Ferjeodden i Vrengensundet, nærmest under Vrengenbrua, og har døgnbemanning med et kompetent, frivillige mannskap. «Veritas» er et viktig bidrag i den sjøgående beredskapen i regionen. Den rykker ut både alene og sammen med andre blålysetater som Redningsselskapet, brannvesen og politiet.

I tillegg til rene utrykningsoppdrag utfører båten også helsetransport fra øyene for Færder kommune og den samarbeider med Natteravnene om tilsyn blant ungdom som søker ut til holmer og skjær i sommernatten.

Drivstoffprisene har doblet seg

-Hvasser og Tjøme Røde Kors har hatt en viktig rolle i den frivillige redskapen her i 50 år, sier korpsleder og båtfører Arne Magnus Berge til Båtmagasinet. Men han legger ikke skjul på bekymring. Drivstoffutgiftene har i år tilnærmet doblet seg i forhold til i fjor. Budsjettet på 250.000 kroner, penger som i stor grad baserer seg på frivillige bidrag, har allerede gjort et solid innhugg – og det før den store sommertrafikken for alvor setter inn i sommerparadiset.

-Jeg skal ikke skape unødvendig bekymring, vi har fortsatt god beredskap, men vi er avhengig av å kjøre mye båt for å bygge opp kompetanse til nytt mannskap. Røde Kors-enheten har i dag 30 aktive medlemmer som vederlagsfritt bruker av sin fritid for å opprettholde beredskapen. I første omgang må vi trolig kutte på trening, sier han.

5000 kroner i timen

-Pengene flyr fort når du vet at båten bruker 250 liter i timen på full fart. Det gir jo en timepris på 5000 kroner, sier han og legger ikke skjul på at situasjonen ser langt mørkere ut om dieselprisene skal videre opp utover sommeren. Korpslederen klamrer seg til et håp om at Justisdepartementet og Hovedredningssentralen også ser at det ligger en betydelig besparelse at mye av beredskapen til sjøs baserer seg på frivillighet og ikke krever fast ansatte i statlige etater.

-I mellomtiden må vi få mest mulig ut av hver krone og håper folk panter flaskene sine hos Spar på Tjøme. Det er en viktig inntektskilde, sier han.