ANKER: Hullet i ankerleggen er avlangt så man kan tre en stor sjakkel gjennom. Vi valgte å bruke en ankersvivel.
TYNGDEPUNKT: Mye av tyngden i ankeret blir konsentrert på spissen når ankeret ligger på bunnen.
VINSJ: Rocna glir lett ut av ankerrullen når du slakker på vinsjen.

Rocna fester grepet

Det sitter som et skudd, har en mengde fordeler og nesten ingen ulemper – bortsett fra prisen. Rocna representerer en ny generasjon ankere.

Publisert Sist oppdatert

Det fantes en tid da langturseilerne ble kjennetegnet av ankeret de hadde på baugen, og det fantes i tre varianter: Bruce-anker var normen for noen, engelskmennene hadde gjerne CQR-anker, mens seilskøytefolket gjerne hadde et stokkanker på adskillige kilo. Og vekten behøvdes, ettersom stokkankeret er helt avhengig av stor vekt for å holde et visst tak i bunnen. Etter hvert har normene endret seg, og de fleste båteiere velger nå moderne ankere med høy holdekraft, enten de henger ankeret på badeplattformen eller på baugen (eller begge deler).

Sist sommer prøvde vi det nye Rocna-ankeret fra New Zealand. Rocna er konstruert av Peter Smith, som har vært profesjonell seiler og båtmann i 20 år. Han tok utgangspunkt i sine egne erfaringer, og satte seg som mål å konstruere neste generasjon ploganker, et anker som beholdt de gode egenskapene fra sine forgjengere, men uten ulempene. Blant kravene var at ankeret alltid skulle legge seg i rett stilling på bunnen, klar til ta tak straks draget kommer på. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER