Publikum sviktet båtmesse
Det var ca 15 prosent nedgang i antall besøkende på utstillingen ”Sjøen for alle” i år.
Arrangørene av ”Sjøen for alle” var langt fra fornøyde med besøket på årets store båtmesse på Norges Varemesses lokaler på Lillestrøm. Besøket var ned med ca 15 prosent fra i fjor.
Etter lørdag var fasiten 45.435 besøkende, sammelignet med 52.583 på samme tidspunkt i fjor. Dette utgjør en nedgang på 14 prosent. Alle dagene viste en nedgang i besøket fra i fjor.
Messearrangørene hadde på forhånd et erklært mål om 70.000 besøkende. Fasiten er nærmere 50.000 besøkende. Dermed er altså besøket ned ca 15 prosent fra i fjor, og ned nesten 30 prosent i forhold til årets målsetting.
Flere forklaringer ble trukket frem. En er at ”Sjøen for alle” i år startet rekordtidlig på grunn av den tidlige påsken. En annen er at toneangivende seilbåtforhandlere i år arrangerte alternativ messe i Son. Stive priser på alle tjenester blir også nevnt som forklaring av noen.
Samtidig påpekes det at nedgangen føyer seg inn i en internasjonal trend for messer, som nå også gjør seg gjeldende her hjemme. Også Reiselivsmessen hadde nedgang i besøket i år. Flere utstillere uteble fra årets Reiselivsmesse og begrunnet dette med at de heller ville investere markedskronene på internett.
– Alle publikumsmesser sliter med nedgang i besøket. Vi skulle gjerne sett at flere kom på utstillingen i år, men det viktigste for oss er at årets messe har vært en god salgsmesse. Utstillerne er fornøyde. Store utstillere som Windy, Viknes, Askeladden og Lunde Båt melder alle om godt salg i år, sier administrerende direktør Erlend Prytz i bransjeorganisasjonen Norboat A/S, som står bak utstillingen.